Bedragare i farten

Dra öronen åt dig om erbjudandet är för bra för att vara sant eller någon ber dig om bankkoderna.
Nainen nettiostoksilla

Falska lån eller placeringar

Nätfisket eller phishingen är kriminell verksamhet. Men bedragarna fiskar inte bara efter bankkoder utan försöker också prångla ut falska lån och investeringar.

Ett bluffmeddelande kan be dig gå till en webbsida som ser ut som Handelsbankens sida. I meddelandet talar man om en uppdatering av kunduppgifterna, EU-direktiv eller beställningen av en kodkalkylator.

Om bluffmeddelandet erbjuder en investering så kallas den exceptionellt god och man måste nappa på direkt. Både den som erbjuder investeringen och själva investeringsobjektet finns oftast utomlands och du kontaktas på engelska. Ibland utövar bedragaren regelrätt press på den som kontaktas.

Om du får ett misstänkt samtal från en myndighet eller en bank, ring upp det nummer som finns på bankens eller myndighetens webbsida för att försäkra dig om att samtalet är äkta.

Misstänkter du att du blivit offer för ett bedrägeri? Ta genast kontakt med ditt kontor.

Blev du misstänksam?

Handelsbanken skickar aldrig e-postmeddelanden, där vi ber kunden bekräfta sin identitet med bankkoderna eller lämna uppgifter om sina kort. Vi ringer heller aldrig upp kunden och ber hen uppge sina bankkoder i telefon.



Så här känner du igen nätfiske

  • Avsändaren verkar seriös
    Avsändaren eller den som ringer upp dig säger sig representera en pålitlig aktör, som banken, posten eller skattemyndigheterna. E-postmeddelandet kan se mycket äkta ut med nästan alla detaljer rätt. Bara ett litet tekniskt fel, som ett skrivfel i en länk, kan avslöja bedrägeriet.

  • Det är bråttom
    Du måste fatta beslut genast. Om du inte skickar dina uppgifter före en viss dag eller en viss tid, så hotar avsändaren med att avslöja dina personuppgifter. Dröjsmålet kan också leda till förseningsavgifter, leveransavbrott eller myndighetsåtgärder.

  • Gentjänst
    Kanske avsändaren utlovar någon gentjänst, kanske en gratis vara eller någonting riktigt billigt. Bedragaren kan också utnyttja mottagarens skuldkänsla.

  • Vänlighet
    Meddelandet är vänligt och artigt skrivet. Den som skrivit meddelandet ger ett förtroendefullt intryck och hyser förståelse för mottagarens vardagliga problem.
Om du får ett meddelande som verkar misstänkt, öppna inte länken i det. Radera meddelandet. Du kan först skicka meddelandet vidare till adressen phishing_fi@handelsbanken.fi.

Gör så här om du blivit lurad

Livboj
Agera snabbt. Då är det möjligt att åtminstone en del av pengarna kan räddas. Berätta öppet, vad som har hänt och vilka uppgifter du har gett bedragaren. Du behöver inte skämmas – vem som helst kan bli dragen vid näsan.
  1. Spärra bank- och kreditkorten.
  2. Byt dina lösenord – till exempel lösenordet till nätbanken, beroende på vad som har hänt.
  3. Spärra samtal till utlandet och servicenummer från din telefon. Bedragarna kan ha kapat ditt abonnemang. Du kan också bli tvungen att helt byta abonnemang.
  4. Förnya ditt pass och ditt personkort.
  5. Gör brottsanmälan.

Vi arbetar hela tiden för att förbättra datasäkerheten

Vi i Handelsbanken arbetar för att förbättra dataskyddet. Vi utvecklar våra system, så att banktjänsterna är möjligast säkra. Vi testar och uppdaterar system och säkerhetsrutiner fortlöpande, för brottslingarna hittar hela tiden på nya och påhittiga sätt att lura pengar av bankkunderna eller att få dem att lämna över konfidentiell information.
Hos oss är dina personuppgifter säkra, för din säkerhet är nummer ett för oss.
Konkurrens- och konsumentverket: Förhåll dig kritiskt till placeringsråd från okända personerÖppnas i nytt fönster
Polisen: Blev du bedragen?Öppnas i nytt fönster