Vahvista-sovellus

Tunnistaudu mobiili- ja verkkopalveluissa ja hyväksy maksut ilman avaintunnuskorttia.
Puhelin kädessä ja Vahvista-sovellus auki.

Mobiililaitteissa toimiva Vahvista-sovellus on vaihtoehto avaintunnuskortille. Sovelluksella voit tunnistautua verkko- ja mobiilipankkiin sekä muihin palveluihin, kuten Omakanta- tai vero.fi-palveluun. 

Kun käytössäsi on Vahvista-sovellus, riittää, kun muistat henkilökohtaisen PIN-koodisi. Sormenjälki- tai kasvojentunnistuksen käyttöönotto parantaa turvallisuutta entisestään ja lisää käytön näppäryyttä. 

Pidä avaintunnuskorttisi tallessa siltä varalta, että unohdat sovelluksen PIN-koodin tai haluat tunnistautua puhelimitse asiakaspalvelussamme.

Turvallisuutesi vuoksi Vahvista-sovellus voi olla asennettuna vain yhdellä laitteella kerrallaan.


En pratbubbla med ett frågetecken inuti och en pratbubbla med ett i inuti

Onko puhelimessasi Vahvista-sovelluksen vanhentunut versio?

Jos Vahvista-sovellus lakkasi toimimasta, syynä on todennäköisesti sovellusversion vanheneminen

Päivitä siinä tapauksessa Vahvista-sovellus laitteeseesi AppStoresta tai Google Playsta. Version päivittäminen edellyttää, että puhelimesi käyttöjärjestelmä on Android 8.1 tai iOS 12 tai uudempi.

Turvallisen käytön kannalta on tärkeää, että laitteessasi on aina uusin sovellusversio. 

Jos Vahvista-sovelluksen  päivitys ei onnistu, tarkista että olet päivittänyt puhelimesi käyttöjärjestelmän. Päivityksen teet puhelimen Asetuksissa. 

Päivitä käyttöjärjestelmän versio näin:

Löytääksesi painikkeen, jonka avulla voit etsiä tai asentaa päivityksiä, sinun tulee valita puhelimesta riippuen jokin seuraavista vaihtoehdoista: 

  • Ohjelmistopäivitys
  • Tietoja laitteesta
  • Yleisasetukset
  • Järjestelmäpäivitys

Asennus voi kestää hetken, ja puhelin käynnistetään uudelleen vähintään kerran. Puhelimesi valmistajalta saat tarvittaessa lisätietoja ohjelmien päivityksestä puhelinmerkkiisi ja -malliisi.

Jos Vahvista-sovelluksen päivitys ei tämänkään jälkeen onnistu, syynä voi olla vanha laite, jonka käyttöjärjestelmä ei enää tue uusia sovelluksia.


Näin otat näppärän sovelluksen käyttöön

  • Lataa sovellus AppStoresta tai GooglePlaysta. Ota huomioon, että voit ottaa sovelluksen käyttöön vain yhdelle laitteelle kerrallaan.
  • Rekisteröidy käyttäjäksi pankkitunnuksillasi. 
  • Vahvista rekisteröinti numerokoodilla, jonka saat tekstiviestinä.
  • Valitse 6-numeroinen PIN-koodi ja nimeä käyttäjäprofiilisi.
  • Ota halutessasi käyttöön sormenjälki- tai kasvojentunnistus.
  • Sovellus on valmis käytettäväksi. 
  • HUOM! Kun vaihdat puhelinta, poista verkkopankista ensin kaikki mobiililaitteet, joille on ladattu Vahvista-sovellus. Lataa vasta sitten laitteellesi Vahvista-sovellus sovelluskaupasta.

Kun käytät verkkopalvelua, jossa sinun tulee tunnistautua tai hyväksyä maksu, avaa Vahvista-sovellus mobiililaitteellasi ja vahvista tapahtuma PIN-koodillasi. 

Pidä avaintunnuskorttisi tallessa siltä varalta, että unohdat sovelluksen PIN-koodin tai haluat tunnistautua puhelimitse asiakaspalvelussamme.


Vahvistuspyynnön tunnus

Kun Vahvista-sovelluksella joko kirjaudutaan verkkopankkiin, vahvistetaan maksu verkkopankissa tai verkkomaksuja muissa palveluissa tai tunnistaudutaan tunnistuspalvelussa kolmansien osapuolten palveluihin, kyseisessä kanavassa sekä Vahvista-sovelluksen vahvistusnäkymässä näkyy viisimerkkinen vahvistuspyynnön tunnus. 

