Det förekommer bluffmeddelanden och SMS i Handelsbankens namn. Syftet är att få mottagaren att öppna en webbsida som liknar Handelsbankens eller myndigheternas sidor. Klicka inte på länkarna på e-postmeddelanden.
I ett bluffmejl som just nu cirkulerar i namnet "Handelsbankens säkerhetsteam" får kunden besked om att ovanlig aktivitet har upptäckts på hens konto och att bankkontot tillfälligt har spärrats. För att återaktivera kontot uppmanas kunden i bluffmeddelandet att bekräfta sin identitet genom att logga in på nätbanken med nyckelkodskortet.
Om du får bluffmeddelandet, vidarebefordra det till adressen turvallisuusyksikko@handelsbanken.fi och radera det.
Handelsbanken skickar aldrig ut e-post till sina kunder och ber dem bekräfta sin identitet med bankkoderna eller ge sina kortuppgifter. Vi ringer heller aldrig våra kunder och ber dem ge sina bankkoder i telefon.
Då du loggar in i nätbanken eller i en tjänst där du ska använda nätbankskoder, skriv adressen i webbläsarens adressfält. Använd inte sökmotor (t.ex. Google, Bing) för inloggning, för det förekommer bluffsidor i bankers och myndigheters namn som ser äkta ut.