En man sitter och tänker på en stenEn man sitter och tänker på en sten

Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland

Privatkunder

Våra tjänster upphör

Huvudkontorets lobby med Handelsbankens logga på väggen

Kontona har stängts och betaltjänsterna har upphört. Vi sköter alla bankärenden för privatkunder som tills vidare förblivit i banken i ett bankkontor. Du kan kontakta oss per telefon eller lägga uppdrag med digitala blanketter.

Kundtjänst privatkunder:
Telefon 010 444 2442 (lna/msa)
må-fr kl 10:00-12:00
henkiloasiakas@handelsbanken.fi

Var beredd på att identifiera dig endera med bankkoder eller mobilcertifikat så vi kan betjäna dig så smidigt som möjligt.

Identifiering under ett samtal

Då du ringer till Handelsbankens kundtjänst, får du en engångskod av rådgivaren. Gör så här:

  • Öppna Handelsbankens hemsida handelsbanken.fi. Klicka på knappen "Logga in" i hörnet uppe till höger och välj "Identifiering".
  • Knappa in koden du fått i det tomma fältet och klicka på "Fortsätt". 
  • Identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan använda andra bankernas bankkoder.
  • När du har identifierat dig kan du fortsätta att sköta dina ärenden per telefon. 

Överföring av tillgångarna från ett avslutat konto för privatkunder

Med den här blanketten kan du lägga ett uppdrag om att överföra tillgångarna från ditt avslutade konto / dina avslutade konton till det konto som du anger. 

Om kontoinnehavarna är flera, ska alla kontoinnehavare underteckna blanketten. Du kan bjuda in andra kontoinnehavare att underteckna blanketten genom att ange deras kontaktuppgifter i blanketten.

Våra tjänster har upphört

Kontona har stängts och betaltjänsterna har upphört

Privatkundernas konton har stängts och betaltjänsterna har upphört 31.3.2025. Nätbanken, bankkoderna och Bekräfta-appen har stängts permanent.

Kortavtalen har sagts upp och korten har spärrats.

Läs mera:

Kontaktblankett

Du kan använda denna blankett för att kontakta Handelsbanken för att sköta dina egna bankärenden eller bankärenden av någon du företräder.

Fyll i uppgifterna på blanketten, berätta vad ditt ärende handlar om och bifoga handlingar vid behov.

Till sist undertecknar du blanketten elektroniskt. Du kan identifiera dig i underskriftstjänsten med en annan banks bankkoder.

I anmälan används Visma Signs tjänst för undertecknande. Läs VismaSigns dataskyddsbeskrivning. 

Ytterligare information

Du hittar mer information i länkarna nedan, inklusive om dödsboets bankärenden och du kan fylla i digitala blanketter.

Frågor och svar om våra tjänster

Händer som håller en mobiltelefon och ett bankkort.

Har du några frågor om våra tjänster?

Se om du kan hitta svaret på din fråga på den här sidan.

Här kan du hitta vanliga frågor om till exempel Bekräfta-appen.