Huijareita liikkeellä

Ole varuillasi aina, kun tarjous on liian hyvä ollakseen totta tai sinulta pyydetään pankkitunnuksia.
en kvinna handlar på nätet och knappar in sitt kortnummer på datorn

Vääriä lainoja ja sijoituksia

Nettihuijaukset eli verkkokalasteluviestit ovat rikollista toimintaa. Salasanojen kalastelun lisäksi rikolliset kaupittelevat muun muassa vääriä lainoja ja sijoituksia.

Huijaussähköposteissa vastaanottajaa pyydetään menemään esimerkiksi Handelsbankenin verkkosivujen näköiselle sivustolle. Viesteissä viitataan esimerkiksi asiakastietojen päivitykseen, EU-direktiiviin tai uuden tunnuslukulaitteen tilaamiseen.

Sijoitushuijauksissa tarjolla on ”erittäin hyvä” sijoitusmahdollisuus, johon pitää tarttua heti. Sekä tarjoaja että sijoituskohde ovat ulkomaisia, ja usein yhteydenotto tapahtuu englanniksi. Monesti uhria painostetaan tarttumaan tilaisuuteen.

Jos saat epäilyttävän puhelun viranomaiselta tai pankilta, soita pankin tai viranomaisen verkkosivuilla olevaan puhelinnumeroon ja varmista soiton aitous.

Epäiletkö joutuneesi huijauksen uhriksi? Ota viipymättä yhteyttä omaan konttoriisi.

Heräsikö epäilys?

Handelsbanken ei koskaan lähetä sähköpostia, jossa asiakasta pyydetään vahvistamaan henkilöllisyytensä pankkitunnuksilla tai antamaan korttitiedot. Emme myöskään soita asiakkaalle ja pyydä häntä antamaan verkkopankin salasanoja puhelimessa.


Näin tunnistat verkkokalasteluyritykset

  • Luotettavalta näyttävä toimija
    Lähettäjä tai soittaja on luotettavaksi ja arvovaltaiseksi mielletty toimija, kuten pankki, posti tai verottaja. Esimerkiksi sähköposti saattaa näyttää hyvin aidolta lähes kaikkia yksityiskohtia myöten. Vain pieni tekninen yksityiskohta, kuten verkkolinkin väärä kirjoitusasu, saattaa paljastaa huijauksen.
  • Kiire
    Asialla on kiire. Mikäli vastaanottaja ei esimerkiksi toimita pyydettyjä tietoja tiettyyn päivämäärään tai kellonaikaan mennessä, häntä uhataan hänen tietojensa paljastumisella. Viivästyksestä saattaa myös aiheutua myöhästymismaksuja, toimituskeskeytyksiä tai viranomaistoimenpiteitä.
  • Vastapalvelus
    Vastaanottajaan vedotaan tarjoamalla jotain vaivan palkaksi ilmaiseksi tai pilkkahintaan. Myös syyllisyydentunteeseen saatetaan vedota.
  • Ystävällisyys
    Viesti on ystävällinen ja kohtelias. Kirjoittaja rakentaa luottamusta uhriin kuuntelemalla ja ottamalla osaa vastaanottajan elämäntilanteen haasteisiin.

Jos saat epäilyttävän viestin, älä avaa linkkiä vaan poista viesti. Voit lähettää viestin edelleen osoitteeseen phishing_fi@handelsbanken.fi.


Toimi näin, jos tajuat tulleesi huijatuksi

livboj
Toimi nopeasti. Silloin on mahdollista, että ainakin osa rahoista voidaan pelastaa.
Kerro avoimesti, mitä on tapahtunut ja mitä tietoja olet luovuttanut. Älä nolostele, kuka tahansa voi joutua jymäytetyksi.
  1. Kuoleta pankki- ja luottokortti.
  2. Vaihda salasanasi – esimerkiksi verkkopankin salasana, riippuen siitä, mitä on tapahtunut.
  3. Estä ulkomaanpuhelujen ja palvelunumeroihin soittaminen puhelimestasi. Rikolliset ovat voineet kaapata liittymäsi. Voit myös joutua vaihtamaan puhelinliittymää.
  4. Uusi passi ja henkilökortti.
  5. Tee rikosilmoitus.

Työskentelemme tietoturvan parantamiseksi

Me Handelsbankenissa teemme töitä tietoturvan parantamiseksi. Kehitämme tietojärjestelmiämme, jotta pankkitoiminta olisi mahdollisimman turvallista. Testaamme ja päivitämme järjestelmiämme ja turvallisuusrutiinejamme jatkuvasti, sillä rikolliset löytävät aina uusia ja luovia tapoja huijata rahaa tai luottamuksellisia tietoja. 

Meillä henkilötietosi ovat turvassa. Turvallisuutesi on meille ykkösasia.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Suhtaudu kriittisesti tuntemattomien sijoitusneuvoihinAvautuu uuteen ikkunaan
Poliisi: PetosrikoksetAvautuu uuteen ikkunaan