Ennen tapahtuman vahvistamista tarkista aina, että vahvistuspyynnön tunnus on täsmälleen sama molemmissa näkymissä. 

Vahvistuspyynnön tunnus tuli käyttöön maaliskuussa 2023 julkaistun uuden sovellusversion myötä. Suosittelemme, että sallit Vahvista-sovelluksen tehdä automaattiset päivitykset, jotta käytössäsi on aina sovelluksen uusin versio.  


Haluatko ladata Vahvista-sovelluksen uudelle laitteelle?

Käytätkö jo Vahvista-sovellusta? Hyvä! Huomioithan, että voit ladata Vahvista-sovelluksen vain yhdelle laitteelle kerrallaan. Tarkoituksena on lisätä sovelluksen käytön turvallisuutta. 

Näin poistat verkkopankissa sovelluksen käyttöoikeuden vanhalta laitteeltasi:
glödlampa
  1. Mene verkkopankkiin. 
  2. Sivun yläkulmassa on oma nimesi, jonka alta avautuvasta valikosta löydät: Vahvista-sovelluksen asetukset.
  3. Poista kaikki laitteesi asetuksissa.
  4. Varmista, että puhelinnumerosi on oikein Tekstiviestivahvistus-kohdassa, joka löytyy samasta valikosta oman nimesi alta. 
  5. Nyt voit ladata sovelluksen uudelle laitteellesi.

Kasvojen- ja sormenjälkitunnistus on nyt Vahvista-sovelluksessa

Ota käyttöösi sormenjälki- tai kasvojentunnistus

Jos laitteesi mahdollistaa sormenjälki- tai kasvojentunnistuksen, voit tunnistautua Vahvista-sovelluksessa ilman PIN-koodia. Biometrinen tunnistautuminen on turvallista ja nopeuttaa asiointiasi. 

Maksujen vahvistamiseen tarvitset edelleen PIN-koodiasi.

  1. Mene sovelluksen asetuksiin näytön yläkulmassa.
  2. Klikkaa käyttäjänimeäsi.
  3. Valitse avautuvasta ikkunasta: aktivoi sormenjälkitunnistus tai kasvojentunnistus.
  4. Ota käyttöön -ikkunassa lue ja hyväksy käyttöehdot. Paina jatka.
  5. Anna PIN-koodisi. 
  6. Sormenjälki- tai kasvojentunnistus on valmis käytettäväksi sovelluksessa.

Lataa Vahvista-sovellus sovelluskaupasta

Järjestelmävaatimukset

Android

  • Versio 8.1 tai uudempi
  • Tukee matkapuhelimia ja tabletteja

iOS

  • Versio 12 tai uudempi
  • Yhteensopiva iPhonen, iPadin ja iPod Touchin kanssa

Vahvista-sovellus - usein kysyttyjä kysymyksiä

  • Uuden laitteen aktivointiin tarvitset avaintunnuskortin. Jos sinulla ei ole avaintunnuskorttia, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

