Pankinvaihto yrityksille ja taloyhtiöille

Palvelumme päättyvät. Siirtäkää tilivarat pois Handelsbankenista.
Kerrostalo ja kirsikkapuut.

Palvelujen irtisanominen

-

Tilit suljetaan ja maksamisen palvelut päättyvät kesäkuussa 2025

Handelsbanken lopettaa toimintansa Suomessa, ja ajamme palvelumme hallitusti alas.

Yritysten tilit ja maksupalvelut on irtisanottu päättymään seuraavasti:

  • Tilit ja tiliin liitetyt maksamisen palvelut 30.6.2025
  • Web Services -yhteys, yritysverkkopankki, GlobalOn-Line ja kansainväliset aineistosiirtopalvelut 10.8.2025
  • Yritysverkkopankin Laskutus-osio 27.4.2025
  • Rahahuoltopalvelut 19.6.2025

Näin siirrätte palvelut toiseen pankkiin

Tilivarojen siirtoon on kolme vaihtoehtoa: varojen siirto itse, toimeksiantolomake Handelsbankenissa tai valtakirja toisesta pankista.

Huom! Lainojen siirtoon tarvitaan aina valtakirja toisesta pankista. Varmistakaa, että tilille jää tarpeeksi varoja mahdollista lainanlyhennystä varten. Lainojen maksuerät veloitetaan suoraveloituksena toukokuun loppuun saakka. Kesäkuun alusta alkaen lainat veloitetaan verkko- tai paperilaskulla.

1. Siirtäkää itse tilivarat toiseen pankkiin

Jos teillä on tili toisessa pankissa ja verkkopankki käytössänne, voitte itse siirtää tilillä olevat varat toiseen pankkiin.

2. Täyttäkää toimeksiantolomake 

Jos mahdollista, siirtäkää verkkopankissa tilin varat toiseen pankkiin. Täyttäkää sitten alla oleva tilin lopetuspyyntölomake.

Jos teillä ei ole verkkopankkia käytössä, täyttäkää alla oleva tilin lopetuspyyntölomake. Ilmoittakaa samalla tilinumero, jonne lopetettavan tilin tilivarat siirretään. 

Huomatkaa, että yli 10 000 euron siirtotoimeksiannot edellyttävät yhtiön hallituksen päätöstä. Toimeksiantojen käsittelyaika on noin kolme viikkoa.

3. Siirtäkää palvelut valtakirjalla

Ottakaa yhteyttä toiseen pankkiinne ja pyytäkää pankkianne lähettämään Handelsbankeniin tarvittavat valtakirjat lainojen siirrosta, tilin ja siihen liitettyjen palveluiden lopetuksesta sekä tilivarojen siirrosta.

Jos teillä ei vielä ole tiliä toisessa pankissa

Etsikää viipymättä uusi pankkikumppani ja avatkaa tili ja muut pankkipalvelut toisessa pankissa. 

Pyytäkää uutta pankkia lähettämään tarvittavat valtakirjat Handelsbankeniin.

Huomioikaa myös nämä ennen palveluiden päättymistä

  • Ottakaa tiliotteet talteen ennen palveluiden päättämistä. Jälkikäteen haettavista tiliotteista peritään hinnaston mukainen selvittelykulu.
  • Varmistakaa, että aineistosiirtoyhteydet toimivat uuteen pankkiin ja huolehtikaa, että kaikilla tarvittavilla työntekijöillä on käytössään toisen pankin verkkopankkitunnukset. Tilit tai tilivarat eivät enää näy Handelsbankenin yritysverkkopankissa 30.6. jälkeen. Pyytäkää Handelsbankenia lopettamaan palvelut vasta, kun kaikki palvelut toimivat uudessa pankissanne sekä kirjanpitäjän järjestelmässä.
  • Lopetetulle tilille ei voi tehdä maksuja – ne palautuvat maksajalle.
  • Ilmoittakaa uusi tilinumero ja pankkitunnus asiakkaille, palveluntarjoajille, maksupäätetoimittajalle sekä muille tahoille, joilta yritys saa maksuja. Poistakaa Handelsbankenin tilinumero eri yhteyksistä (esim. veronpalautusten maksutilinä).
  • Jos olette jo lähettäneet 30.6. jälkeen erääntyviä laskuja Handelsbankenin tilinumerolla, lähettäkää uudet laskut päivitetyillä pankkiyhteystiedoilla.
  • Verkkolaskujen ja e-laskujen lähetys ja vastaanotto Handelsbankenin kautta päättyy 30.6. Jos vielä lähetätte tai vastaanotatte verkkolaskuja ja e-laskuja Handelsbankenin kautta, ottakaa nopeasti käyttöön toisen välittäjän verkkolaskupalvelut.

