- Vi tar tilläggsbekräftelsen i bruk 25.10.2020.
- Tilläggsbekräftelsen gäller betalningar, som du lägger upp i nätbanken och bekräftar med ett säkerhetstal från nyckelkodskortet. Om du inte tidigare har betalat till en betalningsmottagare, så ber vi dig tilläggsbekräfta betalningen.
- Tilläggsbekräftelsen förhindrar missbruk och ökar säkerheten i betalningarna.
- Du behöver inte göra annat än registrera ditt telefonnummer i Namnmenyn i nätbanken.
- Om du använder Bekräftaappen, behöver du inte tilläggsbekräfta.
- Privat /
- Mobil- och nätbanken /
- Tilläggsbekräftelse av nätbanksbetalningar
Tilläggsbekräftelse av betalningar
Hur tar jag tilläggsbekräftelsen i bruk?
- Öppna Namnmenyn i nätbanken, uppe till höger.
- Välj Sms-bekräftelse.
- Fyll i ditt telefonnummer och bekräfta det. Nätbanken föreslår det nummer som du har uppgett i dina egna uppgifter.
- Du får genast ett sms med en sifferkod. Med den bekräftar du att det telefonnummer du uppgett är korrekt.
- Nu är tjänsten aktiverad.
Kundtjänsten
Om du har frågpr kring tilläggsbekräftelsen eller problem med att använda den, ring vår kundtjänst tfn 010 444 2442
må-fr kl. 8:00-18:30 eller
lö kl. 10:00-16:00
(0,084 euro/min.)
Du kan identifiera dig med dina bankkoder, så får du personlig och snabb betjäning.
Betalningen kan inte utföras utan tilläggsbekräftelse, om nätbanken ber om den.
Så här använder du tilläggsbekräftelsen
Enligt lagen är inte kodtabellen nog för att säkert kunna bekräfta betalningar i nätbanken. Därför ber vi dig göra en tilläggsbekräftelse, om betalningen går till en betalningsmottagare, som du inte betalat till tidigare.
Du får ett sms till det telefonnummer som du registrerat. Tilläggsbekräfta betalningen med den nummerkod som du fått i telefon.
Om du inte har registrerat ditt telefonnummer, får du inte nummerkoden som sms, och då kan du inte göra betalningen.
Om du använder Bekräftaappen, krävs ingen tilläggsbekräftelse.
Bekräfta-appen
Bekräfta-appen är ett alternativ till nyckelkodskortet. Med Bekräfta-appen loggar du in till nätbankerna och mobilbanken. Du kan bekräfta betalningar i nätbutikerna och också identifiera dig i olika tjänster, som försäkringsbolagen eller vero.fi (skattemyndigheterna).
- Ladda appen från AppStore eller GooglePlay.
- Registrera dig i appen och välj dig en 6-siffrig PIN-kod.
- Nu kan du börja använda Bekräfta-appen.
Vanliga frågor om tilläggsbekräftelsen
-
Jag hittar inte var i nätbanken man ska registrera sitt telefonnummer. Var finns länken?Länken finns uppe till högre under ditt namn. Den heter sms-bekräftelse. Öppna länken.Om du använder nätbanken på telefon eller surfplatta, visas kanske inte länkmenyn ordentligt. Försök med att vända telefonen eller plattan i vågrätt läge.
-
Jag registrerarde mitt telefonnummer och nu fick jag ett sms, att jag ska bekräfta numret. Hur ska jag göra?För att ditt telefonnummer ska registreras får du en sifferkod som sms. Skriv in koden i kodfältet i nätbanken. När du har fyllt i rätt kod, meddelar nätbanken, att ditt telefonnummer har registrerats.
-
Jag använder nätbanken för företag. Ska jag registrera mitt personliga telefonnummer för tilläggsbekräftelsen?Ja, det ska du. Nätbanksavtalen är personliga och därför ska du registrera ditt personliga telefonnummer. Om det finns flera nätbanksanvändare i företaget, ska företaget ha separata nätbanksavtal för alla.
-
Kan jag registrera ett utländskt telefonnummer eller måste numret alltid vara inhemskt?I nätbanken kan man inte registrera ett utländskt telefonnummer. I så fall ber vi dig kontakta ditt bankkontor.
-
Jag vill byta numret som jag har registrerat för tilläggsbekräftelsen. Hur gör jag det?Du byter telefonnumret genom att först inaktivera tjänsten och sedan aktivra den igen med nytt telefonnummer.