Företagskontoret

Kontona har stängts och betaltjänsterna upphört 30.6.2025

Ni kan inte längre se kontona i nätbanken eller göra betalningar från kontona. De sista kontoutdragen från Handelsbanken per den 30.6.2025 har skickats per post. Inkommande betalningar returneras till betalaren. Om det finns medel kvar på kontot, fyll i uppdragsblanketten för överföring av medel. Handläggningstiden är cirka tre veckor.

Företagsnätbanken och WS-kanalanslutningarna är tillgängliga med begränsad funktionalitet fram till den 10.8.2025.  De filer som skapats 30.6 (som kontoutdrag och referensbetalningar) kan hämtas via Web Services eller i filöverföringen i nätbanken fram till 10.8.2025.

Lånen fortlöper i Handelsbanken. Låneavbetalningarna faktureras via nät- eller pappersfaktura. 

Våra tjänster har upphört

Konton och betalningstjänsterna har upphört

  1. Överför medlen från ert avslutade konto till en annan bank via det elektroniska uppdragsformuläret.
  2. Vi debiterar lånebetalningarna via nät- eller pappersfaktura.

Vi tar inte emot uppdrag via e-post. Vi ber att alla uppdrag skickas med hjälp av digitala blanketter, vilket kräver stark identifikation och elektronisk underskrift från en sådan person som har underteckningsrätt (enligt handelsregistret). Observera 3 veckors handläggningstid.

Huvudkontorets lobby och Handelsbankens logga på väggen

Överföring av tillgångarna från ett avslutat konto till en
annan bank

Ni kan be er nya bank skicka de nödvändiga fullmakterna till Handelsbanken för överföring av lån samt medel från avslutat konto. 

Ni kan be Handelsbanken överföra medel från ett avslutat konto till ett konto i en annan bank med hjälp av nedanstående blankett. Handläggningstiden är cirka tre veckor.

Uppdraget kräver stark identifikation och elektronisk underskrift från en sådan person som har underteckningsrätt . Man kan identifiera sig i underskriftstjänsten med alla bankers bankkoder. I anmälan används Visma Signs tjänst för undertecknande. 

Visma Signs dataskyddsbeskrivning (på finska) Öppnas i nytt fönster

Handelsbankenkoncernen drar sig ur Finland

Som en del av den kontrollerade avvecklingen av våra tjänster har konto- och betalningstjänsterna för våra bostadsbolags- och företagskunder avslutats den 30.6.2025.

Lånen fortsätter hos Handelsbanken. Amorteringarna faktureras via nätfaktura eller pappersfaktura.

Läs mer:

Skulle OmaSp vara en lämplig bankpartner för er?

Man pratar i telefon i ett konferensrum

Ni kan be OmaSp om ett omfattande lösningsförslag eller diskutera att öppna ett konto även på ett kort schema.

För mer information, ring OmaSp:s kundtjänst på 020 764 0600 (lna/msa) eller lämna en kontaktförfrågan:

Nätfakturering av lånerater

Vi har tagit i bruk nätfakturering av lånerater och bankgarantiprovisioner.

Läs här hur förändringen påverkar er: 

Kontakt

Vanliga frågor

  • Vi har sagt upp våra tjänster produktområde för produktområde i enlighet med god bankpraxis. Uppsägningarna har skickats ut tjänstevis i god tid före respektive tjänsts upphörande.

    Kontona har stängts och betaltjänsterna upphört 30.6.2025. Lånen fortlöper i Handelsbanken. Låneavbetalningarna faktureras via nät- eller pappersfaktura. 

    Vi ber våra kunder att hitta en ny bankpartner så snart som möjligt. 

  • Företagskontoret betjänar tills vidare de nuvarande företagskunderna inom ramen för gällande avtal. Vi avslutar våra tjänster en i taget.

    1. Ni kan be er nya bank skicka de nödvändiga fullmakterna till Handelsbanken för överföring av lån samt medel från avslutat konto.
    2. Om ni redan har en annan bank och inte har gällande finansieringsavtal i Handelsbanken kan ni begära en överföring av medel från ett avslutat konto till en annan banks konto med den  

      Vänligen se till att er nätfakturaadress är korrekt i TIEKE:s nätfakturaregister 
  • Vi beviljar inte längre några nya lån för företag, samfund eller kommuner.

    1. Öppna Handelsbankens hemsida handelsbanken.fi. 
    2. Klicka på knappen "Logga in" i hörnet uppe till höger och välj "Identifiering".
    3. Knappa in koden du fått i det tomma fältet och klicka på "Fortsätt". 
    4. Identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan använda Handelsbankens eller de övriga bankernas bankkoder. Handelsbankens bankkoder är i bruk till och med den 10.8.2025.

    När du har identifierat dig kan du fortsätta att sköta dina ärenden per telefon.

  • Företagskontoret är beläget i Gräsviken. Ärendena sköts per telefon eller på distans.

  • Vi fakturerar lånebetalningarna via nät- eller pappersfaktura.

    Kunden måste ingå ett avtal om mottagande av nätfakturor med den nya banken senast i juni 2025, så att mottagandet av nätfakturorna lyckas. I annat fall skickar vi en pappersfaktura.

    Kom ihåg att uppdatera er nätfakturaadress i TIEKEs tjänst. TIEKE för ett register över företagens e-fakturaadresser.

  • Handelsbankenkoncernen har meddelat att den drar sig ur Finland. Tjänsterna för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna har sålts till S-Banken, SMF-företagstjänsterna till Oma Sparbank och livförsäkringarna till Fennia Liv.

    Vi lägger ner vår verksamhet i Finland och de tjänster som inte har sålts kommer att avslutas stegvis. Detta gäller tjänsterna för företag, samfund, kommuner och bostadsaktiebolag.