1. Privat
  2. /
  3. Mobil- och nätbanken
  4. /
  5. Mobilbanken
  6. /
  7. Byte av mobilapp

Så här byter du mobilbankens app

Instruktioner för hur du gör bytet av app och också hur du uppgraderar programvaran i din telefon.

Instruktioner hur du först uppgraderar programvaran i din Android-telefon

Hur du uppgraderar din programvara i telefonen beror på vilken modell du har. Öppna telefonens inställningar. Knappen som tar fram uppdateringar finns under något av följande alternativ (beror på telefonens modell): 

  • Programvaruuppdatering
  • Om enheten/om telefonen
  • Allmänt
  • Systemuppdateringar

Om det finns en uppdatering, installera den. Det kan ta en stund och telefonen startar om en eller flera gånger. Vänd dig till tillverkaren av mobiltelefonen om du har frågor om uppdateringen.

Tips

  • Kan du inte uppdatera appen i GooglePlay? Uppgradera först din Android-version och försök sedan på nytt. För att kunna uppdatera din mobilbank, så måste du ha åtminstone Android-version 6.0.
  • Uppgraderingen kan kräva att du är ansluten till ett WiFi-nät.
  • Telefonen måste vara fulladdad eller kopplad till en strömkälla.

Systemkrav

ikon: mobiltelefon med kugghjulet för inställningar.

Android

  • Version 6 eller senare
  • Stöd för mobiltelefoner och surfplattor

iOS

  • Version 10 eller senare
  • Kompatibel med iPhone, iPad och iPod Touch

Ikon: en ring med en linje tvärsöver som allmänt tolkas som en spärrsymbol.

Hur gör jag, om uppgraderingen inte fungerar?

Du kan logga in på nätbanken också i din mobil. Alla tjänster fungerar kanske inte optimalt på mobilens lilla skärm. 


Ikon: Två pratbubblor, den ena med ett frågetecken och den andra med ett i.

Varför blir versionerna av appen gamla?

Alla programvaror/operativsystem både på datorer och telefoner uppgraderas ständigt. De här uppgraderingarna skickas ut av dem som gör dessa program, till exempel Google eller Apple. Det är viktigt att du laddar ned de här uppgraderingarna, för de innehåller ofta förbättringar och korrigeringar av säkerhetsbrister. 

Din säkerhet är viktig  

När det gäller bankärenden är säkerheten av största vikt. Genom att helt stänga äldre versioner av vår mobilbank, så kan vi garantera att du kan sköta dina bankärenden på säkraste sätt. Om du har en gammal version av programvaran i din telefon eller av mobilappen, så kan vi inte garantera det. 

Lagändring från september 2019

Från september 2019 kräver lagen om betaltjänster att bankerna ska tillämpa så kallad stark autentisering, när kunderna genomför transaktioner i mobilbanken. Transaktionerna godkänner kunden endera med PIN-kod eller med Bekräfta-appen. De äldre versionerna känner inte till stark autentisering, så vi måste stänga dem.