Usein kysyttyjä kysymyksiä

Täältä löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin
Nainen tutkii puhelinta, vaaleanpunaisia kirsikkapuita taustalla

Onko sinulla kysyttävää palveluistamme? Katso, löytyisikö tältä sivulta vastaus kysymykseesi.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

  • Voit tehdä toimeksiannon lopetetun tilin varojen siirtämiseksi toisen pankin tilille täyttämällä sähköisen lomakkeen

  • Voit tarkistaa luottokorttivelkasi luottokorttilaskustasi tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. 

    Varauduthan puhelun aikana tunnistautumaan jonkin suomalaisen pankin verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

    Jos luottokorttisopimuksesi on siirtynyt Rockerille, voit ottaa yhteyttä Rockerin asiakaspalveluun. Rockerin asiakaspalvelun yhteystiedot löydät osoitteesta rocker.com/fi.

  • Voit pyytää tiliotteet soittamalla asiakaspalveluumme. Varauduthan puhelun aikana tunnistautumaan jonkin suomalaisen pankin verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tiliotteiden hakemisesta veloitamme palveluhinnaston mukaisen palvelumaksun. 

  • Voit pyytää siirtämään lopetetulla tililläsi olevat varat täyttämällä sähköisen lomakkeen: Sähköiset lomakkeet

  • Jos tilinumeroa ei ole tiedossa, kirjoita "Ei tiedossa" lomakkeen kohtaan "Tilinumero 1 / IBAN". 

  • Lainasopimuksesi jatkuvat ennallaan. Kun tili- ja maksuliikennepalvelumme ovat päättyneet, laskutamme lainanlyhennykset paperilaskulla. 

    Emme enää myönnä uusia lainoja.

    1. Avaa Handelsbankenin verkkosivut osoitteessa handelsbanken.fi.

    2. Klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa Kirjaudu sisään -painiketta ja valitse "Tunnistautuminen". 

    3. Syötä asiakaspalvelijalta saamasi koodi tyhjään kenttään ja klikkaa "Jatka". 
    4. Tunnistaudu toisen pankin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. 


    Kun olet tunnistautunut, voit jatkaa asiointia puhelimessa.

Usein kysyttyä luottokorttisaatavien siirrosta Rockerille

  • Kaupassa on myyty osa Handelsbankenin suljettuihin luottokortteihin liittyvistä luottokorttisaatavista.
  • Handelsbanken lopettaa toimintansa Suomessa ja ajamme liiketoimintamme hallitusti alas. Luottokorttisopimukset on irtisanottu vuoden 2024 aikana. 

  • Jos suljetulla luottokortillasi on velkaa ja sopimuksesi kuuluu siirtyneisiin sopimuksiin, velka on siirtynyt Rocker AB:lle. Olemme lähettäneet velallisille kirjeen 18.2.2025.

    Olemme toimittaneet Rocker AB:lle tietoa asiakkuudesta ja Handelsbankenissa olevasta luottokorttivelastasi ennen kaupan toteutumista.

    Sivustolta handelsbanken.fi/henkilotiedot Avautuu uuteen ikkunaan löydät lisätietoa henkilötietojen käsittelystä.

  • Jos lyhennystapasi on 100 prosenttia velan määrästä kuukausittain, velkasaldoasi ei ole siirretty Rockerille.

    Jos luottotilisi on ollut velaton siirtymän ajankohtana, luottotilisopimusta ei ole siirretty Rockerille.

    On kuitenkin mahdollista, että siirtymäajankohdan jälkeen luottotilille on muodostunut velkaa (loppukorko). Siinä tapauksessa saat loppulaskun Handelsbankenilta.

    Jos luottotilisi on siirtynyt perintään ennen siirtoajankohtaa, luottotilisopimusta ei ole siirretty Rockerille.

  • Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme: palvelemme sinua numerossa 010 444 2442 (pvm/mpm). Aukioloajat näet sivun alalaidasta.
  • Mikäli sinulla ei ole voimassaolevaa e-laskusopimusta, lasku toimitetaan lähtökohtaisesti postitse tiedossamme olevaan kotiosoitteeseen. Jos olet ottanut OmaPosti-palvelun käyttöön, lasku toimitetaan OmaPosti-palveluun. 

    Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, niin toimitamme sinulle kopion laskusta.

  • Kyllä, lasku on aiheellinen, ja se tulee maksaa laskulla olevilla Handelsbankenin maksutiedoilla. Handelsbanken välittää maksusi Rockerille.

  • Jos luottosi on siirtynyt Rockerille, olethan yhteydessä Rockerin asiakaspalveluun. Muussa tapauksessa otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.
  • Maksutiedot muuttuvat, mutta laskutuspäivä ei.

    Jos luottokorttivelkasi on siirtynyt Rockerille, saat Rockerin lähettämän laskun mukana uudet maksutiedot. Jos laskutuspäiväsi on ollut kuun 31. päivä, Rocker lähettää ensimmäisen laskun 31.3.2025. Jos laskutuspäiväsi on ollut kuun 15. päivä, ensimmäinen laskutuspäivä on 15.4.2025. 

    Saat Rockerilta ensimmäisen laskun kirjeitse. Jos käytät OmaPostia, lasku toimitetaan OmaPosti-palveluun. Jos et ole saanut laskua, ole yhteydessä Rockerin asiakaspalveluun

  • Handelsbanken välittää maksut eteenpäin Rockerille toistaiseksi.

  • Jos sinulla on kysyttävää luottokorttisi tilanteesta ennen migraatiota, otathan yhteyttä. Palvelemme sinua numerossa 010 444 2442 (pvm/mpm). Aukioloajat näet sivun alalaidasta.

    Jos kysymyksesi koskee luottokorttisi tilannetta sopimuksen siirtymisen jälkeen, otathan yhteyttä Rockeriin. Rockerin yhteystiedot ja lisätietoa heidän palveluistaan saat heidän verkkosivuiltaan rocker.com/fi.

  • Voit myös tarkistaa asian Positiivisesta luottotietorekisteristä. Avautuu uuteen ikkunaan

    Tarvittaessa voit olla yhteydessä joko Handelsbankenin tai Rockerin asiakaspalveluun. 

Kortin käyttö

  • Debit- tai Online Debit -kortilla tehty tapahtuma reititetään uudelleen Oma Säästöpankissa tai S-Pankissa olevalle tilille. Jos tämä tili on suljettu, korttitapahtuma jää Handelsbankeniin ja otamme sinuun yhteyttä. 

    Jos kyseessä on luottokortilla tehty tapahtuma, saat meiltä kirjeitse tiedon palautuksesta. 

    Luottokorttitilin ylimääräisen saldon palautuspyynnön voi tehdä täällä: 

    handelsbanken.fi/sahkoiset-lomakkeet Avautuu uuteen ikkunaan

  • Luottokorttitilin ylimääräisen saldon palautuspyynnön voi tehdä täällä: 
    handelsbanken.fi/sahkoiset-lomakkeet. Avautuu uuteen ikkunaan

    Huomioithan, että palautuspyynnön voi tehdä vain luottotilin omistaja.

  • Palautuspyynnön käsittelyssä voi kestää muutama päivä.

    Jos olet ilmoittanut väärän tilinumeron, tai lomakkeen on allekirjoittanut joku muu kuin luottotilin omistaja, emme voi tehdä palautusta.

Vakuutukset

    • Matkaturva-vakuutus on voimassa 12 kuukautta sopimuksen päättymispäivän jälkeen, kun vähintään 50 prosenttia ennen matkan alkua maksettujen välittömien matkakulujen yhteismäärästä on maksettu kortilla sen voimassaoloaikana.
    • Ostoturva-vakuutus on voimassa kortilla maksetuille, yli 50 euron arvoisille tuotteille 6 kuukautta (180 päivää) ostopäivästä.
    • Hole in one -vakuutus on päättynyt kortin sulkemiseen.
  • Vahingon sattuessa vakuutetun tulee lähettää vahinkoilmoitus liitteineen viipymättä vakuutusyhtiö Zurichille. Vakuutusyhtiön verkkosivuilla on tietoa vakuutusten sisällöstä sekä lomakkeet vahinkoilmoitusta varten. Voit myös soittaa vakuutusyhtiön asiakaspalveluun.


