1. Henkilöasiakkaat
  2. /
  3. Tilit, kortit ja maksut
  4. /
  5. Pankki- ja luottokortit
  6. /
  7. Reklamaatiot matkan peruuntuessa

Korona-epidemia vaikuttaa kortilla maksettuihin matkoihin, palveluihin ja tavaroihin

Tee korttireklamaatio, jos olet maksanut palvelun kortilla, etkä yrityksistäsi huolimatta ole saanut ratkaistua asiaa palveluntarjoajan kanssa.
Ikoni: lentokone.

Korttimaksujen korvaukset ja korttireklamaatiot

Lue matkan tai palvelun ehdot huolellisesti

Tarkista, kuuluuko varaamaasi palveluun peruutusoikeus. Useat palveluntarjoajat tiedottavat omilla verkkosivuillaan peruutus- tai siirtomahdollisuuksista. Jos mahdollista, peruuta palvelu ja sovi rahojen palautuksesta suoraan palveluntarjoajan kanssa. 

Jos palvelun ehdot eivät salli peruutusta (esimerkiksi etukäteen maksettu hotellihuone, autonvuokraus, tapahtumat), pyri silti selvittämään asia palveluntarjoajan kanssa. Asia kannattaa selvittää kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostilla.

Ota yhteyttä palvelunjärjestäjään ja seuraa tiedotusta 

Ole ensisijaisesti yhteydessä palveluntarjoajaan ja seuraa sekä palveluntarjoajan että ulkoministeriön tiedotusta.

Asiakaspalvelut ovat yleisesti ruuhkautuneet ja vastauksen saaminen saattaa viivästyä. Älä kuitenkaan jää odottamaan tiedotusta tai vastausta liian pitkäksi aikaa, vaan ole itse aktiivinen.

Jos ostamasi palvelu tai matka on vasta tulevaisuudessa, seuraa tilannetta. Voit reklamoida esimerkiksi peruuntuneen majoituksen vasta, kun voidaan todeta, ettei palvelu ole toteutunut.

Reklamaatio matkan peruuntumisesta

Voit reklamoida maksun meille, jos et saa asiaa sovittua, tai jos palveluntarjoajan kieltäytyy korvauksesta, vaikka kaupan ehtojen mukaan siihen olisi velvollisuus. Voit jättää reklamaation myös, jos ostettu palvelu peruuntuu palveluntarjoajan toimesta, etkä saa siitä korvausta. Liitä reklamaatioon pyydetyt liitteet sekä esimerkiksi asiasta käymäsi sähköpostikeskustelu ja tekemäsi korvauspyyntö.

Huomioithan, että palveluntarjoajaan tulee olla yhteydessä ennen matkaa. Reklamaation tekeminen on mahdollista, kun on tiedossa, ettei maksettu palvelu ole toteutunut.

Korttireklamaatiot

Pitkittyneen epidemian muut vaikutukset

Korona-epidemia aiheuttaa myös taloudellista epävakautta. Olet oikeutettu korvaukseen myös, jos palveluntarjoaja on mennyt konkurssiin. Saat lisätietoa reklamaatio-ohjeestamme.

Luottokortteihin sisältyvä matkavakuutusAvautuu uuteen ikkunaan

Korttireklamaatiot

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on koonnut sivun kuluttajan oikeuksista. Sivulla on myös ohjeita siitä, miten menetellä reklamaatioiden ja korvaushakemusten suhteen.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoAvautuu uuteen ikkunaan