Oma Säästöpankkiin siirtyvät yrittäjät

Tältä sivulta saat tietoa, mitä siirtyminen Oma Säästöpankin (OmaSp) asiakkaaksi tarkoittaa.

Teemme siirtymästä mahdollisimman sujuvaa

Mies katsoo kameraan työpöydän ääressä

Tietoa OmaSp:lle siirtyville asiakkaille

Handelsbanken on sopinut myyvänsä pk-yritysliiketoimintansa ja pk-yrittäjien pankkipalvelut Oma Säästöpankille (OmaSp). Asiakkaat, joilla on Handelsbankenista yhteistä lainaa yrittäjän kanssa, siirtyvät myös OmaSp:lle.

Yrityskaupan toteutuessa asiakkuutesi siirtyy OmaSp:lle 1.9.2024. Vahvistamme ajankohdan hyvissä ajoin ennen asiakkuuden siirtoa.

Toimitamme OmaSp:lle tietoja pankkipalveluistasi ja sopimuksistasi Handelsbankenissa ennen kaupan toteutumista, jotta pankkipalvelusi voidaan siirtää OmaSp:lle. 

Pidämme sinut ajan tasalla ja saat lisätietoa vaiheittain.

OmaSp:lle siirtyvät tuotteet ja palvelut

  • Tilit ja talletukset 

Asiakkuutesi siirtyessä OmaSp:lle tilisi ja tilinkäyttöoikeudet säilyvät, mutta tilinumerot vaihtuvat. OmaSp lähettää kirjeitse tiedon uusista tilinumeroista ja ohjeet käytännön toimenpiteistä loppukeväällä. Muistathan ilmoittaa muuttuvista pankkiyhteystiedoista kaikille tarvittaville tahoille (esimerkiksi työnantajallesi palkanmaksua varten). OmaSp:n uusi tili on käytettävissä asiakkuuden siirron jälkeen Handelsbankenin ja OmaSp:n välisen yrityskaupan toteuduttua.

  • Debit- ja Online Debit -kortit

Nykyiset tiliin liitetyt kortit korvataan OmaSp Visa Debit -maksukorteilla. Saat lisätietoa OmaSp:n tarjoamista maksukorteista loppukeväällä. Saat uuden kortin hyvissä ajoin loppukesällä ennen asiakkuuden siirtoa. Turvallisuussyistä kortti ja kortin tunnusluku saapuvat erillisinä toimituksina kortinhaltijan osoitteeseen. Ohjeet uuden kortin käyttöönottoon saat kortin mukana.

  • Verkkopankki

Verkkopankkisopimuksesi siirtyy OmaSp:lle. OmaSp:n verkkopankkiin siirtyvät viimeisimmät tilitapahtumat, eräpäivää odottavat maksut ja maksupohjat sekä viimeisimmät tiliotteet. Saat tarkemmat ohjeet verkkopankin käyttöönotosta loppukeväällä.

  • Lainat 

Lainat ja tileihin liitetyt luotot siirtyvät nykyisin ehdoin, vakuuksin ja takauksin OmaSp:lle, eikä sinun tarvitse näiden osalta tehdä mitään.

Uudet ehdot astuvat voimaan, kun kauppa toteutuu

Tuotteiden ja palveluiden hinnoittelu säilyy pääosin ennallaan siirron yhteydessä.

OmaSp:n palvelusopimusten ehdot astuvat voimaan Handelsbankenin ja OmaSp:n välisen yrityskaupan toteutumishetkellä. Kaupan odotetaan toteutuessa asiakkuutesi siirtyy OmaSp:lle 1.9.2024. Vahvistamme ajankohdan hyvissä ajoin. 

Jos hyväksyt tili-, kortti- ja verkkopankkisopimustesi siirrot ja sopimuksiin sovellettavat OmaSp:n ehdot, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jos vastustat sopimustesi siirtoa, täytä oheinen ilmoitus mahdollisimman pian. 

