Företagare som flyttats över till Oma Sparbank

På den här sidan kan du få information om hur försäljning av SMF-företagsverksamheten påverkar dina personliga banktjänster.
En man tittar på kameran vid skrivbordet

Information för kunder som överförts till OmaSp

Handelsbanken har sålt sin små och medelstora företag (SMF)-verksamhet och banktjänster för SMF-företagare till Oma Sparbank (OmaSp). Kunder som har haft gemensamt lån med en företagare hos Handelsbanken har också flyttats över till OmaSp. 

Din kundrelation har överförts till OmaSp 1.9.2024.

Vi har delat OmaSp dina basuppgifter och information om dina banktjänster och avtal du hade i Handelsbanken innan affären slutfördes, så att dina banktjänster har kunnat överföras till OmaSp. 

Du får mera information av OmaSp. 

Produkter och tjänster som överförts till OmaSp

  • Konton och insättningar
    Då din kundrelation överförts till OmaSp kan det nya kontot nu tas i bruk. Dina konton och dispositionsrättigheterna till kontona har bibehållits, men kontonumren har ändrats. OmaSp har skickat ett brev med de nya kontonumren och anvisningar om de praktiska åtgärderna. Kom ihåg att meddela alla berörda parter, till exempel din arbetsgivare för utbetalning av lön om att dina bankförbindelser har ändrats.
  • Debit- och Online Debit-kort
    De nuvarande kontoanslutna korten har ersätts med OmaSp Visa Debit-betalkort. Du har fått ett nytt OmaSp Visa Debit-kort under sensommaren. Med kortet följde anvisningar om hur du tar i bruk det nya kortet.  
  • Nätbank
    Ditt nätbanksavtal har överförts till OmaSp. De senaste kontotransaktionerna, betalningar som väntar på sin förfallodag, betalningsunderlag samt de senaste kontoutdragen har överförts till OmaSp:s nätbank. Du får närmare anvisningar på OmaSp:s nätsidor om hur du tar i bruk nätbanken.
  • Lån 
    Lån och krediter som är anslutna till konton har överförts till OmaSp med nuvarande villkor, säkerheter och borgen och kräver inga åtgärder av dig. 

Fonder och försäkringar

Telefon och dator

Fonder överförs till S-Banken och försäkringar till Fennia Liv

Om du har fonder eller ett kapitalförvaltningsavtal i Handelsbanken överförs de till S-Banken. 

Dina personliga försäkringsavtal (bl.a. låneskydds-, pensions- och investeringsförsäkringar) överförs till Fennia Liv. 

Handelsbankens affär med S-Banken och Fennia Liv beräknas vara slutförd i månadsskiftet november-december 2024. Du har fått mera information per post om överföringen av fonder samt kapitalförvaltnings- och försäkringsavtal och nya villkor.  

Handelsbanken.se

OmaSp betjänar dig 

Då dina tjänster har överförts till OmaSp, vänligen kontakta OmaSp:s kundtjänst, om du har frågor om tjänster och produkter som överförts eller om hur de tas i bruk. 

OmaSp:s kundtjänst betjänar dig på numret 020 764 0600.

Om du har banktjänster även i Handelsbanken, får du rådgivning utifrån dina behov, och vi ser till att dina tjänster fungerar smidigt. 

Frågor och svar

Nedan finns de vanligaste frågorna och svaren relaterade till kundöverföring. Mer detaljerade frågor och svar samt anvisningar om hur tjänsterna tas i bruk finns på OmaSp:s hemsida på  omasp.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster

Sidorna är avsedda för kunder som flyttats över till OmaSp.

  • Din kundrelation har överförts till OmaSp 1.9.2024. Du har väl tagit i bruk nätbanken och det nya kortet och kommit ihåg att informera ditt nya kontonummer till alla som behöver det? 

    Det finns mera detaljerade instruktioner om hur du tar i bruk tjänsterna och annan information om överföringen finns på OmaSp:s webbsidor  omasp.fi/handelsbanken Öppnas i nytt fönster. OmaSp:s kundtjänst hjälper och ger råd om överföringen.

  • Avtal för kreditkort, tjänster för värdepappersförmedling- och förvar inkl. värdeandelskonton, bankgarantier samt valutakonton har inte överförts till OmaSp.

    Dessa tjänster har upphört eller kommer att upphöra i Handelsbanken. Vi informerar om upphörandet av tjänster separat för de kunder som förändringarna berör.

  • Då din kundrelation överförts till OmaSp bibehölls dina konton och dispositionsrättigheterna till kontona, men kontonumren har ändrats. Valutakonton har inte överförts till OmaSp.

  • Då din kundrelation överförts till OmaSp bibehölls dina konton och dispositionsrättigheterna till kontona, men kontonumren har ändrats. Valutakonton har inte överförts till OmaSp.