    Ilmoittakaa laskuttajille uusi verkkolaskuosoite ja välittäjätunnus. Handelsbankenin välittäjätunnukseen (HANDFIHH) liitetyt verkkolaskuosoitteet poistetaan TIEKE:n verkkolaskuosoitteistosta 30.6. Jos saapuneen verkkolaskun eräpäivä on 30.6. jälkeen, lasku on maksettava toisen pankin tililtä.

    Älkää enää käyttäkö Handelsbankenin verkkolaskuosoitetta – ottakaa toisen palveluntarjoajan verkkolaskuosoite käyttöön.

Tilien lopettaminen ja varojen siirtäminen

Täyttämällä oheisen lomakkeen voitte antaa toimeksiannon tilienne lopettamiseksi ja tilivarojen siirtämiseksi. 

Jos mahdollista, siirrättehän tilivaranne ensin itse toiseen pankkiin ja pyytäkää vasta sitten sulkemaan tilinne. Huomioi 3 viikon käsittelyaika.

Lomake allekirjoitetaan sähköisesti. Palveluun voi tunnistautua vahvasti kaikkien pankkien verkkopankkitunnuksilla. Lomakkeessa hyödynnetään VismaSignin palvelua. 

VismaSignin tietosuojaseloste Avautuu uuteen ikkunaan

Yritysasiakas 

Anna toimeksianto tilien lopettamiseksi. 

Toimeksianto edellyttää vahvaa tunnistautumista ja nimenkirjoitusoikeutetun allekirjoituksen.

Yritysten, yhteisöjen ja kuntien toimeksiannot hoitaa yrityskonttori.

Taloyhtiöasiakas 

Anna toimeksianto tilien lopettamiseksi. Toimeksianto edellyttää vahvaa tunnistautumista ja nimenkirjoitusoikeutetun allekirjoitusta (kaupparekisterin mukaisesti tai yhtiökokouksen/hallituksen pöytäkirjassa valtuutetulta).

Taloyhtiöiden ja isännöitsijöiden toimeksiannot hoitaa asunto-osakeyhtiökonttori.

Tärkeitä päivämääriä

Maksaminen

Tilien sulkemispäivänä 30.6.2025 käsittelemme maksutoimeksiantoja klo 19 saakka. Emme toteuta maksutoimeksiantoja, joiden eräpäivä on myöhemmin. Nämä maksutoimeksiannot hylkäämme ilman erillistä ilmoitusta.

Tilien sulkemisen jälkeen saapuvat maksut palautuvat maksajalle. Saapuvia maksuja ei ohjata toiseen pankkiin tai uudelle tilille.

Pankkiyhteydet rajoitetusti käytettävissä 1.7.–10.8.

Handelsbanken lähettää 30.6.2025 tiliotteen postitse. 30.6. muodostuneet aineistot (kuten tiliotteet ja viiteluettelot) ovat noudettavissa myös Handelsbankenin Web Services -yhteydellä tai yritysverkkopankin aineistosiirtoyhteydellä 10.8. saakka. GlobalOn-Line-palvelussa voitte tarkastella tilitapahtumia 10.8. saakka.

Rahahuoltopalvelut

Olkaa yhteydessä toiseen pankkiin ja sopikaa kaikista tarvitsemistanne rahahuoltopalveluista. Viimeiset Handelsbankenin tilinumerolla varustetut käteistilitykset on jätettävä yösäilöön tai annettava kuljetukseen 19.6.2025.

Tehkää laskuttajailmoituksen muutosilmoitus

Jos lähetätte e-laskuja ja suoramaksulaskuja Handelsbankenin kautta, tehkää laskuttajailmoituksen muutos-ilmoitus ennen 30.6.2025. Muutosilmoituksella siirtyvät jo tehdyt e-lasku- ja suoramaksutilaukset uuteen pankkiinne.

