1. Henkilöasiakkaat
  2. /
  3. Mobiili- ja verkkopankki
  4. /
  5. Turvallisuus
  6. /
  7. Koronaan liityvät huijausviestit

Koronaan liittyvät huijausviestit

Liikkeellä on aidon näköisiä huijaussähköposteja, joissa rikolliset tahot kalastelevat käyttäjätietoja viranomaisten tai terveysjärjestöjen nimissä ja pyrkivät tartuttamaan haittaohjelmia käyttäjän koneelle.

Julki tulleissa tapauksissa viestin saajalle kerrotaan, että hänen epäillään olleen yhteydessä COVID-19-tartunnan saaneeseen henkilöön. Viestin saajaa pyydetään antamaan lähettäjälle henkilötiedot ja pankkitunnukset ja noudattamaan annettuja ohjeita. 

Handelsbanken tai viranomaiset eivät ikinä lähetä sähköpostia tai sähköpostilinkkiä, jossa sinua pyydetään vahvistamaan henkilöllisyys pankkitunnuksilla tai antamaan korttitiedot!

Verkossa on myös useita tekaistuja koronaviruksen leviämisen seurantaan tarkoitettuja sivustoja. Sivustojen sisältämät haittaohjelmat voivat varastaa käyttäjän selaimeen tallennettuja henkilötietoja sekä  kortti- ja maksutietoja.

Liikkeellä on myös erilaisia sijoitushuijauksia, joissa houkutellaan sijoittamaan tekaistuihin lääkkeisiin, rokotteisiin tai muihin terveystuotteisiin sekä erilaisiin rahastoihin ja muihin tekaistuihin sijoituskohteisiin.

Varoita läheisiäsi tästä ilmiöstä ja  muista seuraavat säännöt:

  • Älä syötä henkilötietoja tai tunnistaudu epäilyttävillä sivustoilla toisen pyynnöstä.
  • Jos saat epäilyttävän puhelun viranomaiselta tai pankilta, soita pankin tai viranomaisen verkkosivulla olevaan viralliseen numeroon ja varmista soiton aitous.
  • Älä anna kortteja tai pankkitunnisteita henkilöille, jotka tarjoutuvat käymään kaupassa puolestasi.
  • Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta!