Mormor och barnbarnMormor och barnbarn

Vi är här för dig

Handelsbanken säljer en del av sin verksamhet till S-Banken och Fennia Liv

Handelsbanken säljer en del av sin verksamhet i Finland. Tjänsterna för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna säljs till S-Banken. Livförsäkringarna inklusive placerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringarna säljs till Fennia Liv. Försäljningen förväntas bli slutförd 1.12.2024. 

Kunderna som överförs till S-Banken 

-

Kontona, debitkorten, lånen, fonderna och kapitalförvaltningsavtalen överförs till S-Banken 1.12.2024. Även de kundansvariga och kontoren flyttar över till S-Banken.

Kunderna som överförs till Fennia Liv

Nuori nainen katsoo taivaalle vihreässä asussa

De personliga försäkringsavtalen (bl.a. låneskydd, pensions- och placeringsförsäkringar) överförs till Fennia Liv 1.12.2024. 


Tjänsterna för SMF-företag har sålts till OmaSp

Leende gråhårig kvinna bakom datoren.

Handelsbanken har sålt sina tjänster för SMF-företag och företagarnas personliga banktjänster, förutom kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna, till Oma Sparbank (OmaSp). 

Avtalen överfördes från Handelsbanken till OmaSp 1.9.2024.

Läs mera:

Våra tjänster upphör steg för steg

Huvudkontorets entréhall, med Handelsbankens logo på väggen.

De delar av den finländska verksamheten som ligger utanför företagsaffären kommer att avvecklas på ett kontrollerat sätt.

Nyförsäljningen till stora företag och samfund samt kommuner, bostadsaktiebolag och fastighetsbolag har upphört.

Tills vidare betjänar vi våra nuvarande kunder inom ramen för de befintliga avtalen. Vi informerar kunderna i god tid på förväg om avslutet av enskilda tjänster. 

Företagens och husbolagens bankärenden sköts av företagskontoret och bostadsaktiebolagskontoret.

Företagskontoret

Bostadsaktiebolagskontoret

Bluffmeddelanden i Handelsbankens namn

Det förekommer bluffmeddelanden och SMS i Handelsbankens namn. Syftet är att få mottagaren att öppna en webbsida som liknar Handelsbankens eller myndigheternas sidor. Klicka inte på länkarna på e-postmeddelanden.

I ett bluffmejl som just nu cirkulerar i namnet "Handelsbankens säkerhetsteam" får kunden besked om att ovanlig aktivitet har upptäckts på hens konto och att bankkontot tillfälligt har spärrats. För att återaktivera kontot uppmanas kunden i bluffmeddelandet att bekräfta sin identitet genom att logga in på nätbanken med nyckelkodskortet.

Om du får bluffmeddelandet, vidarebefordra det till adressen turvallisuusyksikko@handelsbanken.fi och radera det.

Handelsbanken skickar aldrig ut e-post till sina kunder och ber dem bekräfta sin identitet med bankkoderna eller ge sina kortuppgifter. Vi ringer heller aldrig våra kunder och ber dem ge sina bankkoder i telefon. 

Då du loggar in i nätbanken eller i en tjänst där du ska använda nätbankskoder, skriv adressen i webbläsarens adressfält. Använd inte sökmotor (t.ex. Google, Bing) för inloggning, för det förekommer bluffsidor i bankers och myndigheters namn som ser äkta ut.

Handelsbankens konjunkturprognos och marknadsöversikt publicerades den 11.9

Titta på inspelningen!

Handelsbankens nya konjunkturprognos och marknadsöversikt publicerades - för sista gången - den 11.9 med Handelsbanken Finlands chefsekonom Timo Hirvonen och portföljförvaltare Olli Hyytiäinen som experter i studion.

Centralbankernas åtgärder, geopolitiska spänningar och USA:s val - vilka effekter har dessa på investeringsmarknaden och den ekonomista utvecklingen? 

Nyhetsrummet

Aktuell och nyttig information om hur du sköter din ekonomi och ökar din förmögenhet.

Affären mellan Handelsbanken och OmaSp har slutförts 

Det första skedet i försäljningen har nu slutförts. Affären mellan Handelsbanken och Oma Sparbank slutfördes enligt tidtabell 1.9.2024. 

Hur säkert är användningen av mobilcertifikatet? 

Det är inte bara bankkoderna som erbjuder stark identifiering när du loggar in till olika webbtjänster utan också mobilcertifikatet uppfyller kravet på stark autentisering. Mobilcertifikatet är ett digitalt identitetskort, som aktiveras på mobilens SIM-kort. Men vilket lönar det sig att använda och hur? 

Vad passar dig bättre, månadssparande på kontot eller i fonder?

Spara för att ha en buffert för oväntade utgifter eller spara för en större anskaffning. När du sparar regelbundet i exempelvis fonder, blir en liten summa med tiden en riktigt bra boägg – kanske till pensionen. Det viktigaste är att börja.

Överföring av Bekräfta-appen och mobilbanken till en ny telefon

Flicka och pojke på soffan.

Tog du en ny telefon i bruk?

Kom ihåg dessa saker när du tar en ny enhet i bruk, så att du enkelt kan fortsätta använda mobilbanken och Bekräfta-appen.

Digitalisering av aktiebrev – den elektroniska ägaranteckningen

Pariskunta tutkii tablettia keittiössä.

Aktielägenheternas aktiebrev i pappersform kommer att ersättas med elektroniska ägaranteckningar senast år 2033.

Läs instruktioner för aktieägare.

Skydda dig från bedrägerier

Kom ihåg att skydda din identitet och dina uppgifter på nätet.

Handelsbanken arbetar ständigt med att utveckla säkra tjänster. Hur kan du förbättra din säkerhet?

Okänt nummer på mobiltelefonens skärm.