Laskuttajailmoituksen muutosilmoitus (SenderInfo change) tulee lähettää samalla Handelsbanken-yhteydellänne (Web Services tai Yritysverkkopankki) kuin mitä käytätte verkkolaskutuksessa. Muutosilmoitusta ei voi tehdä uuden pankin kautta.

Jos laskuttajailmoituksen muutosilmoitusta ei ole tehty 30.6. mennessä, Handelsbanken lähettää 1.7. lopetusilmoituksen (SenderInfo delete). Lopetusilmoitus lopettaa laskuttajailmoitukseenne liitetyt e-lasku- ja suoramaksutilaukset kaikissa pankeissa. Tämän jälkeen teidän on lähetettävä uudet laskut esimerkiksi paperilaskuina.

Tarkemmat ohjeet laskuttajailmoituksen muutos-ilmoitukseen saatte taloushallinto-ohjelmiston toimittajaltanne. Laskuttajailmoituksen voi myös tehdä Finanssiala ry:n ”Laskuttajailmoituksen teko 2.0” -ohjelmalla 
( www.finanssiala.fi/aiheet/verkkolaskutus-finvoice Avautuu uuteen ikkunaan).

Usein kysyttyjä kysymyksiä

  • Hyvityskorko muuttui 1.1.2025 kiinteäksi 0,00 prosentiksi. Muutos ei koske määräaikaisia sijoitustalletuksia. 

  • Yritysten ja asunto-osakeyhtiöiden tilit suljetaan ja maksamisen palvelut päättyvät 30.6.2025.

    Palvelut on irtisanottu tuotealueittain, hyvää pankkitapaa noudattaen. Olemme lähettäneet irtisanomiskirjeet palvelukohtaisesti ennen kunkin palvelun päättymistä.

  • Tilivarojen siirtoon on kolme vaihtoehtoa:

    1. Siirtäkää itse tilivarat toiseen pankkiin.

    2. Täyttäkää toimeksiantolomake varojen siirtämiseksi osoitteessa handelsbanken.fi/sahkoiset-lomakkeet-yritys Avautuu uuteen ikkunaan. Käsittelyaika on noin kolme viikkoa.

    3. Pyytäkää toista pankkianne lähettämään Handelsbankeniin tarvittavat valtakirjat varojen siirtämiseksi.

    Varmistakaa, että tilille jää tarpeeksi varoja mahdollista lainanlyhennystä varten. Lainojen maksuerät veloitetaan suoraveloituksena toukokuun loppuun saakka.

    Huolehdittehan siitä, että verkkolaskuosoitteenne on ajan tasalla TIEKEn palvelussa  verkkolaskuosoite.fi Avautuu uuteen ikkunaan

  • Lainasopimukset jatkuvat ennallaan. Varaamme oikeuden tarkistaa sopimusten hinnoittelua aina marginaalijakson vaihtuessa.

  • Kyllä. Emme veloita lainan ennenaikaisesta takaisinmaksusta ylimääräisiä kuluja. Maksettavaksi tulevat ainoastaan lainan pääoma ja korko. Pyrimme näin helpottamaan asiakkaidemme siirtymistä toiseen pankkiin.

    Ylimääräisistä osakaslyhennyksistä perimme pankin hinnaston mukaisen kulun, joka on tällä hetkellä 300 euroa.

  • Perimme ylimääräisistä osakaslyhennyksistä pankin hinnaston mukaisen kulun, joka on tällä hetkellä 300 euroa

  • Emme enää myönnä uusia lainoja.

  • Kun tilit on suljettu ja maksamisen palvelut päättyneet 30.6.2025, laskutamme lainojen maksuerät verkko- tai paperilaskulla. 

    Asiakkaan täytyy tehdä sopimus verkkolaskujen vastaanotosta uuden pankkikumppanin kanssa viimeistään kesäkuussa 2025, jotta verkkolaskujen vastaanotto onnistuu. Muussa tapauksessa lähetämme lainan maksusta paperilaskun.

    Noudamme verkkolaskuosoitteet automaattisesti TIEKEn verkkolaskuosoitteistosta. Varmistakaa, että verkkolaskuosoitteenne on ajan tasalla osoitteessa  verkkolaskuosoite.fi Avautuu uuteen ikkunaan

  • Yrityksiä ja asunto-osakeyhtiötä palvelevat konttorit toimivat Helsingin Ruoholahdessa. Asiointi molempien konttoreiden kanssa tapahtuu puhelimitse tai etänä.

