1. Henkilöasiakkaat
  2. /
  3. Mobiili- ja verkkopankki
  4. /
  5. Turvallisuus
  6. /
  7. Koronaan liityvät huijausviestit

Koronaan liittyvät huijausviestit

Liikkeellä on aidon näköisiä huijaussähköposteja, joissa rikolliset tahot kalastelevat käyttäjätietoja viranomaisten tai terveysjärjestöjen nimissä ja pyrkivät tartuttamaan haittaohjelmia käyttäjän koneelle.

Liikkeellä on aidon näköisiä huijaussähköposteja, joissa pyydetään siirtymään sivustolle, joka on Handelsbankenin verkkosivujen näköinen. Viesteissä viitataan asiakastietojen päivitykseen. On myös huijausviestejä, jotka myyvät tunnuslukulaitteen pankin nimissä.

Handelsbanken ei milloinkaan lähetä sähköpostia, jossa asiakasta pyydetään vahvistamaan henkilöllisyytensä pankkitunnuksilla tai antamaan korttitiedot. Handelsbanken ei myöskään soita asiakkaalle ja pyydä häntä antamaan verkkopankin salasanoja puhelimessa.

Älä avaa linkkiä. Poista viesti. Kalasteluviestin voi lähettää edelleen osoitteeseen phishing_fi@handelsbanken.fi ja sen jälkeen poistaa.

Varoita läheisiäsi tästä ilmiöstä ja  muista seuraavat säännöt:

  • Älä syötä henkilötietoja tai tunnistaudu epäilyttävillä sivustoilla toisen pyynnöstä.
  • Jos saat epäilyttävän puhelun viranomaiselta tai pankilta, soita pankin tai viranomaisen verkkosivulla olevaan viralliseen numeroon ja varmista soiton aitous.
  • Älä anna kortteja tai pankkitunnisteita henkilöille, jotka tarjoutuvat käymään kaupassa puolestasi.
  • Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta!