Betalning i nätbutik

Du kan betala dina inköp i nätbutiken på flera olika sätt.
Kvinna på brygga med surfplattan i hand.
  • Välj lämpligt betalningssätt

    Du kan betala med kort från kontot eller med e-betalning direkt från kontot. 
  • Kortbetalning ger rätt till återbetalning

    När du har betalat med kort kan du få pengarna tillbaka om du inte får den produkt du beställt eller om den är felaktig.

Kortreklamation

Du kan lämna in en kortreklamation, om det på din kortfaktura finns betalningar du inte känner igen eller det finns fel i någon fakturering, men också om du inte får den vara eller den tjänst du betalt.

Här finns anvisningar hur du ska göra, om en resa eller tillställning blivit inhiberad och du har betalt för det med ditt kreditkort.

Kortreklamation på grund av inhiberingar

Om du inte kommit överens om ersättning med researrangören eller arrangören av en konsert eller liknande, så kan du skicka oss en kortreklamation.

Ikon: frågetecken i pratbubbla.

Betaltjänstdirektivet (PSD2) har medfört förändringar i betalningstjänsterna

Vad behöver kunden veta om de förändringar betaltjänstdirektivet förde med sig?

Kravet på stark autentisering gäller alla elektroniska betalningar, som kortbetalningar i nätbutiker och applikationer. För dig som konsument märks förändringen i att när du betalar inköp på nätet med kort uppmanas du oftare än förut att ge en ytterligare bekräftelse av betalningen.

Handelsbanken har lanserat Bekräfta-appen, som fungerar på mobila enheter. Handelsbankens kunder kan ladda ner Bekräfta-appen till sin smarttelefon från AppStore eller GooglePlay. 

Bekräfta-appen

Jag har ingen smarttelefon. Vad ska jag göra?

Du kan fortsätta att använda Handelsbankens nyckelkodskort.

Som ett tillägg till nyckelkodskortet kräver vi en tilläggsbekräftelse av betalningarna. Tilläggsbekräftelse krävs också vid inloggning i nätbanken. Tilläggsbekräftelsen består av en kod, som du får som sms och den fyller du i förutom säkerhetstalet från nyckelkodskortet.

Tilläggsbekräftelse i nätbanken

PSD2 i nötskal

Betaltjänstdirektivet (PSD2) syftar till att förbättra konsumentskyddet och betaltjänsternas säkerhet. Ett annat syfte är att öka konkurrensen inom sektorn. 

Direktivet ger också konsumenterna möjlighet att förvalta sina konton och göra betalningar inte bara via sin egen bank utan också via andra registrerade tjänsteleverantörer.

Om förändringarna väcker frågor kan du vända dig till vår kundtjänst. 

Ikon: Glödlampa

Nytt sätt att bekräfta kortköp på nätet

Om du har ett kort som beviljats efter 25.1.2021, behöver du ett permanent lösenord för att bekräfta köpet i nätbutiken

En säker kortbetalning på nätet förutsätter stark autentisering. När du gör nätinköp med det nya kortet krävs både ett permanent lösenord och en engångskod, som du får som sms när du betalar. 

Registrera lösenordet i nätbanken genast när du fått ditt nya kort.


Så här betalar du på nätet

Kortbetalning i nätbutik

Det är tryggt att betala med kort, så länge du väljer nätbutikerna och -tjänster noggrannt. Vi övervakar korttransaktionerna och ringer dig om vi upptäcker överraskande betalningar.

Nog har vi väl ditt telefonnummer?

Ibland ber vi dig verifiera dina inköp på nätet. När du ska betala måste du uppge ett lösenord som vi skickar till dig per sms. Vi kan be dig verifiera betalningen om du gör inköpet på en dator som du inte har använt tidigare, om du köper i en utländsk nätbutik eller om inköpet är större än vanligt.

Återbetalning av kortinköp
Om du på nätet beställer en produkt som aldrig levereras eller som är felaktig kan du begära återbetalning av betalningen. Det här är en värdefull förmån till exempel vid betalning av en resa. Om resebyrån eller flygbolaget går i konkurs kan du få pengarna tillbaka.

Kortbetalning från konto 
Med Debit-kort betalar du inköpen från ditt bankkonto. Bankkontot debiteras om ett par dagar från inköpet. Om du har betalat med kredit, kan du betala en eventuell kreditfaktura i sin helhet på förfallodagen eller i rater. 

E-betalning från kontot

Vid e-betalning (betalknappen, bankens logo) loggar du in och betalar till butiken direkt från kontot. Butiken ser varken ditt kontonummer eller andra kontouppgifter.  

Om du har frågor om inköpet ska du kontakta butiken. Det enda banken gör är att förmedla betalningen.

E-betalning fungerar endast i Finland och den är avgiftsfri.

PS. Du kan identifiera dig i många webbtjänster, till exempel i myndigheternas tjänster, med samma nätbankskoder trots att du inte betalar någonting i dem.


Skydda ditt kort

Ikon: bankkort med lås framför.

Begränsa användningen av kortet

I nätbanken kan du begränsa användningen av kortet. Du kan välja i vilken omfattning kortet får användas i olika länder. Du väljer också själv om kortet kan användas för betalning på nätet.

Du kan redigera begränsningarna efter behov. 

Ikon: bankkort med stoppmärke framför.

Spärra kort

Du kan spärra kortet i nätbanken på Kort-sidan eller genom att ringa

+358 (0)9 4272 2772 (lna/msa)

Spara numret i din telefon.
Spärra kortet direkt om
  • kortet har förlorats eller blivit stulet
  • du märker att obehöriga inköp har gjorts med kortet.