Turvallisuus verkko- ja mobiilipalveluissa

Suojaa henkilöllisyytesi ja tietosi sähköisessä ympäristössä.
Mies istuu läppärin ääressä kuulokkeet päässään

Verkkokalastelua Handelsbankenin nimissä

Handelsbankenin nimissä on meneilllään laajamittaista verkkokalastelua. Sähköpostiviestissä, joka on suomenkielinen ja jossa on Handelsbankenin asiakaspalvelun allekirjoitus, on linkki, jota ei missään nimessä saa avata.

Handelsbanken ei koskaan lähetä viestejä sähköpostitse tai puhelimitse pyytääkseen henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia tai niiden päivittämistä.


Jos jotain tapahtuu, ota meihin yhteyttä

Ota välittömästi yhteyttä konttoriisi, jos

  • Tunnuslukukorttisi katoaa tai verkkopankin käyttäjätunnus tai salasana joutuu vääriin käsiin.
  • Henkilö- tai korttitietosi ovat vaarantuneet esimerkiksi ryöstön yhteydessä tai epäilet tulleesi huijatuksi esimerkiksi verkkokaupassa.
  • Identiteettisi on "varastettu": ajokorttisi, henkilökorttisi tai passisi on kadonnut tai nimissäsi on otettu pikavippejä tai tilattu tuotteita.

Tietojen kalastelu

Tietojen kalastelu (phishing) on viesti, yleensä sähköposti tai tekstiviesti, jonka lähettäjä vaikuttaa tutulta, ja jossa pyydetään pankkisuhteeseen liittyviä tietoja, esim. tilinumeroa, verkkopankin salasanaa tai turvalukua. Viesti voi olla kielellisesti oikein kirjoitettu, ja kohdesivu voi näyttää alkuperäisen sivun kaltaiselta. Älä avaa epäilyttäviä sähköpostiviestissä olevia linkkejä. 

Tietojen kalastelua voidaan yrittää myös puhelimitse.

Viranomainen tai pankki ei koskaan ota yhteyttä sähköpostilla, tekstiviestillä tai puhelimitse pyytääkseen henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksiasi.


Ilmoita rikoksista

Ikoni: suljettu pankkikortti

Verkkotunnusten sulkeminen

Kotimaassa puh. 020 333

Ulkomailla puh. +358 20 333

Tallenna numero puhelimeesi.

Ikoni: muistilista

Jos tulet huijatuksi

Tee rikosilmoitus ja ole yhteydessä asiakaspalveluumme numerossa 010 444 2442, ma-pe klo 8:00-18:30 ja la klo 10:00-16:00. Puhelut maksavat 0,084 euroa/min.

Ikoni: oikein-merkki

Mitä sinä voit tehdä turvallisuuden edistämiseksi?

Teemme koko ajan työtä, jotta palvelumme olisivat turvallisia käyttää. Testaamme ja päivitämme järjestelmäämme säännöllisesti ja seuraamme rahasiirtoja. Jos havaitsemme jotain tavallisesta poikkeavaa, otamme sinuun yhteyttä. Käsittelemme myös henkilökohtaisia tietojasi turvallisesti ja luottamuksellisesti.

Sinä voit edistää omaa turvallisuuttasi. Yhtä lailla kun suojaudut fyysisessä maailmassa, suojaa henkilöllisyytesi ja tietosi myös sähköisessä ympäristössä. Verkko- ja mobiilipankin turvallinen käyttö alkaa laitteiden ja yhteyden suojaamisesta. On myös paljon muuta, mitä voit tehdä.

Pidä verkkotunnukset hyvässä tallessa

Verkkopankkitunnukset (käyttäjätunnus, salasana ja avaintunnuskortti) ovat henkilökohtaiset. Opettele verkkopankkitunnukset ulkoa tai säilytä tunnuksia huolellisesti ja erillään toisistaan siten, ettei kenelläkään ole mahdollisuutta saada niitä tietoonsa. Vaihda salasana riittävän usein verkkopankin asetuksista. Verkkopankki ehdottaa salasanan vaihtamista kerran kuukaudessa.

Huomioi, että pankki, viranomaiset, korttiyhtiöt tai muut toimijat eivät pyydä verkkopankkitunnuksia tai maksukortin numeroa sähköpostilla tai puhelimitse.

Pidä puhelimesi päivitykset ajan tasalla

Pidä puhelimesi päivitykset ajan tasalla, sillä uusien ohjelmaversioiden käyttäminen vaikeuttaa huijareiden toimintaa. Voit myös asentaa puhelimeesi erillisen turvallisuusohjelman. Älä lataa puhelimeesi tuntemattomia ohjelmia tai palveluita.

Lisäsuojaa tilien käyttörajoituksista

Voit asettaa tilisi suojaksi erilaisia nosto- ja maksurajoituksia. Soita asiakaspalveluun 010 444 2442 (0,084 euroa/min.) ja tunnistaudu verkkopankkitunnuksillasi.

Varmista, että verkkopankkiyhteys on suojattu

Verkkopankin tietoliikenne on suojattu TLS-salausmenettelyllä. Kun käytät verkkopankkia, näet selaimen osoiterivillä suljetun lukon kuvan. Useat selaimet näyttävät lisäksi osoiterivillä, että käyttämäsi palvelu kuuluu Svenska Handelsbanken AB:lle. Suojatun yhteyden osoite alkaa merkkisarjalla https:// ja Handelsbankenin verkkopankin osoitteen alku on https://www4.handelsbanken.fi/.

Kun poistut verkkopankista, sulje istunto Kirjaudu ulos -valinnalla. Ei riitä, että suljet selainikkunan tai selaimen. Varminta on tyhjentää selaimen välimuisti.

Suojaa tietokoneesi

Hanki tietokoneellesi hyvä palomuuri ja virustorjunta. Varmista ohjelmistotoimittajalta, että ohjelmat päivittyvät automaattisesti. Suosittelemme, että käytät verkkopankkia Google Chrome-, Internet Explorer-, Mozilla Firefox-, Microsoft Edge- tai Safari-selainten uusimmilla virallisilla versioilla.

Mikäli käyttämässäsi laitteessa on havaittu merkkejä haittaohjelmasta, ei verkkopalvelutunnuksia saa käyttää.

Nainen katsoo hymyillen läppäriä

Kun et ehdi konttoriin, varaa aika verkkotapaamiseen

Verkossa keskustelet yhteyshenkilösi kanssa kaikista säästämiseen ja sijoittamiseen liittyvistä asioista - olitpa sitten kotona, töissä tai matkalla.

Verkkotapaaminen