Bostadsaktiebolagskontoret

Kontona har stängts och betaltjänsterna upphört 30.6.2025

Ni kan inte längre se kontona i nätbanken eller göra betalningar från kontona. De sista kontoutdragen från Handelsbanken per den 30.6.2025 har skickats per post. Inkommande betalningar returneras till betalaren. Om det finns medel kvar på kontot, fyll i uppdragsblanketten för överföring av medel. Handläggningstiden är cirka tre veckor.

Företagsnätbanken och WS-kanalanslutningarna är tillgängliga med begränsad funktionalitet fram till den 10.8.2025.  De filer som skapats 30.6 (som kontoutdrag och referensbetalningar) kan hämtas via Web Services eller i filöverföringen i nätbanken fram till 10.8.2025.

Lånen fortlöper i Handelsbanken. Låneavbetalningarna faktureras via nät- eller pappersfaktura. 

Våra tjänster har upphört

Konton och betalningstjänsterna har upphört

  1. Överför medlen från ert avslutade konto till en annan bank via det elektroniska uppdragsformuläret.
  2. Vi debiterar lånebetalningarna via nät- eller pappersfaktura.

Vi tar inte emot uppdrag via e-post. Vi ber att alla uppdrag skickas med hjälp av digitala blanketter, vilket kräver stark identifikation och elektronisk underskrift från en sådan person som har underteckningsrätt (enligt handelsregistret eller från behörig person i bolagsstämmans/styrelsens protokoll). Observera 3 veckors handläggningstid.

En man går ut genom dörren

Överföring av tillgångarna från ett avslutat konto till en
annan bank

Ni kan be er nya bank skicka de nödvändiga fullmakterna till Handelsbanken för överföring av lån samt medel från avslutat konto.

Ni kan be Handelsbanken överföra medel från ett avslutat konto till ett konto i en annan bank med hjälp av nedanstående blankett. Handläggningstiden är cirka tre veckor.

Uppdraget kräver stark identifikation och elektronisk underskrift från en sådan person som har underteckningsrätt (enligt handelsregistret eller från behörig person i bolagsstämmans/styrelsens protokoll). Man kan identifiera sig i underskriftstjänsten med alla bankers bankkoder. I anmälan används Visma Signs tjänst för undertecknande. 

Visma Signs dataskyddsbeskrivning Öppnas i nytt fönster (på finska)

Ingen avgift debiteras vid bortbetalning av lån i förtid

Endast räntorna och lånets kapitalbelopp bör betalas. Fyll i överlåtelseblanketten för att betala av hela lånet på sidan Digitala blanketter.

Handelsbankenkoncernen drar sig ur Finland

Som en del av den kontrollerade avvecklingen av våra tjänster har konto- och betalningstjänsterna för våra bostadsbolags- och företagskunder avslutats den 30.6.2025.

Lånen fortsätter hos Handelsbanken. Amorteringarna faktureras via nätfaktura eller pappersfaktura.

Läs mer:

Skulle OmaSp vara en lämplig bankpartner för er?

Man pratar i telefon i ett konferensrum

Ni kan be OmaSp om ett omfattande lösningsförslag eller diskutera att öppna ett konto även på ett kort schema.

För mer information, ring OmaSp:s kundtjänst på 020 764 0600 (lna/msa) eller lämna en kontaktförfrågan:

Nätfakturering av lånerater

Vi har tagit i bruk nätfakturering av lånerater och bankgarantiprovisioner.

Läs här hur förändringen påverkar er: 

Saldointyg

Ni kan beställa ett saldointyg och tillhörande rapporter från saldotodistus@handelsbanken.fi. Intyget finns på finska eller svenska.

Vi kommer att leverera saldointyget inom sju bankdagar från det begärda statusdatumet. Vi tar ut en serviceavgift på 40,00 euro för saldointyget.

Kontakt

Digitalisering av aktiebrev – den elektroniska ägaranteckningen

Aktielägenheternas aktiebrev i pappersform kommer att ersättas med elektroniska ägaranteckningar senast år 2033.

Läs instruktioner för aktieägare.