- Välj en PIN-kod för kortet. Du får ett sms, när du kan välja en PIN-kod i nätbanken. Om du inte vill välja PIN-kod själv, så skapar systemet en kod åt dig.
- Ta i bruk kortet först den dag som nämns i följebrevet. Före det kan du inte använda det nya kortet. Vi skickar ett meddelande, när du kan ta i bruk det nya kortet.
- Kortet aktiveras när du första gången betalar ett inköp och bekräftar med PIN-koden. Härefter kan du också använda kontaktlös betalning.
- Förstör ditt gamla kort först när du fått ett meddelande att du kan ta i bruk det nya. Klipp det gamla kortet i bitar tvärsöver chippet och magnetremsan.
- Privat /
- Konton, kort och betalningar /
- Bank- och kreditkort /
- Handelsbankens kort förnyas /
- Det nya Credit/Debit-kortet
Det nya Credit/Debit-kortet
Du får ett nytt Handelsbanken Credit/Debit-kort under våren.
När och hur tar jag i bruk det nya kortet?
När du har tagit i bruk det nya kortet
Gör så här, när du har tagit i bruk det nya kortet
- Spara det nya numret till spärrtjänsten i din telefon: +358 (0)9 4272 2772 (lna/msa).
- Registrera det nya kortet i dina fortlöpande tjänster, till exempel i strömningstjänsterna (streamingtjänster) (Netflix, Spotify osv.)
- Registrera lösenordet för nätinköp i nätbanken. Bekräftelsen av nätinköp förändras. I fortsättningen behöver du både ett permanent lösenord och en engångskod för att bekräfta kortbetalningen. Engångskoden får du som sms när du betalar.
- Om du registrerat dagsgränser för betalningarna och uttagen med Debit-funktionen på ditt nuvarande kort, måste du registrera dem på nytt i nätbanken.
Var ser jag kortets PIN-kod?
Du kan kontrollera kortets PIN-kod i nätbanken.
Du får också PIN-koden per post.
Vad annat behöver jag veta om mitt nya kort?
Användningsområdet för det nya kortet är Finland, Norden och Estland
Du kan när som helst ändra området i nätbanken och det träder i kraft omedelbart.
Gold Credit/Debit-kortet blir ett Credit/Debit-kort
Om du tidigare har haft ett Gold Credit/Credit-kort, får du i stället ett Credit/Debit-kort.
Fakturans referens och betalningsmottagarens kontonummer ändras
Om du får e-faktura, flyttas den automatiskt till det nya systemet med den nya informationen.
Saldo- och transaktionsförfrågningarna i Otto.-automaterna finns inte längre
Kontosaldot kan du kontrollera i Nostoautomaterna och i nät- eller mobilbanken.
Prissättningen av korten ändras inte, men det blir några små justeringar i enskilda avgifter
Prislistan innehåller alla gällande avgifter.