    1. Kirjaudu verkkopankkiin, klikkaa oikeassa yläreunassa olevaa nimeäsi ja varmista, että olet päivittänyt puhelinnumerosi Tekstiviestivahvistus-kohtaan. Kun rekisteröit puhelinnumeron ensimmäistä kertaa, sinun tulee kirjautua verkkopankkiin Vahvista-sovelluksella.
    2. Poista verkkopankista kaikki mobiililaitteet, joihin on ladattu Vahvista-sovellus. (Näkymän tulee olla tyhjä.)
    3. Aktivoi Vahvista-sovellus avaintunnuskortilla seuraavan ohjeen mukaan:
    • Lataa Vahvista-sovellus sovelluskaupasta.
    • Avaa Vahvista-sovellus ja anna verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana sekä avaintunnuskortin turvaluku.
    • Anna tekstiviestillä saamasi numerokoodi.
    • Valitse PIN-koodi Vahvista-sovellukselle.
    • Nimeä käyttäjä.
    • Aktivoi halutessasi biometrinen tunnistus.
    • Saat vahvistuksen tekstiviestillä, kun Vahvista-sovellus on aktivoitunut.
    • Sovellus on nyt valmis käyttöön.
    1. Valitse verkkopankin kirjautumissivulla kirjautumistavaksi ”Vahvista-sovelluksella”.
    2. Anna verkkopankin käyttäjätunnus ja klikkaa Kirjaudu.
    3. Avaa Vahvista-sovellus puhelimessa/tabletissa ja anna 6-numeroinen PIN-koodi tai käytä biometristä tunnistusta.
    4. Hoida pankkiasiasi loppuun verkkopankissa.
  • Voit valita kahdesta sisäänkirjautumistavasta:
    1. Vahvista-sovellus (Anna käyttäjätunnus ja klikkaa Kirjaudu. Anna sitten 6-numeroinen PIN-koodi Vahvista-sovelluksessa).
    2. PIN-koodi (Anna käyttäjätunnus ja mobiilipankin 4-numeroinen PIN-koodi).
    Jos olet jo tallentanut käyttäjätunnuksesi mobiilipankissa, sinun ei tarvitse antaa käyttäjätunnusta kirjautuessasi sisään.
    1. Kun haluat hyväksyä maksun tai tunnistautua palveluun, valitse Vahvista.
    2. Jos Vahvista-sovellus on samalla laitteella, jolla haluat hyväksyä maksun tai tunnistautua, Vahvista-sovellus avautuu automaattisesti.
    3. Klikkaa Vahvista-painiketta.
    4. Anna 6-numeroinen PIN-koodisi.
    1. Valitse Handelsbankenin logo.
    2. Valitse tunnistautuminen Vahvista-sovelluksella.
    3. Anna verkkopankin käyttäjätunnus ja valitse ”Tunnistaudu”.
    4. Avaa Vahvista-sovellus puhelimella/tabletilla ja anna Vahvista-sovelluksen PIN-koodi.
  • Vahvistuspyynnön tunnus on yksilöllinen tunnus vahvistuspyynnölle. Sisäänkirjautumiseen sekä maksujen vahvistuksen yhteyteen tulee sen hetkisen tapahtuman mukainen yksilöllinen vahvistuspyynnön tunnus, joka näytetään Vahvista-sovelluksessa ja verkkopalvelussa, jossa asioit. Tunnus näkyy kirjautumis-/vahvistuspainikkeen yläpuolella. Tarkista aina, että vahvistuspyynnön tunnus on täsmälleen sama molemmissa näkymissä. Tunnus on kertakäyttöinen eikä sitä tarvitse opetella ulkoa.

  • Vahvista-sovelluksen aktivointi onnistuu avaintunnuskortilla tai toisen pankin tunnuksilla. Voit tilata uuden avaintunnuskortin asiakaspalvelusta.
    1. Kirjaudu verkkopankkiin avaintunnuskortilla ja poista kaikki laitteet.
    2. Poista Vahvista-sovellus kaikista älylaitteista.
    3. Lataa Vahvista-sovellus uudelleen sovelluskaupasta ja aloita uuden sovelluksen aktivointi. Katso tarkemmat ohjeet aktivointiin ylempää tältä sivulta.
    1. Kirjaudu verkkopankkiin avaintunnuskortilla, klikkaa oikeassa yläreunassa olevaa nimeäsi ja varmista, että olet päivittänyt puhelinnumerosi oikein Tekstiviestivahvistus-kohtaan.
    2. Voit päivittää puhelinnumerosi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
    3. Tarkista laitteeltasi, että 16-alkuisia numeroita ei ole estetty. Sammuta laitteesi ja käynnistä se uudelleen.
  • Kirjaudu verkkopankkiin avaintunnuskortilla ja vaihda salasana oman nimesi alta verkkopankin valikosta.

    Jos sinulla ei ole avaintunnuskorttia käytössäsi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

