Nettihuijaukset eli verkkokalasteluviestit ovat rikollista toimintaa. Salasanojen kalastelun lisäksi rikolliset kaupittelevat muun muassa vääriä lainoja ja sijoituksia.
Huijaussähköposteissa vastaanottajaa pyydetään menemään esimerkiksi Handelsbankenin verkkosivujen näköiselle sivustolle. Viesteissä viitataan esimerkiksi asiakastietojen päivitykseen, EU-direktiiviin tai uuden tunnuslukulaitteen tilaamiseen.
Sijoitushuijauksissa tarjolla on ”erittäin hyvä” sijoitusmahdollisuus, johon pitää tarttua heti. Sekä tarjoaja että sijoituskohde ovat ulkomaisia, ja usein yhteydenotto tapahtuu englanniksi. Monesti uhria painostetaan tarttumaan tilaisuuteen.
Jos saat epäilyttävän puhelun viranomaiselta tai pankilta, soita pankin tai viranomaisen verkkosivuilla olevaan puhelinnumeroon ja varmista soiton aitous.
Epäiletkö joutuneesi huijauksen uhriksi? Ota viipymättä yhteyttä omaan konttoriisi.
Heräsikö epäilys?
Handelsbanken ei koskaan lähetä sähköpostia, jossa asiakasta pyydetään vahvistamaan henkilöllisyytensä pankkitunnuksilla tai antamaan korttitiedot. Emme myöskään soita asiakkaalle ja pyydä häntä antamaan verkkopankin salasanoja puhelimessa.