1. Privat
  2. /
  3. Konton, kort och betalningar
  4. /
  5. Betalning i nätbutik

Betalning i nätbutik

Du kan betala dina inköp i nätbutiken på flera olika sätt.
Kvinna på brygga med surfplattan i hand.
  • Välj lämpligt betalningssätt

    Du kan betala med kort, antingen från konto eller med kredit, eller med e-betalning direkt från kontot. 
  • Kortbetalning ger rätt till återbetalning

    När du betalar med kort kan du få pengarna tillbaka om du inte får den produkt du beställt eller om den är felaktig.
  • Då du betalar en resa med kreditkort får du också en reseförsäkring

    Om du betalar resan med Credit-, Gold Credit- eller Platinum-kort eller med credit på ett Credit/Debit-kort, så får du en reseförsäkring för dig och din familj.

Ikon: frågetecken i pratbubbla.

Betaltjänstdirektivet (PSD2) har medfört förändringar i betalningstjänsterna

Vad behöver kunden veta om de förändringar betaltjänstdirektivet förde med sig?

Kravet på stark autentisering gäller alla elektroniska betalningar, som kortbetalningar i nätbutiker och applikationer. För dig som konsument märks förändringen i att när du betalar inköp på nätet med kort uppmanas du oftare än förut att ge en ytterligare bekräftelse av betalningen.

Handelsbanken har lanserat Bekräfta-appen, som fungerar på mobila enheter. Handelsbankens kunder kan ladda ner Bekräfta-appen till sin smarttelefon från AppStore eller GooglePlay. 

Bekräfta-appen

Jag har ingen smarttelefon. Vad ska jag göra?

Du kan fortsätta att använda Handelsbankens nyckelkodskort.

Som ett tillägg till nyckelkodskortet kräver vi en tilläggsbekräftelse av betalningarna. Tilläggsbekräftelsen består av en kod, som du får som sms och den fyller du i förutom säkerhetstalet från nyckelkodskortet.

Tilläggsbekräftelse av betalningarna

PSD2 i nötskal

Betaltjänstdirektivet (PSD2) syftar till att förbättra konsumentskyddet och betaltjänsternas säkerhet. Ett annat syfte är att öka konkurrensen inom sektorn. 

Direktivet ger också konsumenterna möjlighet att förvalta sina konton och göra betalningar inte bara via sin egen bank utan också via andra registrerade tjänsteleverantörer.

Om förändringarna väcker frågor kan du vända dig till vår kundtjänst. 
Finans Finlands (FA) sammanfattning av PSD2-direktivet (på finska)Öppnas i nytt fönster

Ikon: Glödlampa

Nytt sätt att bekräfta kortköp på nätet

Om du har ett kort som beviljats efter 25.1.2021, behöver du ett permanent lösenord för att bekräfta köpet i nätbutiken

En säker kortbetalning på nätet förutsätter stark autentisering. När du gör nätinköp med det nya kortet krävs både ett permanent lösenord och en engångskod, som du får som sms när du betalar. 

Registrera lösenordet i nätbanken genast när du fått ditt nya kort.


Så här betalar du på nätet

Kortbetalning i nätbutik

Det är tryggt att betala med kort, men tänk på att noga välja de nätbutiker och webbtjänster du använder. Vi övervakar korttransaktionerna och ringer dig om vi upptäcker överraskande betalningar.

Har vi ditt telefonnummer?

Ibland ber vi dig verifiera dina inköp på nätet. När du ska betala måste du uppge ett lösenord som vi skickar till dig per sms. Vi kan be dig verifiera betalningen om du gör inköpet på en dator som du inte har använt tidigare, om du köper i en utländsk nätbutik eller om inköpet är större än vanligt.

Återbetalning av kortinköp
Om du på nätet beställer en produkt som aldrig levereras eller som är felaktig kan du begära återbetalning av betalningen. Det här är en värdefull förmån till exempel vid betalning av en resa. Om resebyrån eller flygbolaget går i konkurs kan du få pengarna tillbaka.

Kortbetalning från konto eller kredit
Med Debit-kort betalar du inköpen från ditt bankkonto. Bankkontot debiteras om ett par dagar från inköpet. Om du betalar med kreditkort (Gold Credit eller Platinum), får du en kortfaktura som du kan betala i sin helhet på förfallodagen eller så kan du betala den i rater och utnyttja krediten.

E-betalning från kontot

Vid e-betalning (betalknappen, bankens logo) loggar du in och betalar till butiken direkt från kontot. Butiken ser varken ditt kontonummer eller andra kontouppgifter.  

Om du har frågor om inköpet ska du kontakta butiken. Det enda banken gör är att förmedla betalningen.

E-betalning fungerar endast i Finland och den är avgiftsfri.

PS. Du kan identifiera dig i många webbtjänster, till exempel i myndigheternas tjänster, med samma nätbankskoder trots att du inte betalar någonting i dem.


Skydda ditt kort

Ikon: bankkort med lås framför.

Begränsa användningen av kortet

I nätbanken kan du begränsa användningen av kortet. Du kan välja i vilken omfattning kortet får användas i olika länder. Du väljer också själv om kortet kan användas för betalning på nätet.

Du kan redigera begränsningarna efter behov. Begränsningarna gäller Debit-korten och debitfunktionen i Credit/Debit-kort.

Logga in i nätbankenÖppnas i nytt fönster
Ikon: bankkort med stoppmärke framför.

Spärra ett kort som beviljats före 25.1.2021

Du kan spärra ditt kort eller bankkoderna genom att ringa

+358 (0)20 333 

Spärra ett kort som beviljats efter 25.1.2021

Du kan spärra kortet genom att ringa

+358 (0)9 4272 2772.

Spara numret i din telefon.

Spärra kortet direkt om

  • kortet har förlorats eller blivit stulet
  • du märker att obehöriga inköp har gjorts med kortet.
Säker användning av kortet