  • Saat uuden käyttäjätunnuksen varaamalla ajan konttoriisi, joka toimittaa käyttäjätunnuksesi sinulle postitse. Voit myös soittaa ja tunnistautua asiakaspalveluun toisen pankin tunnuksilla, jolloin sinulle annetaan käyttäjätunnus - ilman konttorikäyntiä.
    1. Avaa Vahvista-sovellus ja valitse vasemman yläkulman valikko (kolme viivaa).
    2. Valitse sovelluksen käyttäjä.
    3. Valitse ”Vaihda PIN-koodi”.
    4. Anna nykyinen PIN-koodi.
    5. Valitse uusi PIN-koodi.
  • Uuden PIN-koodin valitsemista varten Vahvista-sovellus tulee poistaa ja aktivoida uudelleen avaintunnuskortilla.
    1. Poista Vahvista-sovelluksen käyttäjä verkkopankista. Huomioithan, että poistat kaikki käyttäjät.
    2. Tarkista, että puhelinnumerosi on rekisteröity oikein Tekstiviestivahvistus-kohdassa verkkopankissasi.
    3. Poista Vahvista-sovellus älylaitteestasi ja myös asetuksista.
    4. Aktivoi Vahvista-sovellus uudelleen avaintunnuskortilla tai toisen pankin tunnuksilla. Katso tarkemmat ohjeet aktivointiin ylempää tältä sivulta.  
  • Voit avata Vahvista-sovelluksen kirjautumalla verkkopankkiin avaintunnuskortilla.
    1. Hae verkkopankin valikosta oman nimesi alta ”Vahvista-sovelluksen asetukset”.
    2. Poista lukitus valitsemalla ”Kyllä”-linkki lukituksen alta ja vahvista poisto avaintunnuskortilla.
  • Vahvista-sovelluksen käyttö edellyttää, että laitteeseen on asennettu näytön lukitus. Näytön lukitus parantaa laitteen ja siten myös Vahvista-sovelluksen turvallisuutta, sillä sen ansiosta ulkopuolinen käyttäjä ei pääse laitteelle. Vahvista-sovellusta ei voi käyttää, jos näytön lukitus ei ole aktivoituna laitteella. Aktivoi näytön lukitus laitteen asetuksista. Näytön lukituksen voi avata pääsykoodilla tai biometrisellä sormenjälki- tai kasvotunnisteella. Pääsykoodi on pidettävä omana tietona. 

  • Vahvista-sovelluksen käyttö edellyttää, että laitteen virran- ja datansäästötila on pois päältä sovelluksen käytön aikana, vakaimman yhteyden varmistamiseksi. Suosittelemme kytkemään virran- ja datansäästötilan pois päältä laitteesi asetuksista sovelluksen käytön ajaksi.


Jos sovelluksen PIN-koodi menee lukkoon tai unohdat sen

Vahvista-sovelluksen 6-numeroinen PIN-koodi voi mennä lukkoon, jos annat virheellisen koodin liian monta kertaa. Vaikka sovelluksen PIN-koodi lukkiutuu, verkkopankkitunnukset toimivat normaalisti.

Poista lukitus joko

  • kirjautumalla verkkopankkiin avaintunnuskortilla ja poistamalla lukitus Vahvista-sovelluksen asetuksista tai
  • poistamalla käyttäjäprofiili Vahvista-sovelluksen asetuksista ja rekisteröitymällä uudestaan pankkitunnuksilla. Muista poistaa vanha rekisteröinti myös verkkopankista Vahvista-sovelluksen asetuksista. 

Jos olet unohtanut PIN-koodisi, poista käyttäjäprofiili Vahvista-sovelluksen asetuksista ja rekisteröidy käyttäjäksi uudestaan pankkitunnuksillasi. Muista kirjautua myös verkkopankkiin ja poistaa sieltä vanha rekisteröintisi. Vahvista-sovelluksen asetukset löydät verkkopankin valikosta oman nimesi alta. 

Asiakaspalvelu auttaa

Asiakaspalvelumme vastaa kaikkiin kysymyksiisi numerossa 010 444 2442 (mpm/pvm) ma-pe klo 8:00-17:00.

Saat henkilökohtaista palvelua tunnistautumalla palveluun asiakaspalvelijan antaman kertakäyttöisen koodin sekä pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla.



Pankkitunnusten sulkeminen

Puh. +358 (0)20 333 (mpm/pvm) 
Joka päivä vuorokauden ympäri.

Kortin sulkeminen

Puh. +358 (0)9 4272 2772 (mpm/pvm) 
Joka päivä vuorokauden ympäri.

Tallenna numerot myös puhelimeesi.

Lue lisää

Nainen katsoo hymyillen läppäriä

Kun et ehdi konttoriin, varaa aika verkkotapaamiseen

Verkossa keskustelet yhteyshenkilösi kanssa kaikista säästämiseen ja sijoittamiseen liittyvistä asioista - olitpa sitten kotona, töissä tai matkalla.

Verkkotapaaminen