Huijareita liikkeellä

Ole varuillasi aina, kun tarjous on liian hyvä ollakseen totta tai sinulta pyydetään pankkitunnuksia.
en kvinna handlar på nätet och knappar in sitt kortnummer på datorn

Heräsikö epäilys?

Pankki, viranomainen tai mikään muu luotettava toimija ei koskaan lähetä sähköpostia tai tekstiviestiä, jossa sinua pyydetään antamaan verkkopankkitunnuksesi tai maksukorttisi tiedot. Emme myöskään koskaan soita ja pyydä sinua antamaan pankkitunnuksesi puhelimitse. 

Älä klikkaa sähköpostiviestissä saamaasi verkkopankin kirjautumislinkkiä. Mene verkkopankkiin kirjoittamalla osoite www.handelsbanken.fi suoraan osoiteriville. 

Pankkitunnuksesi ovat henkilökohtaiset. Älä koskaan luovuta niitä kenellekään, ei edes perheenjäsenelle.

Saitko epäilyttävän viestin? 

Jos saat epäilyttävältä vaikuttavan viestin, älä avaa viestissä olevaa linkkiä. Lähetä viesti osoitteeseen turvallisuus@handelsbanken.fi. Poista sitten viesti. Sähköpostiosoitteeseen lähetettyihin viesteihin ei vastata. 


Erilaisia huijausmuotoja

Pankkitunnusten kalastelu, sijoitus- ja rakkaushuijaukset sekä yrityksiin kohdistuvat huijaukset ovat tavallisimpia huijausmuotoja.

Tietojen kalastelu

Rikolliset pyrkivät saamaan haltuunsa esimerkiksi henkilötietoja, pankkitunnuksia, maksukorttitietoja tai muita arkaluonteisia tietoja käyttääkseen niitä väärin. Tietoja kalastellaan puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestitse. 

Ole varuillasi, kun seuraavat tunnusmerkit täyttyvät:

  • Lähettäjä tai soittaja on luotettavaksi ja arvovaltaiseksi mielletty toimija, kuten pankki, posti tai verottaja. Esimerkiksi sähköposti saattaa näyttää hyvin aidolta lähes kaikkia yksityiskohtia myöten. Muun muassa verkkolinkin väärä kirjoitusasu saattaa kuitenkin paljastaa huijauksen.
  • Asialla on kiire. Mikäli vastaanottaja ei esimerkiksi toimita pyydettyjä tietoja tiettyyn päivämäärään tai kellonaikaan mennessä, häntä saatetaan uhata esimerkiksi hänen tietojensa paljastumisella, myöhästymismaksuilla, toimituskeskeytyksillä tai viranomaistoimenpiteillä.
  • Vastaanottajaan vedotaan tarjoamalla jotain vaivan palkaksi ilmaiseksi tai pilkkahintaan tai vetoamalla hänen syyllisyydentuntoonsa.
  • Viesti on ystävällinen ja kohtelias. Kirjoittaja rakentaa luottamusta kuuntelemalla ja ottamalla osaa uhrinsa elämäntilanteen haasteisiin.

Rakkaushuijaukset

Tavoitteena on rakentaa luottamus uhriin taloudellisen hyödyn saamiseksi. Toiminta on järjestäytynyttä ja ammattimaista rikollisuutta.

Miten tunnistan rakkaushuijarin? Huijari:

  • lähestyy uhria useimmiten sosiaalisessa mediassa, treffisivustoilla tai internetin keskustelupalstalla. Hän ryhtyy rakentamaan uhriin luottamuksellista suhdetta.
  • pyytää uhria lähettämään rahaa vedoten esimerkiksi hätätilanteeseen, kuten sairaalakuluihin, onnettomuuteen tai sairastumiseen.
  • ei suostu soittamaan videopuheluita eikä käyttämään omaa pankkitiliään.

Mikäli epäilet joutuneesi rakkaushuijauksen uhriksi, tee rikosilmoitus ja ilmoita tapahtuneesta pankillesi. Saat tukea rikosuhripäivystyksestä.

Sijoitushuijaukset

Sosiaalisessa mediassa, sähköpostiviestissä tai puhelimessa kerrotaan suurista tuotoista, joita esimerkiksi julkisuuden henkilö on saanut sijoittaessaan kyseiseen tuotteeseen tai palveluun. 

Sijoitushuijauksessa yritetään luoda kuva huipputuotoista ja sijoitusmahdollisuudesta, jota ei voi ohittaa. Varat päätyvät kuitenkin todellisuudessa rikollisen toiminnan rahoittamiseen.

Miten tunnistan sijoitushuijauksen?

  • Suhtaudu varauksella puhelimitse tarjottaviin sijoitusmahdollisuuksiin.
  • Älä anna kenenkään asennuttaa laitteellesi etähallintaohjelmia.
  • Varmista, että sijoituspalveluita tarjoavalla yrityksellä on toimilupa ja että yritystä ei ole listattu Finanssivalvonnan varoituslistalle. 

Jos epäilet joutuneesi sijoitushuijauksen uhriksi, tee rikosilmoitus ja ilmoita tapahtuneesta pankille.

