1. Tietoa pankista
  2. /
  3. Henkilöasiakkaiden verkkopankin saavutettavuusseloste

Henkilöasiakkaiden verkkopankin saavutettavuusseloste

Suomen laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa pankkia rakentamaan verkko- ja mobiilipalveluitaan niin, että mahdollisimman monet voivat käyttää niitä.

Saavutettavuusselosteissamme kerromme palveluidemme saavutettavuuden tasosta. Selosteissa viittaamme kansainväliseen WCAG 2.1 -savutettavuusstandardiin ja sen A- ja AA-tasojen saavutettavuusvaatimuksiin. A- ja AA-tasot ovat saavutettavuuslain vähimmäisvaatimukset.


Saavutettavuusanalyysin lopputulema

Ikoni: i-kirjain ympyrässä.

Saavutettavuusseloste on laadittu 10.11.2020.

Saavutettavuusanalyysi on ulkopuolisen, riippumattoman asiantuntijan tekemä. Henkilöasiakkaiden verkkopankki täyttää saavutettavuusvaatimukset suurimmaksi osaksi.

Verkkopankin saavutettavuuspuutteet (poislukien sijoituspalvelut ja verkkotapaaminen) tullaan korjaamaan vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin aikana.

Sijoituspalvelut
Sijoituspalvelun pdf-raportit päivitetään saavutettavuusvaatimusten mukaisesti vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla.

Sijoituspalvelut päivitetään noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia muun kehitystyön yhteydessä, kunnes koko palvelua uudistetaan vuonna 2022.

Verkkotapaaminen
verkkotapaamista päivitetään noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia muun kehitystyön yhteydessä.


Navigointi, valikot ja linkit

  • Muutamat sivut eivät vielä ole täysin responsiivisia.
    1.4.10 Responsiivisuus
  • Näppäimistönavigoinnissa on vielä pieniä puutteita.
    2.1.1 Näppäimistö
  • Aikarajaa ei ole muutettu seitsämästä kerrasta kymmeneen kertaan.
    2.2.1 Säädettävä ajoitus
  • Ei voi vetää johtopäätöksiä linkin tarkoituksesta kaikkien linkkien tekstistä, yhteydestä ja ulkoasusta. 
    2.4.4 Linkin tarkoitus kontekstissa
  • Palvelusta puuttuu sivuhakemisto.
    2.4.5 Useita tapoja
  • Osa otsikoista ja nimilapuista puuttuu.
    2.4.6 Otsikot ja nimilaput
  • Ei voi vetää johtopäätöksiä linkin tarkoituksesta kaikkien linkkien tekstistä, yhteydestä ja ulkoasusta.
    3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen
  • Sijoituspalvelut eivät ole saavutettavia.
  • Verkkotapaaminen ei ole saavutettava.

Kieli ja sisältö

  • Kaikkien kenttien lisätietoja ei ole lisätty kentän nimilappuun.
    Osa otsikoista ja nimilapuista puuttuu.
    Kaikkia pakollisia kenttiä ei ole merkitty pakollisiksi. 
    Taulukon sisältö voi olla jaettu useampaan taulukkoon, jolloin viittaus taulukon otsikkoon ei toimi. Joissain yhteyksissä taulukkoa on käytetty sisällön asemointiin. 
    1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • Jokaista sivua ei voi suurentaa 200 prosenttiin asti Firefox-selaimella.
    1.4.4 Tekstin koon muuttaminen
  • Kaikki virheilmoitukset eivät ole saavutettavia.
    3.3.1 Virheen tunnistaminen
  • Kaikkien kenttien lisätietoja ei ole lisätty kentän nimilappuun.
    Osa otsikoista ja nimilapuista puuttuu.
    Kaikkia pakollisia kenttiä ei ole merkitty pakollisiksi.
    3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
  • Koodin lopullista laatua ei ole tarkastettu.
    4.1.1 Jäsentäminen
  • Pdf-liitteet eivät ole saavutettavia

Saavutettavuuspalaute

Mies, jolla on kuulokkeet, mikrofoni ja tietokone.

Jos haluat kommentoida palveluimme saavutettavuutta, pyydämme lähettämään sähköpostiviestin osoitteeseen saavutettavuuspalaute@handelsbanken.fiAvautuu uuteen ikkunaan. Vastaamme 14 päivän sisällä.

Voit myös lähettää palautteesi täyttämällä saavutettavuuspalalutteen lomakkeen.

Jos et ole tyytyväinen vastaukseemme, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoonAvautuu uuteen ikkunaan.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
Puh. 0295 016 000 (vaihde)

Saavutettavuusvaatimukset.fi (Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivusto)Avautuu uuteen ikkunaan