  • Det nya kontot kan nu användas. Det lönar sig att uppdatera det nya kontonumret till alla som behöver det omedelbart. Man kan göra betalningar till kontot direkt efter överföringen av banktjänsterna (1.9). 

  • Handelsbanken styr SEPA-betalningar som kommer till det gamla kontot till OmaSp:s konto under tre månaders tid. SEPA-expressbetalningar (som MobilePay-betalningar) och utlandsbetalningar styrs inte. Betalaren av SEPA-betalningen får omedelbart en notifikation att betalningen inte lyckats. Utlandsbetalningar som betalas in på det gamla kontot returneras till betalaren. 

  • Ja, e-fakturaavtalen och e-fakturaarkivet har överförts till OmaSp från Handelsbanken.

  • Handelsbankens kontoanslutna kort har ersatts med OmaSp Visa Debit-betalkort. 

  • Ja. De senaste kontotransaktionerna, pågående betalningar och betalningsplaner samt de senaste kontoutdragen har överförts till OmaSp:s nätbank. 

  • Användningen av Handelsbankens mobilbank har upphört, när ditt nätbanksavtal överförts till OmaSp. Du får instruktioner av OmaSp om hur du tar i bruk mobilbanken. 

  • Lån och krediter som är anslutna till konton har överförts till OmaSp med nuvarande villkor, säkerheter och borgen och kräver inga åtgärder av dig. OmaSp är separat i kontakt med kunder som tagit studielån om överföringen av dem.

  • Handelsbanken säljer investeringstjänsterna till S-Banken och affären förväntas slutföras i månadsskiftet november-december. Fondförvaret och tillhörande avtal för investeringstjänster och förvar överförs till S-Banken. 

    Det sker inga förändringar i dina fondinnehav, när fonderna överförs till S-Banken. Efter slutförandet av affären kan du göra fonduppdrag med dina Handelsbanken-fonder genom S-Banken. 

    Vi tar hand om dina placeringar och erbjuder dig under hela försäljningsprocessens gång samma sakkunniga rådgivning och goda service som hittills.  

  • Den risklivförsäkring som säkrar återbetalningen av ditt lån vid dödsfall förblir i kraft som vanligt.

    Handelsbanken har avtalat om att sälja sin livförsäkringsverksamhet till Fennia Liv. Överföringen av din kundrelation förväntas ske i månadsskiftet november–december 2024. 

    Din försäkring överförs till Fennia Liv och ditt lån till S-Banken, och du behöver inte göra förändringar i din låneskyddsförsäkring. Försäkringsbolaget bär ansvaret att hålla försäkringen som är knuten till lånet i fråga i kraft, även om lånet flyttas till en annan bank.

    Tilläggsinformation om överföringen av försäkringsavtal: handelsbanken.fi/henki-fennia

  • Om du vill fortsätta månadsspara i Handelsbankens fonder, öppna en nätbank och ett konto i Handelsbanken för tiden mellan överföringarna (september–november) snarast möjligt, dock senast under september månad.  

  • De insättningar som var i Handelsbanken och omfattades av Sveriges insättningsgaranti, har överförts att ersättas i fortsättningen ur Finlands insättningsgarantifond.

    Insättningsgarantierna i Finland och Sverige är mycket likartade. Läs mer om insättningsgarantin.

  • Villkoren för Oma Sp:s tjänster har trätt i kraft den dag då företagsaffären mellan Handelsbanken och OmaSp har slutförts och din kundrelation har överförts till OmaSp 1.9.2024. 

  • Om du har meddelat att du motsätter dig överföringen av avtal, fortsätter avtalen för konton, kort och nätbanken tillsvidare att gälla i Handelsbanken. Avtalen kommer ändå att sägas upp efter att företagsaffären har slutförts.  Notera, att lån som har funnits i Handelsbanken under tidpunkten för slutförandet av affären, har överförts till OmaSp. Man kan inte motsätta överföringen av lån. 

    Jag har tappat bort brevet från OmaSp, där det nya kontonumret finns. Vad gör jag?

    Ta kontakt med OmaSp. Förbered dig att identifiera dig vid ärendet. 

  • Ta kontakt med OmaSp. Förbered dig att identifiera dig vid ärendet. 

  • Bankkoder, i vilka det också finns bokstäver, ersätts med en ny bankkod. OmaSp:s bankkod består endast av siffror. 

Skydda dina uppgifter

Kom ihåg säkerheten i bankaffärer

Vi påminner om att bankerna aldrig ber om dina nätbankkoder via e-post, SMS eller telefon. 

Logga inte in med nätbankkoder via länkar i ett e-postmeddelande eller SMS. Radera det misstänkta meddelandet utan att öppna det.