Yritysasiakkaiden Vahvista-sovellus - usein kysyttyjä kysymyksiä

Henkilöasiakkaiden Vahvista-sovellus on suljettu.

  • Uuden laitteen aktivointiin tarvitset avaintunnuskortin. Jos sinulla ei ole avaintunnuskorttia, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

    1. Kirjaudu verkkopankkiin, klikkaa oikeassa yläreunassa olevaa nimeäsi ja varmista, että olet päivittänyt puhelinnumerosi Tekstiviestivahvistus-kohtaan. Kun rekisteröit puhelinnumeron ensimmäistä kertaa, sinun tulee kirjautua verkkopankkiin Vahvista-sovelluksella.
    2. Poista verkkopankista kaikki mobiililaitteet, joihin on ladattu Vahvista-sovellus. (Näkymän tulee olla tyhjä.)
    3. Aktivoi Vahvista-sovellus avaintunnuskortilla seuraavan ohjeen mukaan:
    • Lataa Vahvista-sovellus sovelluskaupasta.
    • Avaa Vahvista-sovellus ja anna verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana sekä avaintunnuskortin turvaluku.
    • Anna tekstiviestillä saamasi numerokoodi.
    • Valitse PIN-koodi Vahvista-sovellukselle.
    • Nimeä käyttäjä.
    • Aktivoi halutessasi biometrinen tunnistus.
    • Saat vahvistuksen tekstiviestillä, kun Vahvista-sovellus on aktivoitunut.
    • Sovellus on nyt valmis käyttöön.
    1. Valitse verkkopankin kirjautumissivulla kirjautumistavaksi ”Vahvista-sovelluksella”.
    2. Anna verkkopankin käyttäjätunnus ja klikkaa Kirjaudu.
    3. Avaa Vahvista-sovellus puhelimessa/tabletissa ja anna 6-numeroinen PIN-koodi tai käytä biometristä tunnistusta.
    4. Hoida pankkiasiasi loppuun verkkopankissa.
    1. Kun haluat hyväksyä maksun tai tunnistautua palveluun, valitse Vahvista.
    2. Jos Vahvista-sovellus on samalla laitteella, jolla haluat hyväksyä maksun tai tunnistautua, Vahvista-sovellus avautuu automaattisesti.
    3. Klikkaa Vahvista-painiketta.
    4. Anna 6-numeroinen PIN-koodisi.
    1. Valitse Handelsbankenin logo.
    2. Valitse tunnistautuminen Vahvista-sovelluksella.
    3. Anna verkkopankin käyttäjätunnus ja valitse ”Tunnistaudu”.
    4. Avaa Vahvista-sovellus puhelimella/tabletilla ja anna Vahvista-sovelluksen PIN-koodi.
  • Vahvistuspyynnön tunnus on yksilöllinen tunnus vahvistuspyynnölle. Sisäänkirjautumiseen sekä maksujen vahvistuksen yhteyteen tulee sen hetkisen tapahtuman mukainen yksilöllinen vahvistuspyynnön tunnus, joka näytetään Vahvista-sovelluksessa ja verkkopalvelussa, jossa asioit. Tunnus näkyy kirjautumis-/vahvistuspainikkeen yläpuolella. Tarkista aina, että vahvistuspyynnön tunnus on täsmälleen sama molemmissa näkymissä. Tunnus on kertakäyttöinen eikä sitä tarvitse opetella ulkoa.

