Betalningar

Lättare vardag – välj lämpliga betalningssätt
Man vid dator på bord sett uppifrån.

Välj tjänster och betalningssätt som passar dig

Fakturor och gireringar

I mobil- och nätbanken finns det behändiga betalningsunderlag. Om du använder dem behöver du inte alltid fylla i alla uppgifter om betalningen. Använder du mobilbanken kan du ta ett foto av streckkoden i fakturan med mobilens kamera.

E-faktura

Du kan automatisera betalningen av fakturorna helt eller bekräfta betalningen. Du ser e-fakturorna också i mobilbanken.

Betalning i butiker

Det är bra att ha minst två kort om det ena skulle råka gå sönder eller förloras. Använd gärna kontaktlös betalning: det är ett snabbt och tryggt sätt att betala och ingen kan se din PIN-kod.

Betalning i nätbutik

Du gör klokt i att betala inköp på nätet med kort. Om du inte får den produkt eller tjänst du beställt får du pengarna tillbaka. Då du betalar en resa med kreditkort får du reseförsäkring på köpet.

MobilePay

Du kan använda MobilePay i vilken smarttelefon som helst, oberoende av märke och modell. Ladda ner appen och ta med rentav alla dina Handelsbankenkort. Där har du ett snabbt och säkert sätt att betala - alltid inom räckhåll.


Ikon: frågetecken i pratbubbla.

Betaltjänstdirektivet (PSD2) medförde förändringar i betalningstjänsterna 14.9.2019

Vad behöver kunden veta om de förändringar betaltjänstdirektivet förde med sig?

Kravet på stark autentisering gäller alla elektroniska betalningar, såsom kortbetalningar i nätbutiker och applikationer. För dig som konsument märks förändringen i att när du betalar inköp på nätet med kort uppmanas du oftare än förut att ge en ytterligare bekräftelse av betalningen.

Handelsbanken har lanserat Bekräfta-appen, som fungerar på mobila enheter. Handelsbankens kunder kan ladda ned Bekräftaappen till sin smarttelefon från AppStore eller GooglePlay. 

Bekräftaappen

Jag har ingen smarttelefon. Vad ska jag göra?

Handelsbankens nyckelkodskort fortsätter att vara i bruk också efter 14.9.2019.

Handelsbanken håller på att ta fram en kompletterande lösning för kunder som inte har smarttelefon. I praktiken innebär det att kunden ger en ytterligare bekräftelse på betalningen med en kod som kunden får som SMS. Vi meddelar senare när den tas i bruk.

PSD2 i nötskal

Betaltjänstdirektivet (PSD2) syftar till att förbättra konsumentskyddet och betaltjänsternas säkerhet. Ett annat syfte är att öka konkurrensen inom sektorn. 

Direktivet ger också konsumenterna möjlighet att förvalta sina konton och göra betalningar inte bara via sin egen bank utan också via andra registrerade tjänsteleverantörer.

Om förändringarna väcker frågor kan du vända dig till vår kundtjänst. 
Finans Finlands (FA) sammanfattning av PSD2-direktivet (på finska)Öppnas i nytt fönster

SEPA expressbetalning

Euroområdet har tagit i bruk den nya SEPA expressbetalningen, som förmedlar en betalning genast. Handelsbanken Finland tar tillsvidare endast emot SEPA expressbetalningar.

Maximibeloppet för SEPA expressbetalning är 15 000 euro och valutan är euro. Priset för den ankommande SEPA expressbetalningen är detsamma som för en vanlig ankommande girobetalning.

Alla banker har inte ännu tagit i bruk tjänsten och en del av bankerna tar endast emot SEPA expressbetalningar.


Landsspärr för betalningar

I nätbanken kan du spärra olika länder för utlandsbetalning. Funktionen heter ”Ändra landsspärren för betalningarna” och du hittar en länk till den på sidan Betalningar i nätbanken. Öppna spärren bestående endast för de länder till vilka du skickar betalningar ofta. Öppna de övriga länderna endast vid behov och spärra dem efter betalningen. I mobilbanken kan du endast betala till finländska konton.
Puhelin kädessä ja mobiilipankin näyttö avattuna

Betala bekvämt i mobilbanken

I mobilbanken kan du använda swipe på kontolistan för att för att kopiera kontonummer eller betala från konto. Du kan betala med skanning av fakturans streckkod, då informationen flyttar till betalningen.

Betala i mobilbanken