  • Handelsbanken lopettaa toimintansa Suomessa. Henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoiminnot on myyty S-Pankille, pk-yritysliiketoiminta Oma Säästöpankille ja henkivakuutusliiketoiminta Henki-Fennialle.

    Kaupan ulkopuolelle jäävät palvelumme päättyvät vaiheittain. Näitä palveluja ovat muun muassa palvelut yrityksille, yhteisöille ja kunnille sekä asunto-osakeyhtiöille.

    1. Avaa Handelsbankenin verkkosivut osoitteessa handelsbanken.fi. 
    2. Klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa Kirjaudu sisään -painiketta ja valitse "Tunnistautuminen". 
    3. Syötä asiakaspalvelijalta saamasi koodi tyhjään kenttään ja klikkaa "Jatka". 
    4.  Tunnistaudu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Voit tunnistautua Handelsbankenin tai muun pankin tunnuksilla.
    Kun olet tunnistautunut, voit jatkaa asiointia puhelimessa.
  • Otimme verkkolaskutuksen käyttöön huhtikuussa 2025.

  • Ne eivät veloitu. 

    Tilien sulkemisen jälkeen mitkään maksut eivät enää veloitu. Jos tilille on jäänyt maksuja, joiden eräpäivä on 30.6. jälkeen, ne hylkääntyvät ilman erillistä ilmoitusta. 

Lainat ja pankkitakaukset

Lainat ja pankkitakaukset jatkuvat ennallaan. Koko lainan ennenaikaisesta poismaksusta emme veloita ylimääräisiä kuluja.

Olemme ottaneet verkkolaskutuksen käyttöön. Huolehdittehan siitä, että verkkolaskuosoitteenne on ajan tasalla TIEKEn palvelussa (verkkolaskuosoite.fi).

Suosittelemme verkkolaskun käyttöönottoa.

Lue lisää:

Saldotodistukset ja tiliotteet

Voitte tilata saldotodistuksia ja tiliotteita osoitteesta yrityskonttori@handelsbanken.fi

Saldotodistus on saatavissa suomeksi tai ruotsiksi. Saldotodistuksen toimittamisesta veloitamme palvelumaksun 40,00 €.

Mitä tapahtuu, jos ette tee mitään?

Suljemme tilinne 30.6.2025, vaikka ette tee mitään. Viimeiseltä päivältä toimitamme teille paperisen tiliotteen.

Jos tilillänne on tilisopimuksen päättymispäivän jälkeen varoja, säilytämme näitä varoja korottomana lukuunne.

Myös pantatut tilit ja vuokravakuustilit irtisanotaan päättymään 30.6.2025. Panttaus jää kuitenkin voimaan. Säilytämme tilillä olevia varoja edunsaajan lukuun korottomana siihen saakka, kunnes edunsaaja ilmoittaa panttauksen päättymisestä. Tämän jälkeen varat ovat nostettavissa.

Irtisanominen ei koske niitä määräaikaisia sijoitustalletuksia, jotka erääntyvät sovittujen ehtojen mukaisesti ennen 30.6.2025.

Siirrättehän tilillänne Handelsbankenissa olevat varat toiseen pankkiin mahdollisimman pian, viimeistään 30.6.2025. 

Ottakaa yhteyttä

-

Mikäli teillä on kysyttävää, otattehan yhteyttä. Palvelemme 

  • taloyhtiöitä ja isännöitsijöitä asunto-osakeyhtiökonttorissa puh: 010 444 2820 (pvm/mpm) 
  • yrityksiä, yhteisöjä ja kuntia yrityskonttorissa puh: 010 444 2800 (pvm/mpm)

Kiitos asiakkuudestanne!

Olisiko OmaSp sopiva pankkikumppani teille?

Mies puhuu puhelimeen neuvotteluhuoneessa

Voitte pyytää OmaSp:ltä kokonaisvaltaisen ratkaisuehdotuksen tai keskustella pelkän tilin avauksesta nopeallakin aikataululla.

Lisätietoa saatte soittamalla OmaSp:n asiakaspalveluun 020 764 0600 (pvm/mpm) tai jättämällä yteydenottopyynnön: