1. Privat
  2. /
  3. Konton, kort och betalningar
  4. /
  5. Bank- och kreditkort

Bank- och kreditkort

Med bankkortet använder du ditt konto och med Mastercard-kreditkort får du betaltid. Till kreditkorten hör också ett försäkringspaket.

Välj kort - minst två

-

Bankkort - Debit

  • Du betalar direkt från ditt brukskonto, oberoende var du befinner dig.
  • Du kan välja ett Online Debit-kort också om du vill att saldot alltid ska vara uppdaterat.
  • Månadsavgiften är 2,50 euro.
Creditkortets bild.

Kreditkort - Credit

  • Kortet innehåller ett omfattande försäkringspaket
  • Flexibel betaltid
  • Årsavgiften är 70 euro
Platinumkortets bild.

Platinum

  • Platinumpaketet kan kopplas till ett Credit-kort.
  • Ett täckande försäkringspaket.
  • Obegränsad LoungeKey-förmån.
  • Platinum Service dygnet runt.
  • Credit-kortets årsavgift 70 euro och Platinumpaketets årsavgift 320 euro

Ikon: Två betalkort

Korttjänsterna i nätbanken förnyas – under våren har du information om korten på två sidor i nätbanken

Vi förnyar vårt banksystem och i samband med det så förnyar vi alla våra bank- och kreditkort under våren 2021. Våra korttjänster blir också ännu mångsidigare.

Under övergångstiden har du två sidor med korttjänster i nätbanken

All information om de nuvarande korten finns fortfarande på sidan Konton och kort. De nya korten, som beviljas efter 25.1, finns på sidan Kort. När alla gamla kort tagits ur bruk och de nya korten kommit i stället, så finns all kortinformation på sidan Kort och den gamla informationen under Konton och kort försvinner. Under övergångstiden kan sidan Kort vara extra långsam.

Om du har Handelsbankens bank- eller kreditkort, får du under vintern och våren detaljerad information om ändringarna i dina korttjänster och om tidtabellen för dem.


Ikon: flygplan

Ditt kort innehåller ett mångsidigt försäkringspaket

Då du betalar med kreditkort (inte med Debit), får du ett omfattande försäkringsskydd:

  • Reseskydd
  • Köpskydd
  • Hole in One-försäkring
Kreditkortens försäkringar
Försäkringsbolaget Zürich - försäkringsvillkorÖppnas i nytt fönster

Anmäl en skada eller be om mer information

Kontakta försäkringsbolaget Zürich eller ring
+358 9 4241 4632
vardagar kl. 9:15-19:00
korttivakuutus@zurich.com

Akut hjälp under resa
Zürich Assistance (24 h)
+358 942 414 633

Kortreklamation

Du kan lämna in en kortreklamation, om det på din kortfaktura finns betalningar du inte känner igen eller det finns fel i någon fakturering, men också om du inte får den vara eller den tjänst du betalt.

Här finns anvisningar hur du ska göra, om en resa eller tillställning blivit inhiberad på grund av corona och du har betalt för det med ditt kreditkort.

Kortreklamation på grund av inhiberingar

Om du inte kommit överens om ersättning med researrangören eller arrangören av en konsert eller liknande, så kan du skicka oss en kortreklamation.

Kortreklamationsblanketten (pdf)


Skydda ditt kort

Ikon: bankkort med lås framför.

Begränsa användningen av kortet

I nätbanken kan du begränsa användningen av kortet. Du kan välja i vilken omfattning kortet får användas i olika länder. Du väljer också själv om kortet kan användas för betalning på nätet.

Du kan redigera begränsningarna efter behov. Begränsningarna gäller Debit-korten och debitfunktionen i Credit/Debit-kort.

Logga in i nätbankenÖppnas i nytt fönster
Ikon: bankkort med stoppmärke framför.

Spärra ett kort som beviljats före 25.1.2021

Du kan spärra ditt kort eller bankkoderna genom att ringa

+358 (0)20 333 

Spärra ett kort som beviljats efter 25.1.2021

Du kan spärra kortet genom att ringa

+358 (0)9 4272 2772.

Spara numret i din telefon.

Spärra kortet direkt om

  • kortet har förlorats eller blivit stulet
  • du märker att obehöriga inköp har gjorts med kortet.
Säker användning av kortet

Snabba betalningar utan kod

Ikon: den kontaktlösa betalningens ikon med radiovågor.

In Finland har gränsen för kontaktlösa betalningar höjts till 50 euro. Den nya gränsen kräver inte några åtgärder av dig. I affärerna går det att betala kontaktlöst upp till 50 euro allteftersom betalterminalerna uppdateras. 

Betalterminalen identifierar kortet när du för det på en par centimeters avstånd från betalterminalen. När betalningen är gjord, ger terminalen en ljud- och/eller ljussignal. Du får ett normalt kvitto på inköpet.

Av säkerhetsskäl begär betalterminalen koden ibland, fastän du betalar kontaktlöst.

Betala kontaktlöst utan PIN-kod