Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland

En del av verksamheten har sålts. Handelsbanken avvecklar resten av verksamheten på ett kontrollerat sätt.
Handelsbankens flagga mot himmeln.

Verksamheten avvecklas kontrollerat

Lobbyn av huvudkontoret

Handelsbankenkoncernen drar sig ur Finland. Vi avvecklar vår verksamhet kontrollerat. 

Vi betjänar våra nuvarande kunder inom ramen för gällande avtal tillsvidare. 

Konton stängs och betaltjänsterna upphör

Privatkundernas konton stängs och betaltjänsterna upphör 31.3.2025. Privatkundernas nätbank, bankkoder och Bekräfta-appen stängs 31.3.2025.

Företags- och husbolagskundernas konton och betaltjänster upphör 30.6.2025. Nätbanken för företag stängs 10.8.2025.

Vi ber våra kunder flytta sina banktjänster till en annan bank.  

Tidpunkter för upphörandet av tjänster

Tjänsterna för kunder som flyttas över till S-Banken och de som förblir i Handelsbanken upphör vid olika tidpunkter. Se tabellen för exakta tidpunkterna.

Verksamheter har sålts till S-Banken, Fennia Liv och Oma Sparbank

I bakgrunden ett beslut om att dra sig ur Finlands marknad

19.10.2021 meddelade Handelsbankenkoncernen om beslutet att dra sig ur den finländska marknaden.

31.5.2023 meddelade Handelsbankenkoncernen, att den har ingått ett avtal om att sälja delar av den finländska verksamheten till S-Banken, Oma Sparbank och Fennia Liv. Konkurrens- och konsumentverket godkände företagsköpet i juli.

18.10.2023 berättade Handelsbankenkoncernen att gällande den finländska verksamheten som ligger utanför affären som offentliggjordes 31.5.2023, övergår vi in i en avvecklingsfas där flera alternativ övervägs.

1.9.2024 försäljningen av affärsverksamhet till OmaSp slutfördes.

1.12.2024 försäljningen av affärsverksamhet till S-Banken och Fennia Liv slutfördes.

Läs mera: 


Vanliga frågor

  • Handelsbanken skickar ett kreditkortsutdrag per post. Du kan se din kreditkortsskuld på din kreditkortsfaktura. Fakturan kommer till OmaPosti om du har tillåtit mottagande av fakturor till OmaPosti. Alternativt kan du kontakta vår kundtjänst.

    Vänligen förbered dig på att identifiera dig med en finsk banks nätbankskoder eller mobilcertifikat under samtalet.

  • Du kan fortfarande hämta kontoutdrag via Handelsbankens nätbank. Gå till fliken "Konton" och välj sedan "Funktioner" och "Nätkontoutdrag". Du kan också begära kontoutdrag genom att skicka ett meddelande via nätbanken eller genom att kontakta vår kundtjänst. En serviceavgift enligt prislistan debiteras för att hämta kontoutdrag.

  • Du kan fylla i en begäran om överföring av tillgångarna från ett avslutat konto här: Digitala blanketter

  • Om du inte känner till kontonumret, skriv "Okänt" i fältet "Kontonummer 1 /IBAN".

  • Dina låneavtal kommer att fortsätta oförändrade. När våra konto- och betaltjänster har upphört fakturerar vi låneåterbetalningarna med pappersfaktura.

    Vi beviljar inte längre nya lån.

    1. Öppna Handelsbankens nätsida på adressen handelsbanken.fi

    2. Klicka på "Logga in" i det övre högra hörnet och välj "Identifiering"

    3. Mata in koden som du fått av kundbetjänaren i det tomma fältet och klicka på "Fortsätt".

    4. Identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan identifiera dig med Handelsbankens eller en annan banks koder. 

    När du har identifierat dig kan du fortsätta sköta ärenden per telefon. 

Mera frågor och svar om företagsaffären finns på sidorna nedan: 

Information till kunder som har flyttat över till S-Banken

Information till kunder som har flyttat över till Fennia Liv

Information till kunder som har flyttat över till OmaSp

Privatkunder

Bostadsaktiebolag

Företag, samfund och kommuner 

Om du inte hittar svaret på din fråga ber vi dig kontakta vår kundtjänst, tfn 010 444 2442 (företagskunder 010 444 2545) (lna/msa).