Byggnader i Hakaniemi strand fotograferad från havet.Byggnader i Hakaniemi strand fotograferad från havet.

Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland

Företag och husbolag

Våra tjänster har upphört

Konton och betalningstjänsterna har upphört

  1. Överför medlen från ert avslutade konto till en annan bank via det elektroniska uppdragsformuläret.
  2. Vi debiterar lånebetalningarna via nät- eller pappersfaktura. Våra övriga tjänster har upphört. 
  3. Ingen avgift debiteras vid bortbetalning av lån i förtid.

Vi betjänar tills vidare inom ramen för befinliga avtal. Vi tar inte emot uppdrag via e-post. Vi ber att alla uppdrag skickas med hjälp av digitala blanketter, vilket kräver stark identifikation och elektronisk underskrift från en sådan person som har underteckningsrätt (enligt handelsregistret). Observera 3 veckors handläggningstid.

Kundtjänst företags och husbolag
Tfn 010 444 2800 (lna/msa)
ti-to klo 10:00-12:00 
yrityskonttori@handelsbanken.fi
asoykonttori@handelsbanken.fi

Var beredd att identifiera dig i början av samtalet endera med bankkoder eller med mobilcertifikat.
Huvudkontorets lobby och Handelsbankens logga på väggen

Överföring av tillgångarna från ett avslutat konto till en
annan bank

Ni kan be er nya bank skicka de nödvändiga fullmakterna till Handelsbanken för överföring av lån samt medel från avslutat konto.

Ni kan be Handelsbanken överföra medel från ett avslutat konto till ett konto i en annan bank med hjälp av nedanstående blankett. Handläggningstiden är cirka tre veckor.

 Till sist undertecknas blanketten elektroniskt. Man kan identifiera sig i underskriftstjänsten med alla bankers bankkoder. I anmälan används Visma Signs tjänst för undertecknande. 
 

Visma Signs dataskyddsbeskrivning (på finska) Öppnas i nytt fönster

Företagskund, lämna ett uppdrag för överföring av medel från ett avslutat konto

Uppdraget kräver stark identifikation och elektronisk underskrift från en sådan person som har underteckningsrätt.

Husbolagskund, lämna ett uppdrag för överföring av medel från ett avslutat konto

Uppdraget kräver stark identifikation och elektronisk underskrift från en sådan person som har underteckningsrätt (enligt handelsregistret eller från behörig person i bolagsstämmans/styrelsens protokoll). 

Handelsbankenkoncernen drar sig ur Finland

Som en del av den kontrollerade avvecklingen av våra tjänster har konto- och betalningstjänsterna för våra bostadsbolags- och företagskunder avslutats den 30.6.2025.

Lånen fortsätter hos Handelsbanken. Amorteringarna faktureras via nätfaktura eller pappersfaktura.

Läs mer:

Saldointyg

Saldointyg vid årsskiftet beställs via e-postadressen saldotodistus@handelsbanken.fi

Ange i beställningen företagets namn och FO-nummer, mottagarens e-postadress samt det datum som saldointyget önskas gälla för.

Vi tar ut en serviceavgift på 40,00 euro för saldointyget.

Slutbetalning av lånet i förtid

Vi debiterar inte några extra avgifter för slutbetalning av lånet i förtid. Fyll i överlåtelseblanketten för att betala av hela lånet på sidan Digitala blanketter.

Nätfakturering av lånerater

Vi har tagit i bruk nätfakturering av lånerater och bankgarantiprovisioner.

Läs här hur förändringen påverkar er: 

Frågor och svar om våra tjänster

Händer som håller en mobiltelefon och ett bankkort.

Har du några frågor om våra tjänster?

Se om du kan hitta svaret på din fråga på den här sidan.

Här kan du hitta vanliga frågor om till exempel Bekräfta-appen.

Identifiering under ett samtal

Då du ringer till Handelsbankens kundtjänst, får du en engångskod av rådgivaren. Gör så här:

  • Öppna Handelsbankens hemsida handelsbanken.fi. Klicka på knappen "Logga in" i hörnet uppe till höger och välj "Identifiering".
  • Knappa in koden du fått i det tomma fältet och klicka på "Fortsätt". 
  • Identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan använda andra bankernas bankkoder.
  • När du har identifierat dig kan du fortsätta att sköta dina ärenden per telefon.