SMF-företag som flyttats över till Oma Sparbank

Handelsbanken har sålt sin SMF-verksamhet till Oma Sparbank (OmaSp) 1.9.2024. På den här sidan kan ni få information om vad det innebär för ditt företag att bli OmaSp:s kund.
En gråhårig kvinna tittar på kameran vid skrivbordet

Information för företag som överförts till OmaSp

Handelsbanken har sålt sin små och medelstora företag (SMF)-verksamhet till OmaSp. 

Er kundrelation har överförts till OmaSp 1.9.2024.

Vi har delat OmaSp information om ert företag, ert företags representanter och verkliga huvudmän samt information om de avtal ert företag hade med Handelsbanken innan affären slutfördes, så att ert företags banktjänster har kunnat överföras till OmaSp.

Ni får mera information av OmaSp. 

Produkter och tjänster som överförts till OmaSp

  • Konton och insättníngar
    Då er kundrelation har överförts till OmaSp kan det nya kontot nu tas i bruk. Ert företags konton och dispositionsrättigheterna har bibehållits till kontona, men kontonumren har ändrats. OmaSp har skickat ett brev med de nya kontonumren och anvisningar om de praktiska åtgärderna. Kom ihåg att meddela alla berörda parter, såsom era kunder, tjänsteleverantörer, betalterminalleverantörer och företagets eventuella bokföringsbyrå om att era bankförbindelser har ändrats. 

  • Lån
    Lån och krediter som är anslutna till konton har överförts till OmaSp med nuvarande villkor och säkerheter, och kräver inga åtgärder av er. Bankgarantierna har blivit kvar i Handelsbanken. 
  • Nätbanken för företag
    Avtalet om nätbanken för företag har överförts till OmaSp. Ni har även fått tillgång till mobilbank. Ni får närmare anvisningar om hur ni tar i bruk OmaSp:s nätbank, OmaMobiili och OmaVahvistus från OmaSp:s nätsida.

    Till exempel kontotransaktioner, kontoutdrag, betalningar som väntar på sin förfallodag, betalnings- och fakturamaterial, betalningsunderlag och fakturautkast  har överförts till OmaSp:s nätbank för företag.

  • Betalningsavtal 
    Avtalen för betalningstjänster har överförts till OmaSp. Om ert företags konto är kopplat till en bokföringsbyrås eller någon annan tredje parts tjänster, försäkra er om att de har en befintlig förbindelse till OmaSp eller att ni öppnar en förbindelse till OmaSp. 
      
  • Web Services-förbindelsen och betalningstjänsterna
    Avtalet om Web Services-förbindelse har överförts till OmaSp. Användarnamnet, certifikaten och Web Services-förbindelsens kanalnummer är oförändrade. Säkerställ att er leverantör av bankförbindelseprogram har OmaSp:s förbindelse i programvaran.

    Om ni i egenskap av tjänsteleverantör också sköter betalningsrörelsen för sådana kunder som blir kvar i Handelsbanken, observera då att den nuvarande Web Services-förbindelsen och/eller avtalet om nätbanken för företag har blivit kvar i Handelsbanken och att ni måste öppna en ny förbindelse till OmaSp. Inom de närmaste veckorna får ni anvisningar om hur ni öppnar en ny förbindelse.

    I materialet Utgående betalningar har avtalets servicekod (betalnings-id) inte förändrats. Observera att kontonumret och bankens kod (BIC) har ändrats.

    Leveransperioderna och materialformaten för kontoutdrag i filöverföringen och ankommande referensbetalningar har inte förändrats. Vid transaktionsförfrågningar har OmaSp:s materialformat tagits i bruk.

    Om ert företag har ett nätfakturaavtal med banken är er nätfakturaadress densamma, men operatörskoden har förändrats (ITELFIHH).  

  • Bankkorten och nyckeltalen 
    Företagets nuvarande, det till konto anslutna Online Debit-kortet, har ersatts med ett OmaSp Visa Business Debit-betalkort. Med kortet följde anvisningar om hur ni tar i bruk det nya kortet. 
  • Kontanthanteringstjänster
    Ert kontanthanteringsavtal och er eventuella fullmakt för debitering av växelkassa har överförts till OmaSp. Ni får mer information om kontanthanteringstjänster från OmaSp.   

Fonder och försäkringar

Telefon och dator

Fonder överförs till S-Banken och försäkringar till Fennia Liv

Om ert företag har fonder eller ett kapitalförvaltningsavtal i Handelsbanken överförs de till S-Banken. 

Era försäkringsavtal (bl.a. pensions- och investeringsförsäkringar) överförs till Fennia Liv. 

Handelsbankens affär med S-Banken och Fennia Liv beräknasvara slutförd i månadsskiftet november-december 2024. Ni har fått mer information om överföringen av fonder samt kapitalförvaltnings- och försäkringsavtal och nya villkor under sensommaren.

Handelsbanken.se

OmaSp betjänar er 

Då era tjänster har överförts till OmaSp, vänligen kontakta OmaSp:s kundtjänst, om ni har frågor om tjänster och produkter som överförts eller om hur de tas i bruk. 

OmaSp:s kundtjänst betjänar er på numret 020 764 0600.

Om ni har banktjänster även i Handelsbanken, får ni rådgivning utifrån dina behov, och vi ser till att era tjänster fungerar smidigt. 

Frågor och svar

Nedan finns de vanligaste frågorna och svaren relaterade till kundöverföring. Mer detaljerade frågor och svar samt anvisningar om hur man tar i bruk tjänsterna finns på på OmaSp:s hemsida på  omasp.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster

Sidorna är avsedda för kunder som flyttats över till OmaSp.

