Byggnader i Hakaniemi strand fotograferad från havet.Byggnader i Hakaniemi strand fotograferad från havet.

Våra tjänster har upphört

Kontona har stängts och betaltjänsterna upphört 30.6.2025

Ni kan inte längre se kontona i nätbanken eller göra betalningar från kontona. De sista kontoutdragen från Handelsbanken per den 30.6.2025 har skickats per post. Inkommande betalningar returneras till betalaren. Om det finns medel kvar på kontot, fyll i uppdragsblanketten för överföring av medel. Handläggningstiden är cirka tre veckor.

Nätbanken för företagskunder och WS-förbindelsen har stängts permanent 10.8.2025.

Lånen fortlöper i Handelsbanken. Låneavbetalningarna faktureras via nät- eller pappersfaktura. 

Överföring av tillgångarna från ett avslutat konto till en
annan bank

Ni kan be er nya bank skicka de nödvändiga fullmakterna till Handelsbanken för överföring av lån samt medel från avslutat konto.

Ni kan be Handelsbanken överföra medel från ett avslutat konto till ett konto i en annan bank med hjälp av nedanstående blankett. Handläggningstiden är cirka tre veckor.

 Till sist undertecknas blanketten elektroniskt. Man kan identifiera sig i underskriftstjänsten med alla bankers bankkoder. I anmälan används Visma Signs tjänst för undertecknande. 
 

Visma Signs dataskyddsbeskrivning (på finska) Öppnas i nytt fönster

Företagskund, lämna ett uppdrag för överföring av medel från ett avslutat konto

Uppdraget kräver stark identifikation och elektronisk underskrift från en sådan person som har underteckningsrätt.

Husbolagskund, lämna ett uppdrag för överföring av medel från ett avslutat konto

Uppdraget kräver stark identifikation och elektronisk underskrift från en sådan person som har underteckningsrätt (enligt handelsregistret eller från behörig person i bolagsstämmans/styrelsens protokoll). 

Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland

Huvudkontorets lobby

Handelsbankskoncernen drar sig ur Finland. Vi avvecklar vår verksamhet kontrollerat. 

Konto- och betaltjänsterna för företag och husbolag har upphört 30.6.2025.  Nätbanken för företagskunder och WS-förbindelsen har stängts permanent 10.8.2025. Lånen fortlöper i Handelsbanken.

Privatkundernas konton har stängts och betaltjänsterna har upphört 31.3.2025. Privatkundernas nätbank, bankkoder och Bekräfta-appen har stängts permanent.

Vi betjänar privatkunder, husbolag och företag inom ramen för gällande avtal tillsvidare. 

Skulle OmaSp vara en lämplig bankpartner för er?

Man pratar i telefon i ett konferensrum

Ni kan be OmaSp om ett omfattande lösningsförslag eller diskutera att öppna ett konto även på ett kort schema.

För mer information, ring OmaSp:s kundtjänst på 020 764 0600 (lna/msa) eller lämna en kontaktförfrågan: