Nätfisket eller phishingen är kriminell verksamhet. Men bedragarna fiskar inte bara efter bankkoder utan försöker också prångla ut falska lån och investeringar.
Ett bluffmeddelande kan be dig gå till en webbsida som ser ut som Handelsbankens sida. I meddelandet talar man om en uppdatering av kunduppgifterna, EU-direktiv eller beställningen av en kodkalkylator.
Om bluffmeddelandet erbjuder en investering så kallas den exceptionellt god och man måste nappa på direkt. Både den som erbjuder investeringen och själva investeringsobjektet finns oftast utomlands och du kontaktas på engelska. Ibland utövar bedragaren regelrätt press på den som kontaktas.
Om du får ett misstänkt samtal från en myndighet eller en bank, ring upp det nummer som finns på bankens eller myndighetens webbsida för att försäkra dig om att samtalet är äkta.
Misstänkter du att du blivit offer för ett bedrägeri? Ta genast kontakt med ditt kontor.
Blev du misstänksam?
Handelsbanken skickar aldrig e-postmeddelanden, där vi ber kunden bekräfta sin identitet med bankkoderna eller lämna uppgifter om sina kort. Vi ringer heller aldrig upp kunden och ber hen uppge sina bankkoder i telefon.