Tietoa Oma Säästöpankkiin siirtyneille asiakkaille

Handelsbanken on myynyt pk-yritysliiketoimintansa Oma Säästöpankille. Yrityskauppa toteutui 1.9.2024.
Työtiimi tietokoneen äärellä

Handelsbanken on myynyt pk-yritysliiketoimintansa 

Pk-yritysten lisäksi OmaSp:lle ovat siirtyneet yrittäjien henkilökohtaiset pankkipalvelut lukuun ottamatta varainhoito- ja sijoituspalveluja. Asiakkaat, joilla on ollut Handelsbankenista yhteistä lainaa yrittäjän kanssa, ovat myös siirtyneet OmaSp:n asiakkaiksi.

Myynnin vaikutukset pk-yrityksiin ja yrittäjien pankkipalveluihin

Pk-yrityksen pankkipalvelut

Tietoa pk-yritysten pankkipalveluiden siirrosta OmaSp:lle.

Yrittäjän pankkipalvelut

Tietoa yrittäjän henkilökohtaisten pankkipalveluiden siirrosta OmaSp:lle.

Kysymyksiä ja vastauksia

Alla OmaSp:lle siirtyneille asiakkaille koottuja kysymyksiä ja vastauksia asiakkuuden siirtoon liittyen.

Lisää kysymyksiä löydät OmaSp:n verkkosivuilta osoitteessa omasp.fi/handelsbanken Avautuu uuteen ikkunaan

  • OmaSp:n tili on käytettävissäsi sunnuntaista 1.9.2024 alkaen.

  • Kyllä. Ilmoita uusi tilinumerosi kaikille tarvittaville tahoille (esimerkiksi työnantajalle, verottajalle, Kelaan). 

    Yritysten tulee ilmoittaa uudet pankkiyhteystiedot (tilinumero, pankkitunnus ja verkkolaskuosoite) asiakkaille, palveluntarjoajille, maksupäätetoimittajalle sekä kaikille tahoille, joilta yritys saa maksuja. Yritysten tulee myös muuttaa uudet pankkiyhteystiedot laskupohjille.

  • Ota yhteyttä OmaSp:n asiakaspalveluun.

  • Ota yhteyttä OmaSp:n asiakaspalveluun.

  • Saat paperisen tiliotteen elokuulta postitse verkkotiliotteen lisäksi.

    Yritys saa 30.8.2024 muodostettavan tiliotteen postitse verkkotiliotteen ja eräsiirtotiliotteen lisäksi.

  • Tililläsi olevat rahat on siirretty uudelle OmaSp:n tilillesi automaattisesti.

    Handelsbankenista siirtyneille korollisille tileille on maksettu hyvityskorko ja peritty lähdevero 30.8.2024.

  • Handelsbanken-tilillesi 30.8. jälkeen saapuvat SEPA-tilisiirrot välitetään kolmen kuukauden ajan OmaSp:lle. Pikasiirtoja ja ulkomaanmaksuja ei välitetä, vaan ne palautetaan maksajalle.

  • Kirjaimia sisältävä verkkopankin käyttäjätunnus vaihtuu siirron yhteydessä. Jos käyttäjätunnuksesi muuttuu, pääset kirjautumaan verkkopankkiin vain uudella käyttäjätunnuksella, jonka olet saanut OmaSp:ltä.

  • Kyllä. Voit kirjautua OmaSp:n verkkopankkiin Handelsbankenin pankkitunnuksillasi. Huom! Jos verkkopankin käyttäjätunnuksessasi on kirjaimia, sinun on käytettävä OmaSp:ltä saamaasi uutta, vain numeroita sisältävää käyttäjätunnusta. 

    Kirjautumista varten tarvitset Handelsbankenin avaintunnuskortin ja verkkopankin käyttäjätunnuksen. 

    OmaSp:n verkkopankkiin ei voi kirjautua Handelsbankenin Vahvista-sovelluksella!

  • Pääset kirjautumaan OmaSp:n verkkopankkiin käyttämällä salasanana avaintunnuskortin ensimmäistä lukua. 

    Toimi näin, jos sinulla on Handelsbankenin käyttäjätunnus

    1. Anna Handelsbankenin käyttäjätunnus. 
    2. Anna salasanaksi avaintunnuskortin ensimmäinen (01) luku. 
    3. Vahvista sisäänkirjautuminen tekstiviestillä saapuvalla koodilla. 
    4. Luo uusi salasana. 

    Toimi näin, jos olet saanut uuden käyttäjätunnuksen OmaSp:ltä: 

    1. Anna OmaSp:n lähettämä uusi käyttäjätunnus. 
    2. Anna salasanaksi avaintunnuskortin ensimmäinen (01) luku. 
    3. Vahvista sisäänkirjautuminen tekstiviestillä saapuvalla koodilla. 
    4. Luo uusi salasana. 

    Löydät ohjeet OmaSp:n sovellusten OmaMobiilin ja OmaVahvistuksen käyttöönottoon sivulta omasp.fi/henkiloasiakas/digitaaliset-palvelut/digiasiointi Avautuu uuteen ikkunaan

  • Ota yhteyttä OmaSp:n asiakaspalveluun.

  • Kyllä, e-lasku- ja suoramaksutilaukset on siirretty OmaSp:lle. OmaSp:n verkkopankissa näet myös Handelsbankeniin ennen siirtoviikonloppua saapuneet e-laskut. 

  • OmaSp on ilmoittanut sinulle, kun voit ottaa uuden OmaSp Visa Debit -korttisi käyttöön.

  • Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Lainat siirtyvät nykyisin ehdoin, vakuuksin ja takauksin. 

    Pankkitakaukset jäävät Handelsbankeniin.

  • Avaa väliaikainen verkkopankkisopimus. Väliaikainen verkkopankkisopimus on sinulle maksuton.

    Lisätietoa saat ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme puh. 010 444 2442 (mpm/pvm), ma–pe klo 9–16.

  • Ne on siirretty OmaSp:lle. 

  • Kyllä. Käyttäjätunnus, varmenne ja Web Services -yhteyden kanavanumero ja maksatustunnus pysyvät ennallaan.

    Jos yrityksen tili tai verkkolaskusopimus on liitetty tilitoimiston tai muun kolmannen osapuolen Web Services -yhteyteen, varmistakaa, että palveluntarjoajalla on Web Services -yhteys OmaSp:iin.

    Varmistakaa pankkiyhteysohjelmiston toimittajalta myös se, että OmaSp:n yhteys sisältyy yrityksen pankkiyhteysohjelmistoon ja Handelsbankenista siirtynyttä varmennetta voi käyttää OmaSp:llä. 

  • Silloin Web Services -yhteys- ja/tai yritysverkkopankkisopimus jäävät Handelsbankeniin ja yrityksen on avattava uusi yhteys OmaSp:lle viipymättä, jotta palvelua voidaan jatkaa myös OmaSp:lle siirtymisen jälkeen.

    1.9.2024 alkaen OmaSp:n asiakaspalvelu auttaa Web Services -yhteyteen ja siinä käytettäviin palveluihin liittyvissä asioissa.