Bedragare i farten

Dra öronen åt dig om erbjudandet är för bra för att vara sant eller någon ber dig om bankkoderna.
en kvinna handlar på nätet och knappar in sitt kortnummer på datorn

Blev du misstänksam?

En bank, myndighet eller annan pålitlig aktör i samhället skickar aldrig e-postmeddelanden eller sms, där du ska ge dina bankkoder eller uppgifterna på ditt betalkort. Handelsbanken ringer heller aldrig upp dig och ber dig uppge dina bankkoder i telefon.

Om du fått en inloggningslänk till nätbanken i e-posten, klicka inte på den. Gå till nätbanken genom att skriva www.handelsbanken.fi på adressraden i webbläsaren. 

Dina bankkoder är personliga. Överlåt dem aldrig till någon annan, inte ens till en familjemedlem.

Fick du en konstig meddelande?

Om du fått ett meddelande som verkar skumt, klicka inte på någon länk i meddelandet. Skicka meddelandet vidare till adressen turvallisuus@handelsbanken.fi och radera det därefter från din brevlåda. Vi svarar inte på meddelanden skickade till denna e-postadress.


Olika försök till bedrägeri

Nätfiske, dvs. försök att komma åt bankkoder, olika placerings- och kärleksbedrägerier och försök att komma åt företagsinformation är de vanligaste formerna av bedrägeri.

Informationsfiske

Brottslingarna försöker komma åt till exempel personuppgifter, bankkoder, information om betalkort eller annan känslig information som de sedan missbrukar. Informationsfisket görs per telefon, e-post och med sms.

Var misstänksam om du råkar ut för följande:

  • Avsändaren eller den som ringer upp säger sig representera en pålitlig och seriös aktör, till exempel banken, posten eller skattemyndigheterna. E-postmeddelandet kan se mycket äkta ut med nästan alla detaljer rätt. Men ett skrivfel i en webblänk kan i alla fall avslöja bedrägeriet.
  • Det är bråttom. Om du inte skickar dina uppgifter före en viss dag eller en viss tid, så hotar avsändaren med att avslöja dina personuppgifter. Dröjsmålet kan också leda till förseningsavgifter, leveransavbrott eller myndighetsåtgärder.
  • Kanske avsändaren utlovar någon gentjänst, kanske en gratis vara eller någonting riktigt billigt. Bedragaren kan också utnyttja mottagarens skuldkänsla.
  • Meddelandet är vänligt och artigt skrivet. Den som skrivit meddelandet ger ett förtroendefullt intryck och hyser förståelse för mottagarens vardagliga problem.

Kärleksbedrägerier

Målet med ett kärleksbedrägeri är att offret ska börja känna förtroende för bedragaren som sedan drar ekonomisk nytta av det. Denna brottslighet bedrivs systematiskt och yrkesmässigt.

Hur känner du igen en kärleksbedragare? Bedragaren:

  • närmar sig oftast sitt offer på sociala medier, på datingsidor eller i någon diskussionsspalt på webben. Hen sätter i gång med att bygga upp en förtroendefull relation.
  • ber offret skicka pengar, eftersom bedragaren har råkat i ekonomiskt trångmål på grund av kostnader för sjukhusvistelse, olycka, sjukdom eller liknande.
  • går inte med på att ringa videosamtal eller att använda sitt eget bankkonto.

Om du misstänker att du blivit offer för ett kärleksbedrägeri, gör brottsanmälan och meddela din bank. Du kan också få hjälp av brottsofferjouren.

Investeringsbedrägerier

Du får ett investeringserbjudande på sociala medier, i ett e-postmeddelande eller per telefon. Det utlovas lika stor avkastning som någon kändis fått på samma investering.

Investeringsbedrägeriet målar upp en bild av sagolik avkastning. Det är ett erbjudande du inte bara kan låta bli att nappa på. I sjäva verket går dina pengar i slutändan till att finansiera brottslig verksamhet.

Hur känner jag igen ett investeringsbedrägeri?

