Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland

En del av verksamheten har sålts. Handelsbanken avvecklar resten av verksamheten på ett kontrollerat sätt.
Handelsbankens flagga mot himmeln.

Verksamheten avvecklas kontrollerat

Lobbyn av huvudkontoret

Vi tar inte längre emot nya kunder. Vi avvecklar vår verksamhet kontrollerat. Handelsbankenkoncernen har informerat att den drar sig ur Finland.

Vi betjänar våra nuvarande kunder inom ramen för gällande avtal tillsvidare. Vi meddelar kunderna om upphörandet av de enskilda tjänsterna i god tid på förhand.  

Vi betjänar privatkunder, husbolag och företag tillsvidare

Konton stängs och betaltjänsterna upphör

Privatkundernas konton stängs och betaltjänsterna upphör 31.3.2025. Privatkundernas nätbank, bankkoder och Bekräfta-appen stängs 31.3.2025.

Företags- och husbolagskundernas konton och betaltjänster upphör 30.6.2025. Nätbanken för företag stängs 30.6.2025.

Vi ber våra kunder flytta sina banktjänster till en annan bank.  

Tidpunkter för upphörandet av tjänster

Tjänsterna för kunder som flyttas över till S-Banken och de som förblir i Handelsbanken upphör vid olika tidpunkter. Se tabellen för exakta tidpunkterna.

Mobilbanken har stängts permanent

Mobilbanken har avaktiverats i samband med företagsaffären. 

Nätbanken är begränsat tillgänglig fram till slutet av mars 2025. 

Våra tjänster för värdepappersförmedling och -förvar har upphört

Vi erbjuder inte längre värdeandelskonton för handel eller tjänster gällande förvar.

Verksamheter har sålts till S-Banken, Fennia Liv och Oma Sparbank

Konton, Debit-kort, lån, fonder och kapitalförvaltningsavtal har överförts till S-Banken. 

Låneskydds-, pensions- och placeringsförsäkringarna har överförts till Fennia Liv. 

Verksamheten för SMF-företag och företagarnas privata banktjänster har sålts till Oma Sparbank. 

Läs mera:

Tidigare meddelanden

I bakgrunden ett beslut om att dra sig ur Finlands marknad

19.10.2021 meddelade Handelsbankenkoncernen om beslutet att dra sig ur den finländska marknaden.

31.5.2023 meddelade Handelsbankenkoncernen, att den har ingått ett avtal om att sälja delar av den finländska verksamheten till S-Banken, Oma Sparbank och Fennia Liv. Konkurrens- och konsumentverket godkände företagsköpet i juli. Tillträdet för affären och dess alla faser antas ske under andra halvan av år 2024. 

18.10.2023 berättade Handelsbankenkoncernen att gällande den finländska verksamheten som ligger utanför affären som offentliggjordes 31.5.2023, övergår vi in i en avvecklingsfas där flera alternativ övervägs.

Läs mera: 


Vanliga frågor

  • Du kan skicka en avslutsbegäran via ett meddelande i nätbanken. Kom ihåg att ange ditt nuvarande kontonummer i meddelandet. Alternativt kan du fylla i avslutsbegäran digitalt: Digitala blanketter.

  • Under tre månaders tid efter 1.12.2024 då kontona flyttades över till S-Banken försöker Handelsbanken förmedla alla betalningar som betalas in på ditt gamla konto hos Handelsbanken till ditt nya konto på S-Banken. Betalningen borde synas på S-Bankens konto inom två bankdagar efter att betalningen är gjord. Ifall betalningen inte kan överföras till S-Banken returnerar vi betalningen till sändaren.

  • Handelsbanken skickar ett kreditkortsutdrag per post. Du kan se din kreditkortsskuld på din kreditkortsfaktura. Alternativt kan du kontakta vår kundtjänst. Vänligen förbered dig på att identifiera dig med en finsk banks nätbankskoder eller mobilcertifikat under samtalet.

  • Du kan fortfarande hämta kontoutdrag via Handelsbankens nätbank. Gå till fliken "Konton" och välj sedan "Funktioner" och "Nätkontoutdrag". Du kan också begära kontoutdrag genom att skicka ett meddelande via nätbanken eller genom att kontakta vår kundtjänst. En serviceavgift enligt prislistan debiteras för att hämta kontoutdrag.

  • Du kan fylla i en begäran om överföring av tillgångarna från ett avslutat konto här: Digitala blanketter

  • Handelsbankenkoncernen informerade år 2021 att den kommer att dra sig ur den finländska marknaden. Koncernen har sålt en del av verksamheten i Finland:

    • privatkunds- samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna till S-Banken 1.12.2024
    • livförsäkringsverksamhet inklusive investerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringar till Fennia Liv 1.12.2024
    • verksamhet för SMF-företag och företagares personliga banktjänster (exkl. kapitalförvaltning och investeringstjänster) till Oma Sparbank 1.9.2024.

    Den verksamhet som inte säljs, såsom tjänster till stora företag och samhällen, kommuner och fastighetsbolag samt bostadsaktiebolag kommer att avvecklas på ett kontrollerat sätt. 

  • Brukskonton för privatkunder och bankkort kopplade till brukskonton stängs i mars 2025.

    Kreditkort har stängts 30.11.2024.

  • Krediträntan för kontoavtal är fast 0,00 procent från 1.1.2025.
     
    Ändringen av krediteringsräntan för kontoavtal gäller inte för tidsbundna placeringsinsättningar eller bostadssparkonton. Istället kommer krediteringsräntan för investeringskontot avsett som sparkonto att vara fast 0,00 procent i framtiden.
  • Mobilbanken har stängts permanent 29.11.2024. Du kan använda nätbanken och den tillhörande identifieringstjänsten fram till slutet av mars 2025, då nätbanken stängs.

  • Dina låneavtal kommer att fortsätta oförändrade. När våra konto- och betaltjänster har upphört fakturerar vi låneåterbetalningarna med pappersfaktura.

    Vi beviljar inte längre nya lån.

  • Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland och våra tjänster upphör. Vi ber dig att överföra dina banktjänster till en annan bank.

  • Handelsbankenkontorens utrymmen överfördes till S-Banken 1.12.2024 i samband med företagsaffären. 

    Bankärenden för privatkunder som är kvar i Handelsbanken har nu koncentrerats till privatkundskontoret, där du kan sköta dina ärenden per telefon och på distans.

  • Kontaktuppgifterna för de kundansvariga som har flyttat över till S-Banken finns på adressen s-banken.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster. Du får också kontakt med de kundansvariga via S-mobil och S-Bankens webbank. 

    1. Öppna Handelsbankens nätsida på adressen handelsbanken.fi

    2. Klicka på "Logga in" i det övre högra hörnet och välj "Identifiering"

    3. Mata in koden som du fått av kundbetjänaren i det tomma fältet och klicka på "Fortsätt".

    4. Identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan identifiera dig med Handelsbankens eller en annan banks koder. 

    När du har identifierat dig kan du fortsätta sköta ärenden per telefon. 

Mera frågor och svar om företagsaffären finns på sidorna nedan: 

Information till kunder som har flyttat över till S-Banken

Information till kunder som har flyttat över till Fennia Liv

Information till kunder som har flyttat över till OmaSp

Privatkunder

Bostadsaktiebolag

Företag, samfund och kommuner 

Om du inte hittar svaret på din fråga ber vi dig kontakta vår kundtjänst, tfn 010 444 2442 (företagskunder 010 444 2545) (lna/msa).