Kort

Korten har stängts.

Avtalen för kort har sagts upp och korten spärrats

Du kan betala en eventuell resterande skuld i en eller i flera rater enligt den betalningsmetod du väljer. 

Korten fungerar inte längre och de syns inte längre i Handelsbankens nätbank. 

Kortreklamation

Du kan lämna in en kortreklamation, om det på din kortfaktura finns betalningar du inte känner igen eller det finns fel i någon fakturering, men också om du inte får den vara eller den tjänst du betalt.

Här finns anvisningar hur du ska göra, om en resa eller tillställning blivit inhiberad och du har betalt för det med ditt kreditkort.

Kortreklamation på grund av inhiberingar

Om du inte kommit överens om ersättning med researrangören eller arrangören av en konsert eller liknande, så kan du skicka oss en kortreklamation.

Bankens kreditkortsfordringar har sålts

Rocker AB har köpt Ecsters och Handelsbankens kreditkortsfordringar i Finland.

Läs mera om Rocker: 

Vanliga frågor om överföring av kreditkortsfordringar till Rocker

  • Försäljningen omfattar en del av de kreditkortsfordringar som härrör från Handelsbankens spärrade kreditkort.
  • Handelsbanken upphör med sin verksamhet i Finland och vår verksamhet avvecklas stegvis. Kreditkortsavtalen har sagts upp under år 2024.

Frågor och svar om kort

Användningen av kortet

  • En transaktion gjord med ett Debit- eller ett Online Debit-kort styrs om till ett konto i Oma Sparbank eller S-Banken. Om detta konto är stängt, stannar återbetalningen i Handelsbanken.

    Om det gäller en transaktion gjord med ett kreditkort, får du ett brev av oss med information om återbetalningen.

    Om kontot har stängts, skickar Handelsbanken ett meddelande om återbetalningen till kunden. En begäran om återbetalning av kreditkortssaldo kan du göra här: www.handelsbanken.fi/digitala-blanketter.

  • Du kan begära att få en återbetalning av tillgodosaldot. Den kan du göra här: handelsbanken.fi/digitala-blanketter. Notera att begäran endast kan undertecknas av kreditkontots innehavare.

  • Behandlingen av återbetalningsbegäran kan ta några dagar. Om du har uppgett fel kontonummer eller om blanketten har undertecknats av någon annan än kreditkontots innehavare, så kan banken inte göra återbetalningen.

Försäkringarna

    • Reseskyddet är i kraft 12 månader efter upphörandet av avtalet om minst 50 procent av de totala direkta resekostnaderna är betalda före resan med ditt kort under kortets giltighetstid.
    • Köpskyddet gäller varor betalda med kortet och värda över 50 euro. Försäkringen är i kraft 6 månader (180 dygn) från inköpsdagen.
    • Hole in one-försäkringen upphör när kortet spärras.
  • Om det inträffar en skada, ska den försäkrade snarast möjligt skicka en skadeanmälan med bilagor till försäkringsbolaget Zurich. På försäkringsbolagets webbsidor finns information om försäkringens innehåll och även blanketter för skadeanmälan. Du kan också ringa försäkringsbolagets kundtjänst.

Fler frågor och svar om korten

Här hittar du fler frågor och svar om användning av bank- och kreditkorten.


Ikon: flygplan

Ditt kort innehåller ett försäkringspaket

Försäkringarna är 12 månader i kraft efter att kortet har spärrats, i enlighet med giltiga försäkringsvillkor. Notera, att Credit/Debit-kortets försäkrings är i kraft om du har gjort en betalning på kortets Credit-sida. 

  • Reseskydd
  • Köpskydd
  • Hole in One-försäkring

Anmäl en skada eller be om mer information

Kontakta försäkringsbolaget Zürich eller ring
+358 9 4241 4632
vardagar kl. 9:15-19:00
korttivakuutus@zurich.com

Akut hjälp under resa
Zürich Assistance (24 h)
+358 942 414 633