Bankbyte för företag och husbolag

Kontona har stängts och betaltjänsterna upphört 30.6.2025. Företagsnätbanken och WS-kanalanslutningarna är tillgängliga med begränsad funktionalitet fram till den 10.8.2025.
Hö framför solnedgången.

Begränsad tillgång till bankförbindelser 1.7.–10.8.

Handelsbanken skickar ett kontoutdrag per 30.6.2025 per post. De filer som skapats 30.6 (som kontoutdrag och referensbetalningar) kan hämtas via Web Services eller i filöverföringen i nätbanken fram till 10.8. I GlobalOn-Line kan ni kontrollera kontotransaktioner fram till 10.8.2025.
Nätbanken stängs permanent den 10.8.2025.

Observera följande från och med 1.7. när kontona har stängts och betalningstjänsterna har upphört

  • Spara kontoutdragen från nätbanken. En expeditionsavgift enligt prislistan debiteras för kontoutdrag som begärs i efterhand.
  • Försäkra er om att ni kan skicka filer till er nya bank och att de av era medarbetare som behöver bankkoderna till er nya bank också har dem. Efter 30.6 har ni inte längre tillgång till konton eller pengar i Handelsbankens nätbank för företag. 
  • Betalningar kan inte göras till ett stängt konto – de kommer att returneras till betalaren.
  • Meddela det nya kontonumret och den nya bankkoden till kunder, tjänsteleverantörer, leverantörer av betalterminaler och andra som betalar till ert företag. Ta bort kontonumret i Handelsbanken från olika ställen, som exempelvis skattemyndigheterna.
  • Om ni redan har skickat fakturor som förfaller efter 30.6 och där ert kontonummer i Handelsbanken är kvar, skicka nya fakturor med era nya bankuppgifter.
  • Ni kan inte skicka eller ta emot direktbetalningsfakturor eller e-fakturor via Handelsbanken efter 30.6.
  • Meddela fakturerarna er nya nätfakturaadress och förmedlarkod. De nätfakturaadresser som är knutna till Handelsbankens förmedlarkod (HANDFIHH) har raderats från TIEKE:s nätfakturaregister 30.6. Om ni fått en nätfaktura vars förfallodag är senare än 30.6, så måste den betalas från ett konto i en annan bank.

Överföring av tillgångarna från ett avslutat konto till en
annan bank

Ni kan be er nya bank skicka de nödvändiga fullmakterna till Handelsbanken för överföring av lån samt medel från avslutat konto.

Ni kan be Handelsbanken överföra medel från ett avslutat konto till ett konto i en annan bank med hjälp av nedanstående blankett. Handläggningstiden är cirka tre veckor.

 Till sist undertecknas blanketten elektroniskt. Man kan identifiera sig i underskriftstjänsten med alla bankers bankkoder. I anmälan används Visma Signs tjänst för undertecknande. 
 

Visma Signs dataskyddsbeskrivning (på finska) Öppnas i nytt fönster

Företagskund, lämna ett uppdrag för överföring av medel från ett avslutat konto

Uppdraget kräver stark identifikation och elektronisk underskrift från en sådan person som har underteckningsrätt.

Husbolagskund, lämna ett uppdrag för överföring av medel från ett avslutat konto

Uppdraget kräver stark identifikation och elektronisk underskrift från en sådan person som har underteckningsrätt (enligt handelsregistret eller från behörig person i bolagsstämmans/styrelsens protokoll). 

Vanliga frågor

  • Husbolagens och företagens konton avslutas och betalningstjänsterna upphör 30.6.2025.

    Vi har sagt upp våra husbolagstjänster produktvis så som god banksed förutsätter. Vi har skickat i god tid ut uppsägningsbreven för varje enskild tjänst.

  • Det finns två alternativ för överföringen:

    1. Fyll i uppdragsblanketten för överföring av medlen på adressen handelsbanken.fi/sv/foretag/digitala-blanketter Öppnas i nytt fönster. Behandlingstiden är ca tre veckor.

    2. Be er nya bank att skicka de fullmakter som behövs för överföringen av medlen och lån till Handelsbanken.


    Öppnas i nytt fönster

  • Låneavtalen gäller som tidigare. Vi förbehåller oss rätten att justera prissättningen av avtalen när marginalperioden byts.

  • Ja. Vi debiterar inte några extra avgifter för en förtida slutbetalning av lån. Ni betalar endast lånekapitalet och räntan. Vi strävar efter att göra det så lätt som möjligt för våra kunder att byta bank.

    För extra amorteringar gjorda av husbolagets aktieägare debiterar vi en avgift enligt prislistan. Den är för närvarande 300 euro.

  • För extra amorteringar gjorda av husbolagets aktieägare debiterar vi en avgift enligt prislistan. Den är för närvarande 300 euro.

  • Vi beviljar inte längre husbolag några nya lån.

  • Låneraterna faktureras antingen som nätfaktura eller som pappersfaktura. 

    Vi hämtar automatiskt nätfakturaadresser från TIEKEs nätfakturaregister. Vänligen se till att er nätfakturaadress är korrekt i TIEKE:s nätfakturaregister verkkolaskuosoite.fi Öppnas i nytt fönster.

  • Kontoren ligger i Gräsviken. Ärendena sköts per telefon eller på distans.

  • Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland. Tjänsterna för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna har sålts till S-Banken, tjänsterna för SMF-företag till Oma Sparbank och livförsäkringarna till Fennia Liv.

    De tjänster som inte har sålts kommer att avvecklas stegvis. Detta gäller bland annat tjänsterna för företag, samfund och kommuner samt husbolag.

    1. Öppna Handelsbankens hemsida handelsbanken.fi. 
    2. Klicka på knappen "Logga in" i hörnet uppe till höger och välj "Identifiering".
    3. Knappa in koden du fått i det tomma fältet och klicka på "Fortsätt". 
    4. Identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan använda Handelsbankens eller de övriga bankernas bankkoder.

    När du har identifierat dig kan du fortsätta att sköta dina ärenden per telefon.

Lån och bankgarantier

Lån och bankgarantier fortsätter oförändrat. Vi tar inte ut några extra avgifter för förtida återbetalning av hela lånet.

Vi har tagit nätfaktureringen i bruk. Se till att er nätfakturaadress är uppdaterad i TIEKEs tjänst (verkkolaskuosoite.fi). Vi rekommenderar att ni tar nätfakturan i bruk.

Läs mer:

Saldointyg

Ni kan beställa saldointyg och kontoutdrag från yrityskonttori@handelsbanken.fi

Intyget finns på finska eller svenska.

Vi tar ut en serviceavgift på 40,00 euro för saldointyget.

Ta kontakt

En kvinna i ett mötesrum

Vänligen kontakta oss om ni har några frågor. Vi betjänar

  • husbolag och disponenter på bostadsaktiebolagskontoret tel: 010 444 2820 (lna/msa)

  • företag, samfund och kommuner på företagskontoret tel: 010 444 2800 (lna/msa)

Tack för att ni varit kund hos oss!

Skulle OmaSp vara en lämplig bankpartner för er?

Man pratar i telefon i ett konferensrum

Ni kan be OmaSp om ett omfattande lösningsförslag eller diskutera att öppna ett konto även på ett kort schema.

För mer information, ring OmaSp:s kundtjänst på 020 764 0600 (lna/msa) eller lämna en kontaktförfrågan: