Oma Säästöpankkiin siirtyvät pk-yritykset

Tältä sivulta saatte tietoa, mitä siirtyminen Oma Säästöpankin (OmaSp) asiakkaaksi yrityksellenne tarkoittaa.

Teemme siirtymästä mahdollisimman sujuvaa

Harmaahiuksinen nainen katsoo kameraan työpöydän ääressä

Tietoa OmaSp:lle siirtyville yrityksille

Handelsbanken on sopinut myyvänsä pk-yritysliiketoimintansa OmaSp:lle.  

Yrityskaupan toteutuessa asiakkuutenne siirtyy OmaSp:lle 1.9.2024. 

Toimitamme OmaSp:lle tietoja yrityksestänne, yrityksenne edustajista ja tosiasiallisista edunsaajista sekä tietoja yrityksenne sopimuksista Handelsbankenissa ennen kaupan toteutumista, jotta yrityksenne pankkipalvelut voidaan siirtää OmaSp:lle. 

Pidämme teidät ajan tasalla. Saatte meiltä ja OmaSp:ltä tarkemmat ohjeet ja tietoa katkoista hyvissä ajoin ennen siirtoajankohtaa.

OmaSp:lle siirtyvät tuotteet ja palvelut

  • Tilit ja talletukset 

Asiakkuutenne siirtyessä OmaSp:lle yrityksenne tilit, talletukset ja tilinkäyttöoikeudet säilyvät, mutta tilinumerot vaihtuvat. OmaSp on lähettänyt teille kirjeitse tiedon uusista tilinumeroista ja ohjeet käytännön toimenpiteistä. Tiedon saatuanne muistattehan ilmoittaa yrityksenne muuttuvat pankkiyhteystiedot kaikille tarvittaville tahoille, kuten asiakkaillenne, palveluntarjoajillenne, maksupäätetoimittajalle ja tilityksiä hoitavalle taholle. OmaSp:n uusi tilinumero on käytettävissä asiakkuuden siirron jälkeen, kun Handelsbankenin ja OmaSp:n välinen yrityskauppa on toteutunut.

  • Lainat 

Lainat ja tileihin liitetyt luotot siirtyvät nykyisin ehdoin ja vakuuksin OmaSp:lle, eikä teidän tarvitse näiden osalta tehdä mitään. Pankkitakaukset jäävät Handelsbankeniin.  

  • Yritysverkkopankki

Yritysverkkopankkisopimus siirtyy OmaSp:lle. Lisäksi saatte käyttöönne mobiilipankin. Saatte tarkemmat ohjeet yritysverkkopankin, OmaMobiilin ja OmaVahvistuksen käyttöönotosta hyvissä ajoin ennen siirtoa. 

Pyrimme siihen, että OmaSp:n yritysverkkopankkiin siirtyvät mahdollisimman kattavasti esimerkiksi tilitapahtumat, tiliotteet, eräpäivää odottavat maksut, maksu- ja laskuaineistot, maksupohjat ja laskuluonnokset.

  • Maksuliikennesopimukset

Maksuliikennesopimukset siirtyvät OmaSp:lle. Jos yrityksenne tili on liitetty tilitoimiston tai muun kolmannen osapuolen palveluihin, otattehan yhteyttä tilitoimistoon/palveluntarjoajaan ja varmistatte, että heillä on olemassa oleva yhteys OmaSp:lle tai että yhteys avataan mahdollisimman pian.  

  • Web Services -yhteys ja maksupalvelut 

Web Services -yhteyssopimus siirtyy OmaSp:lle. Käyttäjätunnus, varmenteet sekä Web Services -yhteyden kanavanumero pysyvät ennallaan. Varmistattehan pankkiyhteysohjelmiston toimittajaltanne, että OmaSp:n yhteys sisältyy ohjelmistoonne. 

Jos hoidatte palveluntarjoajana Handelsbankeniin jäävien asiakkaiden maksuliikennettä, huomaattehan, että nykyinen Web Services -yhteys ja/tai yritysverkkopankkisopimus jäävät Handelsbankeniin ja teidän on avattava uusi yhteys OmaSp:lle. 

Lähtevät maksut -aineistossa sopimuksen palvelutunnus (maksatustunnus) ei muutu. Huomioittehan, että tilinumero ja pankkitunnus (BIC) muuttuvat.

Eräsiirtotiliotteen ja saapuvat viitemaksut -aineistojen toimitusjaksot ja aineistomuodot eivät muutu. Tilitapahtumakyselyssä otetaan käyttöön OmaSp:n aineistomuoto.

Jos yrityksellänne on verkkolaskusopimus pankin kanssa, verkkolaskuosoitteenne säilyy ennallaan mutta operaattoritunnus muuttuu (ITELFIHH). 

  • Pankkikortit ja tunnusluvut 

Nykyiset yrityksen tiliin liitetyt Online Debit -kortit korvataan OmaSp Visa Business Debit -maksukorteilla. Saatte uudet OmaSp Visa Business Debit -kortit loppukesällä hyvissä ajoin ennen asiakkuuden siirtoa. Turvallisuussyistä kortti ja kortin tunnusluku saapuvat erillisinä toimituksina kortin haltijan osoitteeseen. Ohjeet uuden kortin käyttöönottoon saatte kortin mukana.

  • Rahahuoltopalvelut

Rahahuoltosopimuksenne ja mahdollinen vaihtorahan veloitusvaltakirjanne siirtyvät OmaSp:lle. Saatte rahanhuoltopalveluista lisätietoa OmaSp:ltä. 

Uudet ehdot astuvat voimaan, kun kauppa toteutuu

Tuotteiden ja palveluiden hinnoittelu säilyy pääosin ennallaan siirron yhteydessä.

OmaSp:n palvelusopimusten ehdot astuvat voimaan Handelsbankenin ja OmaSp:n välisen yrityskaupan toteutumishetkellä. Kaupan toteutuessa asiakkuutenne siirtyy OmaSp:lle 1.9.2024. Vahvistamme ajankohdan hyvissä ajoin ennen asiakkuutenne siirtoa.

Jos hyväksyt tili-, kortti- ja maksuliikenne- ja verkkopankkisopimustesi siirrot ja sopimuksiin sovellettavat OmaSp:n ehdot, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jos vastustat sopimustesi siirtoa, täytä oheinen ilmoitus mahdollisimman pian. 

Tuotteet ja palvelut, jotka eivät siirry OmaSp:lle

  • Valuuttatilit 
  • Arvopapereiden välitys- ja säilytyspalvelut ml. arvo-osuustilit - 
  • Pankkitakaukset 
  • Johdannaiset 
  • Kansainväliset cash management -palvelut, kuten GlobalOn-Line 
  • Korkotukilainat
Yllä olevat palvelut tulevat päättymään Handelsbankenissa. Kerromme palveluijen päättymisestä erikseen niille asiakkaille, joita muutokset koskevat.

Rahastot ja vakuutukset

Kännykkä, läppäri ja kahvikuppi pöydällä

Rahastot siirtyvät S-Pankille ja vakuutukset Henki-Fennialle

Jos yrityksellänne on rahastoja tai varainhoitosopimus Handelsbankenissa, ne siirtyvät S-Pankille. 

Vakuutussopimuksenne (mm. eläke- ja sijoitusvakuutukset) siirtyvät Henki-Fennialle. 

Yrityskauppojen S-Pankin ja Henki-Fennian kanssa odotetaan toteutuvan loppuvuodesta 2024. Saatte lisätietoa rahastojen sekä varainhoito- ja vakuutussopimusten siirroista myöhemmin. 

Talletussuojan muuttuminen

Talletussuoja siirtyy Ruotsista Suomeen

Yrityksenne Handelsbankenissa olevat talletukset kuuluvat tällä hetkellä Ruotsin talletussuojan piiriin. OmaSp:lle kaupan toteutumisen yhteydessä siirtyvät talletukset siirtyvät korvattavaksi Suomen talletussuojarahastosta. Muutoksen vaikutus on käytännössä vähäinen. Talletussuojat ovat Suomessa ja Ruotsissa hyvin samankaltaiset.    

Lue lisää:

OmaSp toivottaa tervetulleeksi

OmaSp:n konttorilaiset

Oma Säästöpankki, tai tuttavallisemmin OmaSp, on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava ja Suomen kannattavin pankki. Ensiluokkainen asiakaskokemus on OmaSp:ssä sydämen asia. Asiakkaita palvellaan henkilökohtaisesti ja ollaan lähellä ja läsnä sekä digitaalisissa että perinteisissä kanavissa. OmaSp:n kattava konttoriverkosto ja asiakaspalvelu palvelevat laajoilla aukioloajoilla ja päivittäispalvelut ovat saatavilla ilman ajanvarausta. Monipuoliset digikanavat mahdollistavat pankkiasiointinne missä ja milloin yrityksellenne parhaiten sopii.

Kysymyksiä ja vastauksia

Alla yleisimpiä asiakkuuden siirtoon liittyviä kysymyksiä ja vastauksia. Lisää yksityiskohtaisempia kysymyksiä ja vastauksia löydät OmaSp:n verkkosivuilta osoitteesta omasp.fi/handelsbanken Avautuu uuteen ikkunaan

Sivut on tarkoitettu OmaSp:lle siirtyville asiakkaille. 

  • Kaupan toteutuessa asiakkuutenne siirtyy OmaSp:lle 1.9.2024. OmaSp on lähettänyt teille toukokuun lopulla kirjeen, jossa ohjeistaa asiakkaita palveluiden siirtoon liittyvissä asioissa. Kirjeen mukana saatte myös uuden tilinumeron. Lähempänä siirtoa saatte vielä tarkempaa ohjeistusta palveluiden käyttöönottoon. Kannattaa seurata myös OmaSp:n verkkosivuja  omasp.fi/handelsbanken Avautuu uuteen ikkunaan.

  • Pankkipalvelunne jatkuvat toistaiseksi Handelsbankenissa tavalliseen tapaan asiakkuuden siirtoon saakka.

  • Palveluiden hinnat pysyvät ennallaan siirron yhteydessä. 

  • Asiakkuutenne siirtyessä OmaSp:lle yrityksenne tilit ja tilinkäyttöoikeudet säilyvät, mutta tilinumerot vaihtuvat. OmaSp on lähettänyt tiedon uusista tilinumeroista ja ohjeet käytännön toimenpiteistä.  Tarkkailkaa postianne ja ottakaa tilinumero talteen. Muistattehan päivittää yrityksenne uudet pankkiyhteystiedot laskupohjille ja ilmoittaa ne kaikille tarvittaville tahoille, kuten asiakkaillenne, palveluntarjoajillenne, maksupäätetoimittajalle ja tilityksiä hoitavalle taholle. 

    OmaSp:n uusi tilinumero on käytettävissä Handelsbankenin ja OmaSp:n välisen yrityskaupan toteuduttua 1.9.2024. 

    Valuuttatilit eivät siirry OmaSp:lle.

  • Web Services -yhteyssopimus siirtyy OmaSp:lle. Käyttäjätunnus, varmenteet ja Web Services -yhteyden kanavanumero pysyvät ennallaan. Varmistattehan pankkiyhteysohjelmiston toimittajaltanne, että OmaSp:n yhteys sisältyy ohjelmistoonne. WS-yhteys OmaSp:lle kannattaa avata viivyttelemättä. 

  • Yrityksenne käyttämät maksuliikennesopimukset siirtyvät OmaSp:lle. Jos yrityksenne tili on liitetty tilitoimiston tai muun kolmannen osapuolen palveluihin, otattehan yhteyttä tilitoimistoon/palveluntarjoajaan ja varmistatte, että heillä on olemassa oleva yhteys OmaSp:lle tai että yhteys avataan mahdollisimman pian. Jollei yhteyttä avata heinäkuun loppuun mennessä, ette pysty hoitamaan maksuliikennettä 1.9. alkaen. 

  • Kyllä ja OmaSp:ssä saatte käyttöönne yritysverkkopankin lisäksi myös mobiilipankin. Saatte tarkemmat ohjeet yritysverkkopankin käyttöönottoon OmaSp:ltä. 

    Pyrimme siihen, että OmaSp:n yritysverkkopankkiin siirtyvät mahdollisimman kattavasti esimerkiksi tilitapahtumat, tiliotteet, eräpäivää odottavat maksut, maksu- ja laskuaineistot, maksupohjat ja laskuluonnokset.

  • Nykyiset yrityksen tiliin liitetyt Online Debit -kortit korvataan OmaSp Visa Business Debit -maksukorteilla. 

    Saatte uudet OmaSp Visa Business Debit -kortit loppukesällä hyvissä ajoin ennen asiakkuuden siirtoa. Turvallisuussyistä kortti ja kortin tunnusluku saapuvat erillisinä toimituksina kortin haltijan osoitteeseen. Ohjeet uuden kortin käyttöönotosta saatte kortin mukana.

  • Lainat ja tileihin liitetyt luotot siirtyvät OmaSp:lle nykyisin ehdoin ja vakuuksin, eikä teidän tarvitse näiden osalta tehdä mitään. Pankkitakaukset jäävät Handelsbankeniin.  

  • Rahahuoltosopimuksenne ja mahdollinen vaihtorahan veloitusvaltakirjanne siirtyvät OmaSp:lle. Sopimusten siirtäminen mahdollistaa häiriöttömän käteisen tilityksen ja vaihtorahan tilauksen jatkossakin. 

    Sopimukset käteisen rahan kuljettamisesta Loomis Suomi Oy:n ja Nokas Finland Oy:n kanssa jatkuvat ennallaan, samoin Nokaksen ja Loomiksen yösäilöjen käyttö. Jos olette toimittaneet käteisen rahan Nouto.-säilöjen tai Handelsbankenin konttorien kautta, uudesta käteisen rahan tilitysmenettelystä on sovittava erikseen OmaSp:n kanssa.  

    Käteistä pystyy nostamaan ja tallettamaan kaikissa OmaSp:n konttoreissa ilman ajanvarausta. OmaSp:n laajat aukioloajat mahdollistavat yrityksenne päivittäisten pankkiasioiden hoitamisen. Voitte hyödyntää myös TalletusOtto-automaattiverkostoa käteisen talletuksissa ja nostoissa.

  • Valuuttatilit, pankkitakaukset, arvopapereiden välitys- ja säilytyspalvelut ml. arvo-osuustilit, pankkitakaukset, johdannaiset ja kansainväliset cash management -palvelut, kuten GlobalOn-Line, jäävät kaupan ulkopuolelle. 

    Nämä palvelut tulevat päättymään Handelsbankenissa. Kerromme palveluiden päättymisestä erikseen niille asiakkaille, joita muutokset koskevat.  

  • Handelsbanken myy sijoituspalveluliiketoiminnot S-Pankille ja kaupan odotetaan toteutuvan marras-joulukuun vaihteessa. Rahastojen säilytys ja siihen liittyvä sijoituspalvelu- ja säilytyssopimus siirtyy S-Pankkiin. 

    Rahasto-omistuksiisi ei tule muutoksia, kun rahastot siirtyvät S-Pankkiin. Kaupan toteutumisen jälkeen voit tehdä toimeksiantoja Handelsbanken-rahastoihisi S-Pankin kautta.

    Huolehdimme yrityksenne sijoituksista ja tarjoamme teille koko myyntiprosessin ajan yhtä asiantuntevaa neuvontaa ja hyvää palvelua kuin tähänkin asti.  

  • Jos haluatte jatkaa kuukausisäästämistä Handelsbankenin rahastoihin, avaattehan verkkopankin ja tilin Handelsbankeniin siirtojen väliseksi ajaksi (syys–marraskuu) viimeistään 15.8. mennessä. 

  • Vakuutussopimukset (mm. lainaturva-, eläke- ja sijoitusvakuutukset) siirtyvät Henki-Fennialle. Saatte vakuutussopimusten siirroista lisätietoa: handelsbanken.fi/henki-fennia

  • Yrityksenne Handelsbankenissa olevat talletukset kuuluvat tällä hetkellä Ruotsin talletussuojan piiriin. OmaSp:lle kaupan toteutumisen jälkeen siirtyvät talletukset siirtyvät korvattavaksi Suomen talletussuojarahastosta. Talletussuojat ovat Suomessa ja Ruotsissa hyvin samankaltaiset. Lue lisää talletussuojasta.

  • Jos olette saaneet Handelsbankenista kaksi lähes saman sisältöistä kirjettä, niin tällöin osa palveluistanne siirtyy OmaSp:lle ja osa S-Pankkiin. Tietojanne tullaan siirtämään molemmille pankeille. 

    Otattehan yhteyttä omaan asiakasvastaavaanne tai asiakaspalveluumme, niin kerromme lisätietoja sopimustesi jakautumisesta. 

    Asiakaspalvelumme palvelee numerossa 010 444 2442 (mpm/pvm). 

