1. Tietoa pankista
  2. /
  3. Henkilöasiakkaiden verkkopankin saavutettavuusseloste

Henkilöasiakkaiden verkkopankin saavutettavuusseloste

Suomen laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa pankin rakentamaan verkko- ja mobiilipalvelunsa niin, että mahdollisimman monet voivat käyttää niitä.

Saavutettavuusselosteissamme kerromme palveluidemme saavutettavuuden tasosta. Selosteissa viittaamme kansainväliseen WCAG 2.1 -savutettavuusstandardiin ja sen A- ja AA-tasojen saavutettavuusvaatimuksiin. A- ja AA-tasot ovat saavutettavuuslain vähimmäisvaatimukset.


Saavutettavuusanalyysin lopputulema

Ikoni: i-kirjain ympyrässä.

Saavutettavuusseloste on laadittu 10.11.2020.

Saavutettavuusanalyysi on ulkopuolisen, riippumattoman asiantuntijan tekemä. Henkilöasiakkaiden verkkopankki täyttää saavutettavuusvaatimukset suurimmaksi osaksi.

Verkkopankin saavutettavuuspuutteet (poislukien sijoituspalvelut ja verkkotapaaminen) tullaan korjaamaan vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin aikana.

Sijoituspalvelut
Sijoituspalvelun pdf-raportit päivitetään saavutettavuusvaatimusten mukaisesti vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla.

Sijoituspalvelut päivitetään noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia muun kehitystyön yhteydessä, kunnes koko palvelu uudistetaan vuonna 2022.

Verkkotapaaminen
Verkkotapaamista päivitetään noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia muun kehitystyön yhteydessä.


Navigointi, valikot ja linkit

  • Muutamat sivut eivät vielä ole täysin responsiivisia.
    1.4.10 Responsiivisuus
  • Näppäimistönavigoinnissa on vielä pieniä puutteita.
    2.1.1 Näppäimistö
  • Aikarajaa ei ole muutettu seitsemästä kerrasta kymmeneen kertaan.
    2.2.1 Säädettävä ajoitus
  • Kaikkia linkkejä ei ole toteutettu siten, että käyttäjä voi helposti vetää johtopäätöksiä linkin tarkoituksesta linkkitekstien, asiayhteyden ja ulkoasun perusteella.   
    2.4.4 Linkin tarkoitus kontekstissa
  • Palvelusta puuttuu sivuhakemisto.
    2.4.5 Useita tapoja
  • Osa otsikoista ja nimilapuista puuttuu.
    2.4.6 Otsikot ja nimilaput
  • Ei voi vetää johtopäätöksiä linkin tarkoituksesta kaikkien linkkien tekstistä, yhteydestä ja ulkoasusta.
    3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen
  • Sijoituspalvelut eivät ole saavutettavia.
  • Verkkotapaaminen ei ole saavutettava.

Kieli ja sisältö

  • Kaikkien kenttien lisätietoja ei ole lisätty kentän nimilappuun.
    Osa otsikoista ja nimilapuista puuttuu.
    Kaikkia pakollisia kenttiä ei ole merkitty pakollisiksi. 
    Taulukon sisältö voi olla jaettu useampaan taulukkoon, jolloin viittaus taulukon otsikkoon ei toimi. Joissain yhteyksissä taulukkoa on käytetty sisällön asemointiin. 
    1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • Jokaista sivua ei voi suurentaa 200 prosenttiin asti Firefox-selaimella.
    1.4.4 Tekstin koon muuttaminen
  • Kaikki virheilmoitukset eivät ole saavutettavia.
    3.3.1 Virheen tunnistaminen
  • Kaikkien kenttien lisätietoja ei ole lisätty kentän nimilappuun.
    Osa otsikoista ja nimilapuista puuttuu.
    Kaikkia pakollisia kenttiä ei ole merkitty pakollisiksi.
    3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
  • Koodin lopullista laatua ei ole tarkastettu.
    4.1.1 Jäsentäminen
  • Pdf-liitteet eivät ole saavutettavia

Verkkopankin uusi Kortit-näkymä

Näkymän saavutettavuus on analysoitu omana kokonaisuutenaan. Näkymä toimii nykymuodossaan siirtymäkauden yli verkkopankin uudistukseen saakka.

Navigointi, valikot ja linkit

  • Syötetty teksti katoaa, jos suurentaa 400 %.
    1.4.10 Responsiivisuus

  • Kalenteri ei toimi näppäimistöä käyttäen.
    2.1.1 Näppäimistö

  • Linkin avautumista uuteen ikkunaan ei ole merkitty.
    Painikkeen avautumista uuteen ikkunaan ei ole merkitty.
    3.2.1 Kohdistaminen

  • Linkin avautumista uuteen ikkunaan ei ole merkitty.
    Painikkeen avautumista uuteen ikkunaan ei ole merkitty.
    Näytönlukija ei lue kaikkia valittuja vaihtoehtoja tai summia.
    3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen
  • Linkin avautumista uuteen ikkunaan ei ole merkitty.
    Painikkeen avautumista uuteen ikkunaan ei ole merkitty.
    Näytönlukija ei lue kaikkia valittuja vaihtoehtoja tai summia.
    4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Kieli ja sisältö

  • Kalenteri ei toimi toimintarajoitteisen apuvälineillä
    1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • Näytönlukija ei lue kaikkia valittuja vaihtoehtoja.
    Virheilmoituksesta ei tiedä, mihin täytettyyn kenttään virhe liittyy.
    1.3.1. Informaatio ja suhteet

  • Oletusvalintojen värikontrasti ei ole riittävä
    1.4.3 Kontrasti (minimi)

  • Syötetty teksti katoaa, jos suurentaa 400 %.
    1.4.4 Tekstin koon muuttaminen

  • Linkin avautumista uuteen ikkunaan ei ole merkitty.
    Painikkeen avautumista uuteen ikkunaan ei ole merkitty.
    3.2.2 Syöte


Saavutettavuuspalaute

Mies, jolla on kuulokkeet, mikrofoni ja tietokone.

Jos haluat kommentoida palveluidemme saavutettavuutta, ole hyvä ja lähetä sähköpostiviesti osoitteeseen saavutettavuuspalaute@handelsbanken.fi. Vastaamme 14 päivän sisällä.

Voit myös lähettää palautteesi täyttämällä saavutettavuuspalautteen lomakkeen.

Jos et ole tyytyväinen vastaukseemme, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoonAvautuu uuteen ikkunaan.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
Puh. 0295 016 000 (vaihde)

Saavutettavuusvaatimukset.fi (Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivusto)Avautuu uuteen ikkunaan