En kvinna med två män i bakgrunden tittar alla på sina mobiler.

Mobil- och nätbanken

Lättare vardag – välj själv när och hur du sköter dina bankärenden.

Personligt på digital distans

Ikon: datorskärm med kursor.

Nätbanken och bankkoderna

Du får en överblick över din ekonomi och sköter alla bankärenden på en gång – du betalar räkningar, sparar i fonder och följer upp dina lån. 

Ikon: Mobilskärm med två pilar.

Mobilbanken är alltid tillgänglig

Du aktiverar mobilbanken med Bekräfta-appen. Du kollar saldot, fyller på betalkontot eller bekräftar e-fakturorna. I mobilbanken går det med ett par klick.

Ikon: Datorskärm med två pilar.

Digitalt möte

Vill du prata om dina banktjänster eller din ekonomi? Du behöver inte komma till kontoret utan du kan träffa din kontaktperson online.


Ikon: frågetecken i pratbubbla.

Betaltjänstdirektivet (PSD2) har medfört förändringar i betalningstjänsterna

Vad behöver kunden veta om de förändringar betaltjänstdirektivet förde med sig?

Kravet på stark autentisering gäller alla elektroniska betalningar, som kortbetalningar i nätbutiker och applikationer. För dig som konsument märks förändringen i att när du betalar inköp på nätet med kort uppmanas du oftare än förut att ge en ytterligare bekräftelse av betalningen.

Handelsbanken har lanserat Bekräfta-appen, som fungerar på mobila enheter. Handelsbankens kunder kan ladda ner Bekräfta-appen till sin smarttelefon från AppStore eller GooglePlay. 

Bekräfta-appen

Jag har ingen smarttelefon. Vad ska jag göra?

Du kan fortsätta att använda Handelsbankens nyckelkodskort.

Som ett tillägg till nyckelkodskortet kräver vi en tilläggsbekräftelse av betalningarna. Tilläggsbekräftelse krävs också vid inloggning i nätbanken. Tilläggsbekräftelsen består av en kod, som du får som sms och den fyller du i förutom säkerhetstalet från nyckelkodskortet.

Tilläggsbekräftelse i nätbanken

PSD2 i nötskal

Betaltjänstdirektivet (PSD2) syftar till att förbättra konsumentskyddet och betaltjänsternas säkerhet. Ett annat syfte är att öka konkurrensen inom sektorn. 

Direktivet ger också konsumenterna möjlighet att förvalta sina konton och göra betalningar inte bara via sin egen bank utan också via andra registrerade tjänsteleverantörer.

Om förändringarna väcker frågor kan du vända dig till vår kundtjänst. 

Bekräfta-appen

Telefonen upprätt i handen och Bekräftaappen öppnad.

Bekräfta-appen är mångsidigare och tryggare än nyckelkodskortet. Med Bekräfta-appen loggar du in till nätbankerna och mobilbanken. Du kan bekräfta betalningar i nätbutikerna och också identifiera dig i olika tjänster, som försäkringsbolagen eller vero.fi (skattemyndigheterna).  

  • Ladda appen från AppStore eller GooglePlay.
  • Registrera dig i appen och välj dig en 6-siffrig PIN-kod.
  • Nu kan du börja använda Bekräfta-appen.

Överföring av Bekräfta-appen och mobilbanken till en ny telefon

Flicka och pojke på soffan.

Tog du en ny telefon i bruk?

Kom ihåg dessa saker när du tar en ny enhet i bruk, så att du enkelt kan fortsätta använda mobilbanken och Bekräfta-appen.

Säkerhet för din skull

Man med hörlurar sitter framför datorn.

Handelsbanken arbetar ständigt med att utveckla säkerheten. Du kan också själv öka säkerheten när du använder våra produkter och tjänster. Här ser du viktig information om bland annat följande ämnen:

  • Förvaring av bankkoderna.
  • Betal- och uttagsgränser skyddar kontot. 
  • Hur undvika bedrägerier?
  • Vad göra om jag råkar ut för bedrägeri?

Ikon: En pratbubbla med en fråga och en med svar.

Vanliga frågor

Varför välja e-faktura?

E-faktura är enkel och miljövänlig. Du får e-fakturorna till nätbanken där du lätt kan hantera dem. Du kan antingen bekräfta e-fakturan själv eller välja att den ska betalas automatiskt från ditt konto.

Varför är bankkoderna så viktiga?

Med bankkoderna kan du identifiera dig bland annat i myndigheternas tjänster. Ta med dig pass eller identitetskort när du besöker kontoret för att avtala om nättjänsterna.

Jag har glömt mitt lösenord, vad göra?

Om du har glömt lösenordet eller om inloggningen har låst sig efter att du gett fel lösenord för många gånger, kan du själv öppna lösenordet.


Vill du prata med en människa?

Vår kundtjänst betjänar dig på numret 010 444 2442 (lna/msa) må-fr kl. 8:00-18:30 och lö kl. 10:00-16:00.

Vi hjälper dig om du har problem med mobil- eller nätbanken. Du kan också fråga om dina konton och ändra betal- och uttagsgränser. Ha bankkoderna till hands, så kan vi betjäna dig personligt.

Spärr av nätbankskoder och kort (24 h)

I hemlandet
tfn 020 333 (lna/msa)
Utomlands
tfn +358 20 333 (lna/msa)
Spara numret i din telefon.

Läs mer

En kvinna tittar leende på den bärbara datorns bildskärm

Det digitala mötet när du inte har tid

Under det digitala mötet kan du prata med din kontaktperson om alla frågor kring sparande och placering oavsett om du är hemma, på jobbet eller på resa.

Digitalt möte