    Valmistauduttehan tunnistautumaan henkilökohtaisilla pankkitunnuksillanne yhteydenoton aikana.

  • OmaSp:n palvelusopimusten ehdot astuvat voimaan Handelsbankenin ja OmaSp:n välisen yrityskaupan toteutumishetkellä. Kaupan toteutuessa asiakkuutenne siirtyy OmaSp:lle 1.9.2024. Vahvistamme ajankohdan noin kuukautta ennen asiakkuuden siirtoa. 

  • Voitte vastustaa yrityksenne tili-, kortti-, verkkopankki- ja maksuliikennesopimusten siirtoa OmaSp:lle kaupan toteutumiseen saakka eli elokuun loppuun. Jos olette päättäneet vastustaa siirtoa, suosittelemme, että teette sen viivyttelemättä. Voitte ilmoittaa vastustuksesta Handelsbankenin konttorissa tai osoitteessa handelsbanken.fi/omasp/oikeus-vastustaa-siirtoa

    Huomioittehan, että kaupan toteutumishetkellä Handelsbankenissa olevat lainat siirtyvät OmaSp:lle. Lainojen siirtoa ei voi vastustaa. 

  • Jos vastustatte sopimusten siirtoa, tili-, kortti-, verkkopankki- ja maksupalvelusopimukset pysyvät toistaiseksi voimassa Handelsbankenissa. Sopimukset kuitenkin irtisanotaan yrityskaupan toteutumisen jälkeen. Handelsbanken on ilmoittanut vetäytyvänsä Suomesta.

  • Ottakaa yhteyttä OmaSp:hen. Valmistautukaa tunnistautumaan asioidessanne.  

  • Tunnukset, joissa oli myös kirjaimia, korvataan uudella tunnuksella. OmaSp:n tunnus  koostuu pelkistä numeroista. 

  • Yritysverkkopankin käyttäjä tarvitsee Handelsbankenin yritysverkkopankin käyttäjätunnuksen, salasanan ja avaintunnuskortin kirjautumisessa OmaSp:n palveluihin. Jos olet kadottanut avaintunnuskortin, pyydä tarvittaessa uusi avaintunnuskortti ja tarkista yritysverkkopankin käyttäjätunnuksen salasana hyvissä ajoin ennen 30.8.2024.

  • Maksuja ei voi tehdä eikä vastaanottaa perjantaina 30.8. klo 19 jälkeen Handelsbankenin yritysverkkopankissa.

    Handelsbankenin Debit ja Credit/Debit -kortit suljetaan myöhään perjantai-iltana 30. Sulkemisen jälkeen et voi enää käyttää korttiasi. OmaSp ilmoittaa teille tekstiviestitse, kun voitte ottaa uuden korttinne käyttöön. 

    Saatte OmaSp:ltä tarkemmat tiedot katkoista ja käytännön ohjeet pankkipalveluidenne käyttöönottoon lähempänä siirtoviikonloppua.

Palvelemme teitä Handelsbankenissa

Handelsbanken.se

Pidämme teidät ajan tasalla

Palvelemme teitä Handelsbankenissa kaupan toteutumiseen saakka. Saatte meiltä tarpeisiinne perustuvaa neuvontaa, ja huolehdimme palveluidenne sujuvuudesta.

Meille on tärkeää, että tiedätte, miten ja milloin kauppa vaikuttaa pankkiasiointiinne. Pidämme teidät ajan tasalla pankkipalveluidenne siirtoon liittyvissä asioissa ja saatte lisää tietoa vaiheittain. 

Haluamme varmistaa, että siirtymä OmaSp:n asiakkaaksi aikanaan on teille mahdollisimman vaivatonta. 

Jos teillä on kysyttävää tai haluatte keskustella yrityksenne pankkiasioista, otattehan yhteyttä asiakasvastaavaanne tai yritysasiakkaiden asiakaspalveluun numerossa 010 444 2545 (mpm/pvm). 

Turvaa yrityksesi tiedot

Muista turvallisuus pankkiasioinnissa

Muistutamme, että pankit eivät koskaan pyydä yrityksenne verkkopankkitunnuksia sähköpostitse, tekstiviestillä tai puhelimitse.

Älä kirjaudu verkkopankkitunnuksilla sähköpostissa tai tekstiviestissä olevien linkkien kautta. Poista epäilyttävä viesti avaamatta sitä.