Information till kunder som flyttats över till Oma Sparbank

Handelsbanken har sålt sin SMF-verksamhet till Oma Sparbank. Företagsaffären slutfördes 1.9.2024.
Kollegor vid datorn

SMF-verksamhet har överförts till Oma Sparbank 

Förutom SMF-verksamhet har företagarnas personliga banktjänster också överförts till OmaSp, med undantag för kapitalförvaltnings- och investeringstjänster. Kunder som har haft ett gemensamt lån från Handelsbanken med en företagare har också blivit OmaSps kunder.

Påverkan av försäljningen på SMF-företag och företagares banktjänster

SMF-företagets banktjänster

Information om överföring av SMF-företagens banktjänster till OmaSp.

Banktjänster för företagare

Information om överföring av företagarens personliga banktjänster till OmaSp.

Frågor och svar

Nedan finns frågor och svar relaterade till kundöverföringen för kunder som överförts till OmaSp. 

Mer frågor och svar finns på OmaSp:s hemsida på adressen omasp.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster

  • Du kan använda ditt nya konto i OmaSp från och med söndagen 1.9.2024.

  • Ja. Meddela ditt nya kontonummer till alla som behöver det (som exempel arbetsgivare, skattemyndigheterna, FPA).

    Företaget bör meddela dess nya bankuppgifter (kontonummer, bankkod och nätfakturaadress) till kunder, tjänsteleverantörer, leverantörer av betalterminaler samt alla andra som betalar företaget. Kom också ihåg att ändra bankuppgifterna på företagets fakturamallar.

  • Kontakta OmaSp:s kundtjänst. 

  • Kontakta OmaSp:s kundtjänst. 

  • Du får kontoutdraget från augusti på papper utöver det vanliga nätkontoutdraget.

    Företaget får det kontoutdrag som skapas 30.8.2024 i filöverföringen och som nätkontoutdrag och i vanliga posten.

  • Pengarna på kontot har överförts automatiskt till det nya kontot i OmaSp. 

    Handelsbanken har betalat ut ränta på Handelsbankens räntebärande konton och debiterat källskatt på räntan 30.8.2024.

  • De SEPA-gireringar som efter 30.8 kommer in till ditt gamla konto i Handelsbanken styrs vidare till OmaSp under tre månaders tid. Ilgiron och utlandsbetalningar styrs inte vidare, utan de returneras till betalaren.

  • Användarkoder som innehåller bokstäver byts ut i samband med överföringen. Om du har fått en ny användarkod, kan du logga in bara med den nya användarkoden, som du fått av OmaSp. 

  • Ja. Du kan logga in till OmaSp:s nätbank med dina Handelsbankenkoder. Obs! Om det finns bokstäver i dina bankkoder du fått av Handelsbanken, måste du använda den nya bankkod du fått av OmaSp. Den bankkoden innehåller bara siffror.

    För inloggningen behövs Handelsbankens nyckelkodskort och nätbankens användarkod. 

    Man kan inte logga in till OmaSp:s nätbank med Handelsbankens Bekräfta-app!

  • Du kan logga in genom att använda den första siffran på nyckelkodskortet som lösenord. 

    Gör så här, om du har Handelsbankens användarkod: 

    1. Ange Handelsbankens användarkod. 
    2. Ange det första (01) talet på nyckelkodskortet som lösenord. 
    3. Bekräfta inloggning med koden som du fått via SMS. 
    4. Skapa ett nytt lösenord.


    Gör så här, om du har fått ett nytt användarnamn från OmaSp: 

    1. Ange OmaSp:s nya användarnamn. 
    2. Ange det första (01) talet på nyckelkodskortet som lösenord. 
    3. Bekräfta inloggning  med koden som du fått via SMS. 
    4. Skapa ett nytt lösenord. 


    Det finns bra anvisningar för mobilbanken OmaMobiili och identifieringsappen OmaVahvistus på OmaSp:s webbsidor  omasp.fi/henkiloasiakas/digitaaliset-palvelut/digiasiointi Öppnas i nytt fönster.

  • Kontakta OmaSp:s kundtjänst.

  • Ja, dina beställningar av e-faktura och direktbetalningar har överförts till OmaSp. I OmaSp:s nätbank ser du också de e-fakturor som kommit in till Handelsbanken före överföringsveckoslutet.

  • OmaSp har meddelat dig när du kan ta i bruk ditt nya OmaSp Visa Debit-kort.

  • Du behöver inte göra någonting. Lånen överförs till OmaSp med nuvarande villkor, säkerheter och garantier.

    Bankgarantierna förblir i Handelsbanken.

  • Öppna ett tillfälligt nätbanksavtal. Det tillfälliga nätbanksavtalet är avgiftsfritt.

    Du får tilläggsinformation genom att kontakta vår kundtjänst tfn 010 444 2442 (lna/msa), må–fr kl. 9–16.

  • De har överförts till OmaSp. 

  • Ja. Användar-ID, certifikat, anslutningsnummer och betalnings-ID för Web Services-anslutningen förblir oförändrad. 

    Om företagets konto eller nätfakturaavtal är kopplat till en bokföringsbyrå eller till en tredje parts Web Services-uppkoppling, kontrollera då att tjänsteleverantören har en Web Services-uppkoppling med OmaSp.

    Kontrollera med leverantören av ert bankförbindelseprogram, att uppkopplingen till OmaSp ingår i leverantörens urval av bankförbindelser och att det certifikat som överförts från Handelsbanken kan användas i förbindelsen med OmaSp.

  • Då blir också Web Services-förbindelsen och/eller nätbanksavtalet kvar i Handelsbanken. Ert företag måste då utan dröjsmål öppna en ny förbindelse med OmaSp, så att ni kan betjäna era företagskunder även efter överföringen till OmaSp.

    Från och med 1.9.2024 hjälper OmaSp:s kundtjänst i ärenden gällande Web Service-förbindelsen och tjänster kopplade till den.