OmaSps kundtjänst betjänar överförda kunder på numret 020 764 0600.

  • Er kundrelation har överförts till OmaSp 1.9.2024. Ni har väl kommit ihåg att meddela företagets nya kontonummer till era samarbetspartners och kunder, tagit i bruk nätbanken för företag och det nya kortet samt försäkrat er om att förbindelserna för betalningsrörelsen fungerar? 

    Ni får mera detaljerade instruktioner om hur ni tar i bruk tjänsterna samt annan information om överföringen finns på OmaSp:s webbsidor  omasp.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster. Även OmaSp:s kundtjänst hjälper och ger råd om överföringen.

  • Valutakonton, bankgarantier, tjänster för värdepappersförmedling- och förvar inkl. värdeandelskonton, derivat och internationella cash management-avtal som GlobalOn-Line, överfördes inte i samband med affären. 

    Dessa tjänster kommer att upphöra i Handelsbanken. Vi informerar om upphörandet av tjänsterna separat till de kunder som förändringarna berör.

  • Då er kundrelation överfördes till OmaSp bibehölls företagets konton och dispositionsrättigheterna till kontona, men kontonumren ändrades. Ni kommer väl ihåg att uppdatera ert företags nya bankuppgifter till fakturamaller och informera dem till alla berörda parter, såsom era kunder, tjänsteleverantörer, betalterminalleverantörer och företagets eventuella bokföringsbyrå.

    Valutakonton har inte överförts till OmaSp.

  • Avtalet om Web Services-förbindelse har överförts till OmaSp. Användarnamnet, certifikaten och Web Services-förbindelsens kanalnummer är oförändrade. Säkerställ att er leverantör av bankförbindelseprogram har OmaSp:s förbindelse i programvaran. WS-förbindelsen ska nu vara öppnad hos OmaSp. 

  • Ert företags betalningsrörelseavtal har överförts till OmaSp. Om ert företags konto är kopplat till en bokföringsbyrås eller någon annan tredje parts tjänster ska ni försäkra er om att de har en förbindelse till OmaSp eller så fort som möjligt öppnar en förbindelse. 

  • Ja, och ni får även tillgång till mobilbank. Ni får närmare anvisningar av OmaSp om hur ni tar i bruk nätbanken för företag och mobilbanken. 

    Till exempel kontotransaktioner, kontoutdrag, betalningar som väntar på sin förfallodag, betalnings- och fakturamaterial, betalningsunderlag och fakturautkast har överförts till OmaSp:s nätbank för företag. 

  • Handelsbankens Online Debit-kort som är kopplade till företagets konto har ersatts med OmaSp Visa Business Debit-betalkort. 

    Ni har fått nya OmaSp Visa Business Debit-kort under sensommaren. Med kortet följde anvisningar om hur ni tar i bruk det nya kortet.

  • Lån och krediter som är anslutna till konton har överförts till OmaSp med nuvarande villkor och säkerheter, och kräver inga åtgärder av er. Bankgarantierna har blivit kvar i Handelsbanken. 

  • Ert kontanthanteringsavtal och er eventuella fullmakt för debitering av växelkassa har överförts till OmaSp. Ni får mera information av OmaSp

  • Handelsbanken säljer investeringstjänsterna till S-Banken och affären förväntas slutföras i månadsskiftet november–december. Fondförvaret och tillhörande avtal för investeringstjänster och förvar överförs till S-Banken. 

    Det sker inga förändringar i era dina fondinnehav, när fonderna överförs till S-Banken. Efter slutförandet av affären kan ni göra fonduppdrag med era Handelsbanken-fonder genom S-Banken. 

    Vi tar hand om ert och dina placeringar och erbjuder dig under hela försäljningsprocessens gång samma sakkunniga rådgivning och goda service som hittills.  

  • Om ni vill fortsätta månadsspara i Handelsbankens fonder, öppna en nätbank och ett konto i Handelsbanken för tiden mellan överföringarna (september–november) snarast möjligt, dock senast under september månad.

  • Försäkringsavtal (bl.a. låneskydds-, pensions- och placeringsförsäkringar) överförs till Fennia Liv. Ni får mer information om överföringen av försäkringsavtal: handelsbanken.fi/henki-fennia

  • Ert företags insättningar som var i Handelsbanken, som hörde till Sveriges insättningsgaranti, har överförts att ersättas ur Finlands insättningsgarantifond. Insättningsgarantierna i Finland och Sverige är mycket likartade. Läs mer om insättningsgarantin.

  • Villkoren för Oma Sp:s tjänster har trätt i kraft den dag då företagsaffären mellan Handelsbanken och OmaSp slutfördes. Er kundrelation har överförts till OmaSp 1.9.2024. 

  • Om ni har meddelat att ni motsätter er överföringen av era avtal, fortsätter era avtal för konto, kort, nätbank och betalningstjänster tillsvidare att gälla i Handelsbanken. Avtalen kommer ändå att sägas upp efter att företagsaffären har slutförts.  Notera, att lån som har funnits i Handelsbankens under tidpunkten för slutförandet av affären, har överförts till OmaSp. Man kan inte motsätta överföringen av lån. 

Skydda ert företags uppgifter

Kom ihåg säkerheten i bankaffärer

Vi påminner om att bankerna aldrig ber om ert företags nätbankkoder via e-post, SMS eller telefon. 

Logga inte in med nätbankkoder via länkar i ett e-postmeddelande eller SMS. Radera det misstänkta meddelandet utan att öppna det.