  • Var misstänksam mot alla investeringserbjudanden du får per telefon.
  • Låt aldrig någon installera något fjärrhanteringsprogram på din dator eller telefon.
  • Försäkra dig om att företaget, som gör dig detta erbjudande, har koncession och att företaget inte finns på Finansinspektionens varningslista.

Om du misstänker att du blivit offer för ett bedrägeri, gör brottsanmälan och meddela banken.

Företagsbedrägerier

Bedrägerier riktade mot företag görs både professionellt och planerat. Bedrägeriförsöken ökar under semsterperioderna, när de ansvariga är på semester. För att förebygga bedrägerierna ska företaget framför allt informera sin personal om aktuella bedrägeriförsök och slå fast processerna kring fakturahanteringen.

Exempel på bedrägerier riktade mot företag:

  • Vid ett vd-bedrägeri skickar bedragaren företagets ekonomiavdelning eller en person ansvarig för betalningarna ett e-postmeddelande. Bedragaren utger sig för att vara företagets vd eller någon annan i företagets ledning. Avsändarens e-postadress kan vara förfalskad eller e-postkontot kan vara kapat. Målet med e-postmeddelandena är att mottagaren ska utföra en betalning.
  • Vid Office 365-bedrägerier fiskar bedragaren efter Office 365-användarkoder. Med hjälp av dem försöker bedragaren komma åt den interna posttrafiken i företaget och till exempel förfalska ett kontonummer i en betalning.
  • Med bluffakturor och förfalskade fakturor försöker bedragaren få mottagaren att betala för en vara eller tjänst, som mottagaren inte alls beställt eller som inte har levererats. Företaget måste försäkra sig om, att fakturahanteringens processer är klara och att man alltid kontrollerar, om ett bankkontonummer har ändrats i en betalning.

Gör så här om du misstänker att du blivit offer för bedrägeri

Livboj
  1. Spärra dia bankkoder genom att ringa +358 (0)20 333.
  2. Gör polisanmälan.
  3. Kontakta vår kundtjänst på +358 (0)10 444 2442 och berätta vad som hänt.
  4. Följ myndigheternas och kundtjänstens instruktioner.


Så här känner du igen nätfiske

  • Avsändaren verkar seriös
    Avsändaren eller den som ringer upp dig säger sig representera en pålitlig aktör, som banken, posten eller skattemyndigheterna. E-postmeddelandet kan se mycket äkta ut med nästan alla detaljer rätt. Bara ett litet tekniskt fel, som ett skrivfel i en länk, kan avslöja bedrägeriet.

  • Det är bråttom
    Du måste fatta beslut genast. Om du inte skickar dina uppgifter före en viss dag eller en viss tid, så hotar avsändaren med att avslöja dina personuppgifter. Dröjsmålet kan också leda till förseningsavgifter, leveransavbrott eller myndighetsåtgärder.

  • Gentjänst
    Kanske avsändaren utlovar någon gentjänst, kanske en gratis vara eller någonting riktigt billigt. Bedragaren kan också utnyttja mottagarens skuldkänsla.

  • Vänlighet
    Meddelandet är vänligt och artigt skrivet. Den som skrivit meddelandet ger ett förtroendefullt intryck och hyser förståelse för mottagarens vardagliga problem.

Om du får ett meddelande som verkar misstänkt, öppna inte länken i det. Radera meddelandet. Du kan först skicka meddelandet vidare till adressen turvallisuus@handelsbanken.fi


Så här loggar du tryggt in i nätbanken

an open umbrella

Gå till inloggningssidan genom att skriva www.handelsbanken.fi på adressraden i webbläsaren. 

Logga inte in via en länk i ett meddelande eller via en sökmotor.


Vi arbetar hela tiden för att förbättra datasäkerheten

Din säkerhet är viktig för oss

Vi i Handelsbanken arbetar för att förbättra dataskyddet. Vi utvecklar våra system, så att banktjänsterna är möjligast säkra. Vi testar och uppdaterar system och säkerhetsrutiner fortlöpande, för brottslingarna hittar hela tiden på nya och påhittiga sätt att lura pengar av bankkunderna eller att få dem att lämna över konfidentiell information.

Hos oss är dina personuppgifter säkra, för din säkerhet är nummer ett för oss.