Bostadsaktiebolagskontoret

Kontona har stängts och betaltjänsterna upphört 30.6.2025

Ni kan inte längre se kontona i nätbanken eller göra betalningar från kontona. De sista kontoutdragen från Handelsbanken per den 30.6.2025 har skickats per post. Inkommande betalningar returneras till betalaren. Om det finns medel kvar på kontot, fyll i uppdragsblanketten för överföring av medel. Handläggningstiden är cirka tre veckor.

Företagsnätbanken och WS-kanalanslutningarna är tillgängliga med begränsad funktionalitet fram till den 10.8.2025.  De filer som skapats 30.6 (som kontoutdrag och referensbetalningar) kan hämtas via Web Services eller i filöverföringen i nätbanken fram till 10.8.2025.

Lånen fortlöper i Handelsbanken. Låneavbetalningarna faktureras via nät- eller pappersfaktura. 

Våra tjänster har upphört

Konton och betalningstjänsterna har upphört

  1. Överför medlen från ert avslutade konto till en annan bank via det elektroniska uppdragsformuläret.
  2. Vi debiterar lånebetalningarna via nät- eller pappersfaktura.

Vi tar inte emot uppdrag via e-post. Vi ber att alla uppdrag skickas med hjälp av digitala blanketter, vilket kräver stark identifikation och elektronisk underskrift från en sådan person som har underteckningsrätt (enligt handelsregistret eller från behörig person i bolagsstämmans/styrelsens protokoll). Observera 3 veckors handläggningstid.

En man går ut genom dörren

Överföring av tillgångarna från ett avslutat konto till en
annan bank

Ni kan be er nya bank skicka de nödvändiga fullmakterna till Handelsbanken för överföring av lån samt medel från avslutat konto.

Ni kan be Handelsbanken överföra medel från ett avslutat konto till ett konto i en annan bank med hjälp av nedanstående blankett. Handläggningstiden är cirka tre veckor.

Uppdraget kräver stark identifikation och elektronisk underskrift från en sådan person som har underteckningsrätt (enligt handelsregistret eller från behörig person i bolagsstämmans/styrelsens protokoll). Man kan identifiera sig i underskriftstjänsten med alla bankers bankkoder. I anmälan används Visma Signs tjänst för undertecknande. 

Visma Signs dataskyddsbeskrivning Öppnas i nytt fönster (på finska)

Ingen avgift debiteras vid bortbetalning av lån i förtid

Endast räntorna och lånets kapitalbelopp bör betalas. Fyll i överlåtelseblanketten för att betala av hela lånet på sidan Digitala blanketter.

Handelsbankenkoncernen drar sig ur Finland

Som en del av den kontrollerade avvecklingen av våra tjänster har konto- och betalningstjänsterna för våra bostadsbolags- och företagskunder avslutats den 30.6.2025.

Lånen fortsätter hos Handelsbanken. Amorteringarna faktureras via nätfaktura eller pappersfaktura.

Läs mer:

Skulle OmaSp vara en lämplig bankpartner för er?

Man pratar i telefon i ett konferensrum

Ni kan be OmaSp om ett omfattande lösningsförslag eller diskutera att öppna ett konto även på ett kort schema.

För mer information, ring OmaSp:s kundtjänst på 020 764 0600 (lna/msa) eller lämna en kontaktförfrågan:

Nätfakturering av lånerater

Vi har tagit i bruk nätfakturering av lånerater och bankgarantiprovisioner.

Läs här hur förändringen påverkar er: 

Saldointyg

Ni kan beställa ett saldointyg och tillhörande rapporter från saldotodistus@handelsbanken.fi. Intyget finns på finska eller svenska.

Vi kommer att leverera saldointyget inom sju bankdagar från det begärda statusdatumet. Vi tar ut en serviceavgift på 40,00 euro för saldointyget.

Kontakt

Vanliga frågor

  • Bostadsbolagens konton har stängts och betalningstjänsterna har upphört den 30.6.2025.

    Vi har sagt upp våra tjänster produktområde för produktområde i enlighet med god bankpraxis. Uppsägningarna har skickats ut tjänstevis i god tid före respektive tjänsts upphörande.

    1. Ni kan be er nya bank skicka de nödvändiga fullmakterna till Handelsbanken för överföring av lån samt medel från avslutat konto.
    2. Om ni redan har en annan bank och inte har gällande finansieringsavtal i Handelsbanken kan ni begära en överföring av medel från ett avslutat konto till en annan banks konto med den

    Vänligen se till att er nätfakturaadress är korrekt i TIEKE:s nätfakturaregister verkkolaskuosoite.fi. Öppnas i nytt fönster

  • Låneavtalen gäller som tidigare. Vi förbehåller oss rätten att justera prissättningen av avtalen när marginalperioden byts.

  • Ja. Vi debiterar inte några extra avgifter för en förtida slutbetalning av husbolagets lån. Ni betalar endast lånekapitalet och räntan. Vi strävar efter att göra det så lätt som möjligt för våra kunder att byta bank.

    För extra amorteringar gjorda av husbolagets aktieägare debiterar vi en avgift enligt prislistan. Den är för närvarande 300 euro.

  • För extra amorteringar gjorda av husbolagets aktieägare debiterar vi en avgift enligt prislistan. Den är för närvarande 300 euro.

  • Vi beviljar inte längre husbolag några nya lån.

  • Vi fakturerar lånebetalningarna via nät- eller pappersfaktura.

    Husbolaget måste ingå avtal med sin nya bank om mottagande av nätfaktura senast i juni 2025, så att nätfaktureringen av låneraterna lyckas. I annat fall skickar vi en pappersfaktura.

    Vänligen se till att er nätfakturaadress är korrekt i TIEKE:s nätfakturaregister verkkolaskuosoite.fi Öppnas i nytt fönster.

  • Bostadsaktiebolagskontoret är beläget i Gräsviken. Ärendena sköts per telefon eller på distans.

  • Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland. Tjänsterna för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna har sålts till S-Banken, tjänsterna för SMF-företag till Oma Sparbank och livförsäkringarna till Fennia Liv.

    De tjänster som inte har sålts kommer att avvecklas stegvis. Detta gäller bland annat tjänsterna för företag, samfund och kommuner samt husbolag.

    1. Öppna Handelsbankens hemsida handelsbanken.fi. 
    2. Klicka på knappen "Logga in" i hörnet uppe till höger och välj "Identifiering".
    3. Knappa in koden du fått i det tomma fältet och klicka på "Fortsätt". 
    4. Identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan använda Handelsbankens eller de övriga bankernas bankkoder. Handelsbankens bankkoder är i bruk till och med den 10.8.2025.

    När du har identifierat dig kan du fortsätta att sköta dina ärenden per telefon.

Digitalisering av aktiebrev – den elektroniska ägaranteckningen

Aktielägenheternas aktiebrev i pappersform kommer att ersättas med elektroniska ägaranteckningar senast år 2033.

Läs instruktioner för aktieägare.