Uppdatering av kunduppgifter

Att känna kunden innebär till exempel att skaffa tillräckliga kunduppgifter och att hålla uppgifterna uppdaterade.

Handelsbanken har en laglig skyldighet att identifiera och känna till sina kunder. Kundkännedom förutsätter att kunduppgifterna uppdateras regelbundet under kundrelationen. Uppdatering av kunduppgifterna innebär också verifiering av kundens identitet.

Lagen ger banker rätt att vägra öppna eller fortsätta ett kundförhållande om vi inte får tillräckliga uppgifter från våra kunder.

Du är alltid identifierad via en säker anslutning då du sköter dina ärenden i våra elektroniska tjänster och i nätbanken. Vi hanterar den information du lämnar och de handlingar du skickar i förtroende och i enlighet med banksekretessreglerna.


Uppdatera kunduppgifterna i de elektroniska tjänsterna

Nainen empii tietokoneen ääressä

Företagskund – uppdatera dina uppgifter

Vi ber om information om ditt företag både i början av kundrelationen och regelbundet under kundrelationen.

Du kan uppdatera uppgifterna genom att klicka på knappen nedan och logga in på tjänsten med Handelsbankens eller annan banks bankkoder.

Uppdatera kunduppgifternaÖppnas i nytt fönster
Punahiuksinen nainen tietokoneen äärellä

Privatkund - uppdatera dina uppgifter

Om du är privatkund i Handelsbanken kan du uppdatera dina uppgifter i nätbanken.

Logga in i nätbanken och klicka på ditt namn i nätbankens övre högra hörn. Välj sedan Mina uppgifter och följ instruktionerna för att uppdatera uppgifterna.

Logga in i nätbankenÖppnas i nytt fönster
Kannettava tietokone ja kaksi passia

Fick du en begäran om en kopia av ditt identitetsbevis?

För att verifiera identiteten behöver vi en kopia av kundens giltiga pass eller identitetskort (med foto) utfärdat av finländsk myndighet. Logga in till vår elektroniska tjänst för bilagor med dina bankkoder och ladda ner ett foto eller en kopia av identitetshandlingen.

Skicka oss ett foto eller en kopia av ditt identitetsbevisÖppnas i nytt fönster