  • Vahvista-sovelluksen aktivointi onnistuu avaintunnuskortilla tai toisen pankin tunnuksilla. Voit tilata uuden avaintunnuskortin asiakaspalvelusta.
    1. Kirjaudu verkkopankkiin avaintunnuskortilla ja poista kaikki laitteet.
    2. Poista Vahvista-sovellus kaikista älylaitteista.
    3. Lataa Vahvista-sovellus uudelleen sovelluskaupasta ja aloita uuden sovelluksen aktivointi. Katso tarkemmat ohjeet aktivointiin ylempää tältä sivulta.
    1. Kirjaudu verkkopankkiin avaintunnuskortilla, klikkaa oikeassa yläreunassa olevaa nimeäsi ja varmista, että olet päivittänyt puhelinnumerosi oikein Tekstiviestivahvistus-kohtaan.
    2. Voit päivittää puhelinnumerosi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
    3. Tarkista laitteeltasi, että 16-alkuisia numeroita ei ole estetty. Sammuta laitteesi ja käynnistä se uudelleen.
  • Kirjaudu verkkopankkiin avaintunnuskortilla ja vaihda salasana oman nimesi alta verkkopankin valikosta.

    Jos sinulla ei ole avaintunnuskorttia käytössäsi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

  • Saat uuden käyttäjätunnuksen varaamalla ajan konttoriisi, joka toimittaa käyttäjätunnuksesi sinulle postitse. Voit myös soittaa ja tunnistautua asiakaspalveluun toisen pankin tunnuksilla, jolloin sinulle annetaan käyttäjätunnus - ilman konttorikäyntiä.
    1. Avaa Vahvista-sovellus ja valitse vasemman yläkulman valikko (kolme viivaa).
    2. Valitse sovelluksen käyttäjä.
    3. Valitse ”Vaihda PIN-koodi”.
    4. Anna nykyinen PIN-koodi.
    5. Valitse uusi PIN-koodi.
  • Uuden PIN-koodin valitsemista varten Vahvista-sovellus tulee poistaa ja aktivoida uudelleen avaintunnuskortilla.
    1. Poista Vahvista-sovelluksen käyttäjä verkkopankista. Huomioithan, että poistat kaikki käyttäjät.
    2. Tarkista, että puhelinnumerosi on rekisteröity oikein Tekstiviestivahvistus-kohdassa verkkopankissasi.
    3. Poista Vahvista-sovellus älylaitteestasi ja myös asetuksista.
    4. Aktivoi Vahvista-sovellus uudelleen avaintunnuskortilla tai toisen pankin tunnuksilla. Katso tarkemmat ohjeet aktivointiin ylempää tältä sivulta.  
  • Voit avata Vahvista-sovelluksen kirjautumalla verkkopankkiin avaintunnuskortilla.
    1. Hae verkkopankin valikosta oman nimesi alta ”Vahvista-sovelluksen asetukset”.
    2. Poista lukitus valitsemalla ”Kyllä”-linkki lukituksen alta ja vahvista poisto avaintunnuskortilla.
  • Vahvista-sovelluksen käyttö edellyttää, että laitteeseen on asennettu näytön lukitus. Näytön lukitus parantaa laitteen ja siten myös Vahvista-sovelluksen turvallisuutta, sillä sen ansiosta ulkopuolinen käyttäjä ei pääse laitteelle. Vahvista-sovellusta ei voi käyttää, jos näytön lukitus ei ole aktivoituna laitteella. Aktivoi näytön lukitus laitteen asetuksista. Näytön lukituksen voi avata pääsykoodilla tai biometrisellä sormenjälki- tai kasvotunnisteella. Pääsykoodi on pidettävä omana tietona. 

  • Vahvista-sovelluksen käyttö edellyttää, että laitteen virran- ja datansäästötila on pois päältä sovelluksen käytön aikana, vakaimman yhteyden varmistamiseksi. Suosittelemme kytkemään virran- ja datansäästötilan pois päältä laitteesi asetuksista sovelluksen käytön ajaksi.

Yritysten ja taloyhtiöiden usein kysytyt kysymyset


Liiketoimintojen myynti ja asiakkuuksien siirto

Handelsbanken on myynyt liiketoimintojaan S-Pankille ja Henki-Fennialle. Lue usein kysytyt kysymykset myynnistä ja asiakkuuksien siirrosta täältä:

Ota yhteyttä

Handelsbanken.se

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Ota yhteyttä asiakaspalveluun.