GlobalOn-Line -palvelun saavutettavuusseloste

Suomen laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa pankin rakentamaan verkko- ja mobiilipalvelunsa niin, että mahdollisimman monet voivat käyttää niitä.

Saavutettavuusselosteissamme kerromme palveluidemme saavutettavuuden tasosta. Selosteissa viittaamme kansainväliseen WCAG 2.1 -savutettavuusstandardiin ja sen A- ja AA-tasojen saavutettavuusvaatimuksiin. A- ja AA-tasot ovat saavutettavuuslain vähimmäisvaatimukset.


Saavutettavuusanalyysin lopputulema

Ikoni: i-kirjain ympyrässä.

Saavutettavuusseloste on laadittu 22.12.2020.

Saavutettavuusanalyysi on ulkopuolisen, riippumattoman asiantuntijan tekemä. Yritysasiakkaiden GlobalOn-Line täyttää saavutettavuusvaatimukset suurimmaksi osaksi.

GlobalOn-Linen saavutettavuuspuutteiden korjaaminen jatkuu vuoden 2023 aikana.


Navigointi, valikot ja linkit

  • Päivämäärän antaminen ei onnistu näppäimistöllä.
    2.1.1 Näppäimistö
  • Päivämäärän antaminen ei onnistu näppäimistöllä.
    2.1.2 Ei näppäimistöansaa
  • Linkit eivät aina ole itsestäänselviä. 
    2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
  • Joissain toiminnoissa vaaditaan hiirellä kohdistamista. 
    3.2.1 Kohdistaminen
  • Linkit/napit eivät sisällä informaatiota.
    Nimilappuja ei ole yhdistetty täytettäviin kenttiin.
    Valikoiden ja nappien selventävät koodit puuttuvat.
    Avattavaa valikkoa ei tunnisteta ja avatulta valikolta puuttuu nimilappu.
    4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Kieli ja sisältö

  • Kuvien ja graafien kuvailevat tekstit puuttuvat.
    Kuvien ja graafien kuvailevat tekstit ovat puutteelliset.
    1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • Sisältöjen, esimerkiksi valikoiden ryhmittely puuttuu.
    Otsikoita ei ole koodattu otsikoiksi.
    Otsikoiden rakenne ei ole looginen.
    Luetteloja ei ole koodattu luetteloiksi.
    Tekstikappaleita ei ole erotettu koodissa oikein.
    Nimilappuja ei ole yhdistetty täytettäviin kenttiin.
    Täytettävien kenttien ohjeita ei ole yhdistetty kenttiin.
    Lomakkeissa ei ole ryhmiteltyjä alakokonaisuuksia.
    Virheviestejä ei ole yhdistetty kyseisiin väärin täytettyihin kenttiin.
    Taulukoiden otsikot puuttuvat.
    Taulukoiden rivi ja sarakeotsikot eivät toimi.
    1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • Sisäänkirjautumisessa henkilötunnuksen tallentaminen epäselvää.
    1.3.6 Määrittele tarkoitus
  • Palvelun linkkejä on erotettu muusta tekstistä vain värillä.
    1.4.1 Värien käyttö
  • Tekstin taustaväri ja -valotus ei ole riittävä.
    1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • Kaikkia sivuja/sisältöjä ei voi suurentaa 200 prosenttiin.
    1.4.4 Tekstin koon muuttaminen
  • Linkkien ja nappien värikontrastit ympäröivään sisältöön eivät ole tarpeeksi selkeät.
    Kuvien ja käyrien värikontrastit eivät ole riittävät.
    1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
  • Ohjeiden sarkainjärjestys on epäselvä ja kohdistus ei toimi.
    Navigointi näppäimistöllä ei aina mene loogisessa järjestyksessä.
    Uuden sisällön avautuessa, kohdistimen pitää siirtyä seuraavaan sarkainkohtaan.
    2.4.3 Kohdistusjärjestys
  • Nimilappuja ei ole yhdistetty täytettäviin kenttiin.
    2.4.6 Otsikot ja nimilaput
  • BankID ei toimi ruudunlukijassa.
    3.1 Luettava
  • Muutamaan palvelun osaan on jäänyt englanninkielistä sisältöä.
    3.1.2 Osien kieli
  • Tietojen syöttämisessä vaaditaan joissain kohdin hiirellä kohdistamista.
    3.2.2 Syöte
  • Virheviestit eivät toimi tai eivät näy.
    3.3.1 Virheen tunnistaminen
  • Lomakekenttien ohjeet ja nimilaput puuttuvat.
    Nimilappuja ei ole yhdistetty täytettäviin kenttiin.
    3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
  • Virheen kuvaus ja mahdollinen korjausehdotus puuttuvat.
    3.3.3 Virheen korjausehdotus
  • BankID ei toimi ruudunlukijassa.
    4.1 Yhteensopiva
  • Taulukoita on käytetty sivun ulkoasun muokkaamiseen, myös taulukoita taulukon sisällä.
    Koodissa on puutteita, joten vammaisen apuvälineet eivät tunnista kenttiä ja toimintoja.
    4.1.1 Jäsentäminen
  • Automaattisesti päivittyvästä sisällöstä, kuten hakutuloksista, ei ilmoiteta käyttäjälle ilman että kohdistus muuttuu.
    4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Saavutettavuuspalaute

Mies, jolla on kuulokkeet, mikrofoni ja tietokone.

Jos haluat kommentoida palveluidemme saavutettavuutta, ole hyvä ja lähetä sähköpostiviesti osoitteeseen saavutettavuuspalaute@handelsbanken.fi. Vastaamme 14 päivän sisällä.

Voit myös lähettää palautteesi täyttämällä saavutettavuuspalautteen lomakkeen.

Jos et ole tyytyväinen vastaukseemme, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon Avautuu uuteen ikkunaan.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
Puh. 0295 016 000 (vaihde)

Saavutettavuusvaatimukset.fi (Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivusto) Avautuu uuteen ikkunaan