Tuotteet ja palvelut, jotka eivät siirry OmaSp:lle

  • Luottokortit 
  • Arvopapereiden välitys- ja säilytyspalvelut ml. arvo-osuustilit - 
  • Valuuttatilit
  • Pankkitakaukset
Yllä olevat palvelut tulevat päättymään Handelsbankenissa. Kerromme palveluiden päättymisestä erikseen niille asiakkaille, joita muutokset koskevat.

Rahastot ja vakuutukset

Kännykkä, läppäri ja kahvikuppi pöydällä

Rahastot siirtyvät S-Pankille ja vakuutukset Henki-Fennialle

Jos sinulla on rahastoja tai varainhoitosopimus Handelsbankenissa, ne siirtyvät S-Pankille. 

Henkilökohtaiset vakuutussopimuksesi (mm. lainaturva-, eläke- ja sijoitusvakuutukset) siirtyvät Henki-Fennialle. 

Yrityskauppojen S-Pankin ja Henki-Fennian kanssa odotetaan toteutuvan loppuvuodesta 2024. Saat lisätietoa rahastojen sekä varainhoito- ja vakuutussopimusten siirroista kevään aikana. 

Talletussuoja siirtyy Ruotsista Suomeen

Handelsbankenissa olevat talletuksesi kuuluvat tällä hetkellä Ruotsin talletussuojan piiriin. OmaSp:lle kaupan toteutumisen yhteydessä siirtyvät talletukset korvataan jatkossa Suomen talletussuojarahastosta.

Lue lisää.

OmaSp toivottaa tervetulleeksi

OmaSp:n konttorilaiset

Oma Säästöpankki, tai tuttavallisemmin OmaSp, on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava ja Suomen kannattavin pankki. Ensiluokkainen asiakaskokemus on OmaSp:ssä sydämen asia. Asiakkaita palvellaan henkilökohtaisesti ja ollaan lähellä ja läsnä sekä digitaalisissa että perinteisissä kanavissa. OmaSp:n kattava konttoriverkosto ja asiakaspalvelu palvelevat laajoilla aukioloajoilla ja päivittäispalvelut ovat saatavilla ilman ajanvarausta. Monipuoliset digikanavat mahdollistavat pankkiasiointinne missä ja milloin sinulle parhaiten sopii.

Kysymyksiä ja vastauksia

Alla yleisimpiä asiakkuuden siirtoon liittyviä kysymyksiä ja vastauksia. Lisää yksityiskohtaisempia kysymyksiä ja vastauksia löydät OmaSp:n verkkosivuilta osoitteesta omasp.fi/handelsbanken Avautuu uuteen ikkunaan

Sivut on tarkoitettu OmaSp:lle siirtyville asiakkaille. 

  • Kerromme kirjeessä pankkipalveluidesi eli tili-, laina-, debit-kortti- sekä verkkopankkisopimustesi siirrosta Oma Säästöpankkiin. Siirtyvien palveluiden kuukausimaksut säilyvät siirron yhteydessä ennallaan. 

    Tutustu kirjeen mukana tulleisiin sopimusehtoihin. Jos hyväksyt tili-, kortti- ja verkkopankkisopimustesi siirrot ja siirtyviin sopimuksiin sovellettavat OmaSp:n ehdot, siirrot eivät edellytä sinulta toimia. 

    Jos vastustat tili-, kortti- ja verkkopankkisopimustesi siirtoa OmaSp:lle, sinun tulee ilmoittaa siitä viimeistään 30.4.2024. Voit tehdä ilmoituksen Handelsbankenin konttorissa tai osoitteessa handelsbanken.fi/omasp/oikeus-vastustaa-siirtoa.

    Pidämme sinut ajan tasalla ja haluamme tehdä siirtymästä mahdollisimman sujuvaa. 

  • OmaSp:n palvelusopimusten ehdot astuvat voimaan Handelsbankenin ja OmaSp:n välisen yrityskaupan toteutumishetkellä. Kaupan toteutuessa asiakkuutesi siirtyy OmaSp:lle 1.9.2024. Vahvistamme ajankohdan hyvissä ajoin ennen asiakkuuden siirtoa. 

  • Jos vastustat sopimusten siirtoa, tili-, kortti- ja verkkopankkisopimukset pysyvät toistaiseksi voimassa Handelsbankenissa. Sopimukset kuitenkin irtisanotaan yrityskaupan toteutumisen jälkeen. Handelsbanken on ilmoittanut vetäytyvänsä Suomesta.

    Huomioithan myös, että kaupan toteutumishetkellä Handelsbankenissa olevat lainat siirtyvät OmaSp:lle. Lainojen siirtoa ei voi vastustaa. 

  • Pankkipalvelusi jatkuvat toistaiseksi Handelsbankenissa tavalliseen tapaan asiakkuuden siirtoon saakka. Saat meiltä tarpeisiisi perustuvaa neuvontaa kuten aiemminkin. 

  • Kaupan toteutuessa asiakkuutesi siirtyy OmaSp:lle 1.9.2024. Vahvistamme ajankohdan hyvissä ajoin ennen siirtoa ja pidämme sinut ajan tasalla pankkipalveluidesi siirtoon liittyvissä asioissa.

  • Palveluiden hinnat pysyvät ennallaan siirron yhteydessä. 

  • Asiakkuutesi siirtyessä OmaSp:lle tilisi ja tilinkäyttöoikeudet säilyvät, mutta tilinumerot vaihtuvat. OmaSp lähettää kirjeitse tiedon uusista tilinumeroista ja ohjeet käytännön toimenpiteistä loppukeväällä. Muistathan ilmoittaa muuttuvista pankkiyhteystiedoista kaikille tarvittaville tahoille (esimerkiksi työnantajallesi palkanmaksua varten). 

    OmaSp:n uusi tili on käytettävissä asiakkuuden siirron jälkeen Handelsbankenin ja OmaSp:n välisen yrityskaupan toteuduttua.

    Valuuttatilit eivät siirry OmaSp:lle.

  • Kyllä, e-laskusopimukset siirtyvät.

  • Nykyiset tiliin liitetyt kortit korvataan OmaSp Visa Debit -maksukorteilla. Saat lisätietoa OmaSp:n tarjoamista maksukorteista loppukeväällä. 

    Saat uuden OmaSp Visa Debit -kortin loppukesällä hyvissä ajoin ennen asiakkuuden siirtoa. Turvallisuussyistä kortti ja kortin tunnusluku saapuvat erillisinä toimituksina kortinhaltijan osoitteeseen. Ohjeet uuden kortin käyttöönottoon saat kortin mukana.

  • Verkkopankkisopimuksesi siirtyy OmaSp:lle. OmaSp:n verkkopankkiin siirtyvät viimeisimmät tilitapahtumat, eräpäivää odottavat maksut ja maksupohjat sekä viimeisimmät tiliotteet. Saat tarkemmat ohjeet verkkopankin käyttöönotosta loppukeväällä. 

  • Lainat ja tileihin liitetyt luotot siirtyvät OmaSp:lle nykyisin ehdoin, vakuuksin ja takauksin, eikä sinun tarvitse näiden osalta tehdä mitään.

  • Luottokorttisopimukset, arvopapereiden välitys- ja säilytyspalvelut ml. arvo-osuustilit, pankkitakaukset sekä valuuttatilit eivät siirry OmaSp:lle. 

    Nämä palvelut tulevat päättymään Handelsbankenissa. Kerromme palveluiden päättymisestä erikseen niille asiakkaille, joita muutokset koskevat.  

  • Kaikkia Handelsbankenin rahastoja - myös Suomessa myytäviä rahastoja - hallinnoi Handelsbankenin rahastoyhtiö Ruotsissa. Suomen toimintojen myynti ei vaikuta rahastojen hoitamiseen ja hallinnointiin, vaan nämä toiminnot jatkuvat normaalisti Ruotsista.   

    Kun kauppa aikanaan toteutuu, rahasto-omistuksesi siirretään S-Pankkiin. Siihen saakka Handelsbanken palvelee sinua nykyiseen tapaan, ja voit olla yhteydessä tuttuun yhteyshenkilöösi konttorissa. 

    Huolehdimme sinusta sekä sijoituksistasi ja tarjoamme sinulle koko myyntiprosessin ajan yhtä asiantuntevaa neuvontaa ja hyvää palvelua kuin tähänkin asti.  

  • Handelsbanken on tehnyt yhteistyösopimuksen Nordnetin kanssa. Yhteistyön myötä Handelsbankenin asiakkaat voivat siirtää arvopaperien välitys- ja säilytyspalvelunsa mukaan lukien arvo-osuustilit Nordnetille vaivattomasti ja ilman lisäkustannuksia. Lue lisää. Avautuu uuteen ikkunaan

  • Lainasi takaisinmaksua kuoleman varalta turvaava riskihenkivakuutus pysyy voimassa normaalisti. Kaupan toteutumisen yhteydessä vakuutuksenantajasi vaihtuu, ja uusi vakuutuksenantajasi tulee olemaan Henki-Fennia. 

    Vakuutuksesi siirtyy Henki-Fennialle ja lainasi OmaSp:lle, eikä sinun tarvitse tehdä lainaturvavakuutukseesi muutoksia. Vakuutusyhtiöllä on vastuu pitää kyseiseen luottoon sidottu vakuutus voimassa, vaikka laina siirretään toiseen pankkiin.  

  • Handelsbankenissa olevat talletukset kuuluvat tällä hetkellä Ruotsin talletussuojan piiriin. OmaSp:lle kaupan toteutumisen jälkeen siirtyvät talletukset siirtyvät korvattavaksi Suomen talletussuojarahastosta. Talletussuojat ovat Suomessa ja Ruotsissa hyvin samankaltaiset. Lue lisää talletussuojasta.

  • OmaSp ohjeistaa uusiin tileihin ja palveluihin liittyvistä käytännön asioista loppukeväällä 2024. Saatte ajantasaista tietoa myös verkkosivulta osoitteessa omasp.fi/handelsbanken Avautuu uuteen ikkunaan

  • Jos olet saanut Handelsbankenista kaksi lähes saman sisältöistä kirjettä, niin tällöin osa palveluistasi siirtyy OmaSp:lle ja osa S-Pankkiin. Tietojasi tullaan siirtämään molemmille pankeille. 

    Otathan yhteyttä omaan asiakasvastaavaasi tai asiakaspalveluumme, niin kerromme lisätietoja sopimustesi jakautumisesta. 

    Asiakaspalvelumme palvelee numerossa 010 444 2442 (ma–pe klo 8–17) tai chatissä www.handelsbanken.fi (ma–pe klo 10–13). 

    Valmistauduthan tunnistautumaan henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi yhteydenoton aikana.

Palvelemme sinua Handelsbankenissa

Handelsbanken.se

Pidämme sinut ajan tasalla

Palvelemme sinua Handelsbankenissa kaupan toteutumiseen saakka. Saat meiltä tarpeisiisi perustuvaa neuvontaa, ja huolehdimme palveluidesi sujuvuudesta.

Meille on tärkeää, että tiedät, miten ja milloin kauppa vaikuttaa pankkiasiointiisi. Pidämme sinut ajan tasalla pankkipalveluidesi siirtoon liittyvissä asioissa ja saat lisää tietoa vaiheittain. 

Haluamme varmistaa, että siirtymä OmaSp:n asiakkaaksi aikanaan on sinulle mahdollisimman vaivatonta. 

Jos sinulla on kysyttävää tai haluat keskustella pankkiasioistasi, otathan yhteyttä asiakasvastaavaasi tai asiakaspalveluumme

numerossa 010 444 2442 (mpm/pvm, avoinna ma–pe klo 8–17).  

Turvaa tietosi

Muista turvallisuus pankkiasioinnissa

Muistutamme, että pankit eivät koskaan pyydä verkkopankkitunnuksiasi sähköpostitse, tekstiviestillä tai puhelimitse.

Älä kirjaudu verkkopankkitunnuksilla sähköpostissa tai tekstiviestissä olevien linkkien kautta. Poista epäilyttävä viesti avaamatta sitä.