Asiakkaan tunteminen - miksi kysymme tietojasi?

Usein kysyttyjä kysymyksiä tunnistamisasiakirjojen toimittamisesta
Ikoni: Pykälämerkki.

Asiakkaan tunteminen

Tarkistamme säännöllisesti kaikilta asiakkailtamme henkilöllisyyteen ja pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Jos huomaamme, että henkilöllisyytesi todentamistiedot ovat puutteelliset, pyydämme sinua lähettämään kopion voimassa olevasta virallisesta henkilöllisyyden todentamisasiakirjasta.

Tietoja ja selvityksiä pyytämällä pystymme ymmärtämään tavanomaisen toimintasi perusteet sekä havaitsemaan ja selvittämään siitä poikkeavan toiminnan. Tietojen päivitystä tehdään asiakkaiden turvaamiseksi ja erilaisten identiteettivarkauksien ja muiden väärinkäytösten estämiseksi.

Lainsäädännön mukaan pankilla on oltava riittävät tiedot asiakkaidensa taloudellisesta toiminnasta, sen laajuudesta sekä perusteista pankin palveluiden käyttämiselle. Tiedot on pidettävä ajan tasalla myös asiakassuhteen aikana, ja ne on säilytettävä asianmukaisesti.


Tunteminen edellyttää tunnistamista

Henkilöllisyyden todentaminen

Asiakkaan henkilöllisyys todennetaan viranomaisen myöntämästä voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjasta, kuten passista tai henkilökortista. Suomen lainsäädännön mukaan pankin on tallennettava henkilöllisyyden todentamisessa käytetyn asiakirjan kopio tai riittävät tiedot asiakirjasta.

Hyväksyttävät henkilötodistukset: 

  • hyvälaatuinen ja värillinen kuva/kopio voimassa olevasta passista (koko aukeama)
  • hyvälaatuinen ja värillinen kuva/kopio voimassa olevasta, ETA-maan, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämästä henkilökortista (molemmat puolet).
Huomioithan, että hyväksyttäviä henkilöllisyyden todentamisasiakirjoja eivät ole ajokortti, pakolaisen matkustusasiakirja, muukalaispassi eikä kuvallinen Kela-kortti.

Kysymyksiä ja vastauksia tunnistamisasiakirjoista