SMF-företag som flyttats över till Oma Sparbank

Handelsbanken har sålt sin SMF-verksamhet till Oma Sparbank (OmaSp) 1.9.2024. På den här sidan kan ni få information om vad det innebär för ditt företag att bli OmaSp:s kund.
En gråhårig kvinna tittar på kameran vid skrivbordet

Information för företag som överförts till OmaSp

Handelsbanken har sålt sin små och medelstora företag (SMF)-verksamhet till OmaSp. 

Er kundrelation har överförts till OmaSp 1.9.2024.

Vi har delat OmaSp information om ert företag, ert företags representanter och verkliga huvudmän samt information om de avtal ert företag hade med Handelsbanken innan affären slutfördes, så att ert företags banktjänster har kunnat överföras till OmaSp.

Ni får mera information av OmaSp. 

Produkter och tjänster som överförts till OmaSp

  • Konton och insättníngar
    Då er kundrelation har överförts till OmaSp kan det nya kontot nu tas i bruk. Ert företags konton och dispositionsrättigheterna har bibehållits till kontona, men kontonumren har ändrats. OmaSp har skickat ett brev med de nya kontonumren och anvisningar om de praktiska åtgärderna. Kom ihåg att meddela alla berörda parter, såsom era kunder, tjänsteleverantörer, betalterminalleverantörer och företagets eventuella bokföringsbyrå om att era bankförbindelser har ändrats. 

  • Lån
    Lån och krediter som är anslutna till konton har överförts till OmaSp med nuvarande villkor och säkerheter, och kräver inga åtgärder av er. Bankgarantierna har blivit kvar i Handelsbanken. 
  • Nätbanken för företag
    Avtalet om nätbanken för företag har överförts till OmaSp. Ni har även fått tillgång till mobilbank. Ni får närmare anvisningar om hur ni tar i bruk OmaSp:s nätbank, OmaMobiili och OmaVahvistus från OmaSp:s nätsida.

    Till exempel kontotransaktioner, kontoutdrag, betalningar som väntar på sin förfallodag, betalnings- och fakturamaterial, betalningsunderlag och fakturautkast  har överförts till OmaSp:s nätbank för företag.

  • Betalningsavtal 
    Avtalen för betalningstjänster har överförts till OmaSp. Om ert företags konto är kopplat till en bokföringsbyrås eller någon annan tredje parts tjänster, försäkra er om att de har en befintlig förbindelse till OmaSp eller att ni öppnar en förbindelse till OmaSp. 
      
  • Web Services-förbindelsen och betalningstjänsterna
    Avtalet om Web Services-förbindelse har överförts till OmaSp. Användarnamnet, certifikaten och Web Services-förbindelsens kanalnummer är oförändrade. Säkerställ att er leverantör av bankförbindelseprogram har OmaSp:s förbindelse i programvaran.

    Om ni i egenskap av tjänsteleverantör också sköter betalningsrörelsen för sådana kunder som blir kvar i Handelsbanken, observera då att den nuvarande Web Services-förbindelsen och/eller avtalet om nätbanken för företag har blivit kvar i Handelsbanken och att ni måste öppna en ny förbindelse till OmaSp. Inom de närmaste veckorna får ni anvisningar om hur ni öppnar en ny förbindelse.

    I materialet Utgående betalningar har avtalets servicekod (betalnings-id) inte förändrats. Observera att kontonumret och bankens kod (BIC) har ändrats.

    Leveransperioderna och materialformaten för kontoutdrag i filöverföringen och ankommande referensbetalningar har inte förändrats. Vid transaktionsförfrågningar har OmaSp:s materialformat tagits i bruk.

    Om ert företag har ett nätfakturaavtal med banken är er nätfakturaadress densamma, men operatörskoden har förändrats (ITELFIHH).  

  • Bankkorten och nyckeltalen 
    Företagets nuvarande, det till konto anslutna Online Debit-kortet, har ersatts med ett OmaSp Visa Business Debit-betalkort. Med kortet följde anvisningar om hur ni tar i bruk det nya kortet. 
  • Kontanthanteringstjänster
    Ert kontanthanteringsavtal och er eventuella fullmakt för debitering av växelkassa har överförts till OmaSp. Ni får mer information om kontanthanteringstjänster från OmaSp.   

Fonder och försäkringar

Telefon och dator

Fonder överförs till S-Banken och försäkringar till Fennia Liv

Om ert företag har fonder eller ett kapitalförvaltningsavtal i Handelsbanken överförs de till S-Banken. 

Era försäkringsavtal (bl.a. pensions- och investeringsförsäkringar) överförs till Fennia Liv. 

Handelsbankens affär med S-Banken och Fennia Liv beräknasvara slutförd i månadsskiftet november-december 2024. Ni har fått mer information om överföringen av fonder samt kapitalförvaltnings- och försäkringsavtal och nya villkor under sensommaren.

Handelsbanken.se

OmaSp betjänar er 

Då era tjänster har överförts till OmaSp, vänligen kontakta OmaSp:s kundtjänst, om ni har frågor om tjänster och produkter som överförts eller om hur de tas i bruk. 

OmaSp:s kundtjänst betjänar er på numret 020 764 0600.

Om ni har banktjänster även i Handelsbanken, får ni rådgivning utifrån dina behov, och vi ser till att era tjänster fungerar smidigt. 

Skydda ert företags uppgifter

Kom ihåg säkerheten i bankaffärer

Vi påminner om att bankerna aldrig ber om ert företags nätbankkoder via e-post, SMS eller telefon. 

Logga inte in med nätbankkoder via länkar i ett e-postmeddelande eller SMS. Radera det misstänkta meddelandet utan att öppna det.