1. Privat
  2. /
  3. Mobil- och nätbanken
  4. /
  5. Säkerhet
  6. /
  7. Bluffmeddelanden om coronaviruset

Bluffmeddelanden om coronaviruset

Det förekommer bluffmeddelanden som fiskar efter användaruppgifter i myndigheternas och hälsoorganisationernas namn. Med meddelandena försöker de inplantera virus och andra skadliga program på användarens dator.

Det förekommer bluffmeddelanden som ser äkta ut och där mottagaren ska öppna en länk som leder till en webbsida som liknar Handelsbankens sidor. I meddelandet refererar man till en uppdatering av kunduppgifterna. Det förekommer även andra bluffmeddelanden, som säljer en kodkalkylator i bankens namn.

Handelsbanken skickar aldrig ut e-post till sina kunder och ber dem bekräfta sin identitet med bankkoderna eller ge sina kortuppgifter. Handelsbanken ringer heller aldriga sina kunder och ber dem ge sina bankkoder i telefon. 

Öppna inte länken. Radera meddelandet. Du kan skicka bluffmeddelandet vidare till oss på adressen phishing_fi@handelsbanken.fi och sedan radera det.

Varna dina närmaste och kom ihåg detta:

  • Om du får en begäran i ett mejl, fyll inte i personuppgifter och identifiera dig inte på misstänkta webbsidor.
  • Om du får ett konstigt samtal från en myndighet eller banken, ring banken eller myndigheten på det officiella numret på deras webbsida och kontrollera om samtalet är äkta.
  • Ge inte bankkortets pin-kod eller bankkoderna till någon som erbjuder sig att gå till butiken åt dig.
  • Om erbjudandet är för fantastiskt för att vara sant, så är det inte sant!