Yrityksiin kohdistuvat huijaukset

Yrityksiin kohdistuvat väärinkäytökset toteutetaan yleensä ammattimaisesti ja suunnitellusti. Väärinkäytökset korostuvat loma-aikoina, jolloin yrityksissä on lomasijaisia. Väärinkäytöksiä kannattaa ehkäistä ennen kaikkea tiedottamalla henkilöstölle ajankohtaisesta väärinkäytösilmiöistä ja sopimalla maksujen hyväksymiseen liittyvistä käytänteistä. 

Esimerkkejä yrityksiin kohdistuvista väärinkäytöksistä:

  • Toimitusjohtajahuijauksissa huijari lähestyy esimerkiksi yrityksen talousasioista tai maksuliikenteestä vastaavaa henkilöä sähköpostitse yrityksen toimitusjohtajan tai muun johdon edustajan nimissä. Lähettäjän sähköpostiosoite on väärennetty tai sähköpostitili on kaapattu. Viestien tavoitteena on saada vastaanottaja suorittamaan tilisiirto.
  • Office 365 -huijauksissa kalastellaan Office 365 -tunnuksia, joiden avulla rikollisen on tarkoitus päästä seuraamaan yrityksen sisäistä viestiliikennettä ja väärentää esimerkiksi laskun tilinumero.
  • Valelaskujen ja laskuväärennösten tavoitteena on saada vastaanottaja maksamaan palvelusta tai tuotteesta, jota tämä ei ole tilannut tai jota ei ole toimitettu. Yrityksessä kannattaa varmistaa, että laskutukseen liittyvät käytänteet ovat selvät ja että muuttuneiden tilinumeroiden oikeellisuus tarkistetaan. 

Toimi näin, jos epäilet tulleesi huijatuksi:

livboj
  1. Sulje pankkitunnuksesi soittamalla numeroon +358 (0)20 333.

  2. Tee rikosilmoitus poliisille.

  3. Ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

  4. Noudata viranomaisilta ja asiakaspalvelulta saamiasi ohjeita.


Näin tunnistat verkkokalasteluyrityksen

Rikolliset kalastelevat henkilötietoja, kuten pankkitunnuksia, muun muassa esiintymällä pankin tai muun luotettavan tahon nimissä. Ole varuillasi, kun seuraavat tunnusmerkit täyttyvät:
  • Luotettavalta näyttävä toimija
    Lähettäjä tai soittaja on luotettavaksi ja arvovaltaiseksi mielletty toimija, kuten pankki, posti tai verottaja. Esimerkiksi sähköposti saattaa näyttää hyvin aidolta lähes kaikkia yksityiskohtia myöten. Vain pieni tekninen yksityiskohta, kuten verkkolinkin väärä kirjoitusasu, saattaa paljastaa huijauksen.
  • Kiire
    Asialla on kiire. Mikäli vastaanottaja ei esimerkiksi toimita pyydettyjä tietoja tiettyyn päivämäärään tai kellonaikaan mennessä, häntä uhataan hänen tietojensa paljastumisella. Viivästyksestä saattaa myös aiheutua myöhästymismaksuja, toimituskeskeytyksiä tai viranomaistoimenpiteitä.
  • Vastapalvelus
    Vastaanottajaan vedotaan tarjoamalla jotain vaivan palkaksi ilmaiseksi tai pilkkahintaan. Myös syyllisyydentunteeseen saatetaan vedota.
  • Ystävällisyys
    Viesti on ystävällinen ja kohtelias. Kirjoittaja rakentaa luottamusta uhriin kuuntelemalla ja ottamalla osaa vastaanottajan elämäntilanteen haasteisiin.

Saitko epäilyttävän viestin? 

Jos saat epäilyttävän viestin, älä avaa viestissä olevaa linkkiä. Lähetä viesti edelleen osoitteeseen turvallisuus@handelsbanken.fi ja poista viesti tämän jälkeen. Sähköpostiosoitteeseen lähetettyihin viesteihin ei vastata. 

Mikäli epäilet joutuneesi väärinkäytöksen uhriksi tai pankkitunnuksesi ja korttisi ovat joutuneet vääriin käsiin, sulje pankkitunnuksesi tai korttisi, tee rikosilmoitus ja ole puhelimitse yhteydessä asiakaspalveluumme.


Mene verkkopankkiin turvallisesti

an open umbrella

Kirjoita osoite www.handelsbanken.fi suoraan osoiteriville. 

Älä mene verkkopankkiin linkin tai hakukoneen kautta.


Työskentelemme tietoturvan parantamiseksi

Sinun turvallisuutesi on meille tärkeä

Me Handelsbankenissa teemme töitä tietoturvan parantamiseksi. Kehitämme tietojärjestelmiämme, jotta pankkitoiminta olisi mahdollisimman turvallista. Testaamme ja päivitämme järjestelmiämme ja turvallisuusrutiinejamme jatkuvasti, sillä rikolliset löytävät aina uusia ja luovia tapoja huijata rahaa tai luottamuksellisia tietoja. 

Meillä henkilötietosi ovat turvassa. Turvallisuutesi on meille ykkösasia.