1. Privat
  2. /
  3. Konton, kort och betalningar
  4. /
  5. Bank- och kreditkort
  6. /
  7. Handelsbankens kort förnyas

Handelsbankens kort förnyas

Du får ett nytt bank- eller kreditkort under våren 2021.

Läs om förändringarna som gäller ditt kort

Vi förnyar vårt banksystem och i samband med det så förnyar vi alla våra bank- och kreditkort våren 2021. Det nya kortet motsvarar ditt nuvarande kort och villkoren för kortet ändras inte. Korttjänsterna förändras i alla fall lite grann, så bekanta dig gärna med dem i god tid innan du tar i bruk det nya kortet.
-

Debit eller Online Debit

  • Du kan ta i bruk kortet genast när du fått det
  • Nytt kortnummer
  • Du kan själv välja PIN-kod och kontrollera koden i nätbanken
  • Du måste registrera bruksgränserna för kortet på nytt
-

Credit

  • Ta i bruk kortet först den dag som står i följebrevet
  • Nytt kortnummer
  • Du kan själv välja PIN-kod och kontrollera koden i nätbanken
  • Förfallodagen för fakturan ändras
  • Du kan registrera bruksgränserna för kortet i nätbanken
Credit/Debit-kortti

Credit/Debit

  • Ta i bruk kortet först den dag som står i följebrevet
  • Nya kortnummer
  • Du kan själv välja PIN-kod och kontrollera koden i nätbanken
  • Du måste registrera bruksgränserna för kortet på nytt
-

Platinum

  • Ta i bruk kortet först den dag som står i följebrevet
  • Nytt kortnummer
  • Du kan själv välja PIN-kod och kontrollera koden i nätbanken
  • Förfallodagen för fakturan ändras
  • Du kan registrera bruksgränserna för kortet i nätbanken

Ikon: Spärra betalningskortet

Spärrtjänsten för kort – två olika telefonnummer!

Så här spärrar du ett kort som du fått efter 25.1.2021

Om du har fått ditt bank- eller kreditkort efter 25.1.2021, spärrar du kortet genom att ringa

+358 (0)9 4272 2772 (lna/msa)  
Spara numret i din telefon.

Spärra kortet genast, om

  • du har tappat bort det eller det har blivit stulet

  • du märker att du inte har gjort inköpen som har betalats med kortet.

Så här spärrar du bankkoderna eller ett kort du fått före 25.1.2021

Du kan spärra bankkoderna och ett kort du fått före 25.1.2021 genom att ringa

+358 (0)20 333 
Spara numret i din telefon.


dator

Mångsidigare korttjänster i nätbanken

En ny Kort-sida i nätbanken

All information och alla tjänster som gäller de nya korten finns på sidan Kort. På den sidan kan du

  • kontrollera PIN-koden
  • registrera det permanenta lösenordet som behövs för köp på nätet
  • följa upp dina inköp gjorda med korten
  • se alla uppgifter om eventuella parallellkort
  • registrera bruksgränserna för Debit-kortet och Credit/Debit-kortets Debit-funktioner.

Den nya sidan finns endast i nätbanken, inte i mobilbanken.

Hur ser jag de nya korten i mobilbanken?

De nya Credit-, Credit/Debit- ja Platinum-korten ser du i mobilbanken, när du har aktiverat dem, det vill säga första gången betalat med kortet eller gjort ett kontantuttag. De nya korten visas inte automatiskt på mobilbankens startsida. Du måste ändra inställningarna för den.

Debit-korten ser du inte i mobilbanken. Betalningarna med Debit-kortet syns på konto precis som tidigare.

Två sidor för korten i nätbanken under våren

Under övergångstiden finns det två sidor för korten i nätbanken. De nuvarande korten finns på sidan ”Konton och kort” och de kort som beviljats efter 25.1.2021 finns på sidan ”Kort”.

När alla kort har förnyats, finns bara informationen på sidan Kort kvar.

Medan vi förnyar vårt banksystem kan sidan med kortinformation tidvis laddas ner långsammare.