1. Privat
  2. /
  3. Bli kund
  4. /
  5. Kundkännedom och åtgärder mot penningtvätt

Kundkännedom och åtgärder mot penningtvätt

Vår skyldighet som bank är att se till att vi inte används som kanal för penningtvätt och finansiering av terrorism.
Banktjänsteman berättar om banken för en kvinna och en ung man.

Vårt varumärke är en personlig, lokal och ansvarsfull betjäning. Ju bättre vi känner dig, desto bättre kan vi erbjuda dig tjänster som passar dig, även när din livssituation förändras. Vi som bank har också enligt lagen skyldighet att identifiera våra kunder på och känna dem på.

Paragraftäcken

Att känna våra kunder 

Med kundkännedom menas att skaffa tillräcklig information om kunden och också att se till att de är korrekta.

Vi måste bland annat utreda kundens ekonomiska situtation, vilka tjänster kunden kan behöva, pengarnas ursprung samt i vilket land kunden beskattas. Dessutom måste vi ta reda på om kunden är en person i politiskt utsatt ställning (PEP) eller sådan persons familjemedlem eller nära medarbetare. Vi måste också  känna till de verkliga huvudmännen i företag och samfund, som är våra kunder.

Du ser väl till att dina kunduppgifter alltid är uppdaterade. Dina egna uppgifter kan du uppdatera i nätbanken under Egna suppgifter (som du hittar i namnmenyn). Alla uppgifter du ger oss behandlas konfidentiellt. 


Att identifiera sina kunder

Att en bank känner sina kunder innebär att vi som bank måste kunna identifieraq kunden och den som representerar en kund på basis av en giltig identitetshandling. Vi godkänner följande identitetshandlingar:

  • pass
  • identitetskort, som utfärdats av finsk myndighet och som är giltigt under en viss tid
  • identitetskort, som har utfärdats av myndighet i EU-land, i Schweiz eller San Marino och som duger som resedokument

Att uppdatera dina kunduppgifter

För att uppfylla lagens krav har vi rätt och är skyldiga att be dig om uppdaterade kunduppgifter under hela den tid kundförhållandet vara.

Dessutom kan vi be om närmare utredning om urpsrunget till pengar som kommit in på ditt konto eller andra händelser  på kontot. För att reda ut dem kan vi be om olika dokument som köpe- och gåvobrev.


Handelsbankens samhällsansvar

Handelsbanken är en ansvarsfull bank och vi vill för egen del arbeta för en pålitlig finansbransch och också göra allt vi kan för att förhindra ekonomisk borttslighet.

När du ser till att dina kunduppgifter är korrekta stöder du oss i detta arbete och gör det också möjligt för oss att skydda dig från ekonomiskt missbruk.


a press release paper

Följderna om du inte ger oss dina kunduppgifter   

Om vi inte får de kunduppgifter eller utredningar vi begärt, har vi rätt att begränsa de tjänser du kan använda och slutligen avsluta ditt kundförhållande hos oss.