1. Privat
  2. /
  3. Mobil- och nätbanken
En kvinna med två män i bakgrunden tittar alla på sina mobiler.

Mobil- och nätbanken

Lättare vardag – välj själv när och hur du sköter dina bankärenden.
Ikon: datorskärm med kursor.

Nätbanken och nätbankskoderna

Du får en överblick över din ekonomi och sköter alla bankärenden på en gång – du betalar räkningar, sparar i fonder och följer upp dina lån. Med nätbankskoderna använder du också mobilbanken.

Nätbanken
Ikon: Mobilskärm med två pilar.

Mobilbanken är alltid tillgänglig

Du aktiverar mobilbanken med nätbankskoderna men sedan behöver du bara en PIN-kod. Du kollar saldot, fyller på betalkontot eller bekräftar e-fakturorna. I mobilbanken går det med ett par klick.

Mobilbanken
Ikon: Datorskärm med två pilar.

Digitalt möte

Vill du prata om sparande eller placering? Du behöver inte komma till kontoret utan du kan träffa din placeringsrådgivare online.

Digitalt möte

Ikon: frågetecken

Betaltjänstdirektivet (PSD2) medför förändringar i betalandet från och med 14.9

Vad behöver kunden veta om de förändringar betaltjänstdirektivet för med sig?

Kravet på stark autentisering gäller alla elektroniska betalningar, såsom kortbetalningar i nätbutiker och applikationer. För dig som konsument märks förändringen i att när du betalar inköp på nätet med kort uppmanas du oftare än förut att ge en ytterligare bekräftelse av betalningen.

Handelsbanken har lanserat Bekräfta-appen, som fungerar på mobila enheter. Handelsbankens kunder kan ladda ned Bekräfta-appen till sin smarttelefon från AppStore eller GooglePlay. 

Jag har ingen smarttelefon. Vad ska jag göra?

Handelsbankens nyckelkodskort fortsätter att vara i bruk också efter 14.9. 

Handelsbanken håller på att ta fram en kompletterande lösning för kunder som inte har smarttelefon. I praktiken innebär det att kunden ger en ytterligare bekräftelse av betalningen med en kod som kunden får via SMS. Vi meddelar senare när den ytterligare bekräftelsen tas i bruk.

PSD2 i nötskal

Betaltjänstdirektivet (PSD2) syftar till att förbättra konsumentskyddet och betaltjänsternas säkerhet. Ett annat syfte är att öka konkurrensen inom sektorn. 

Direktivet ger också konsumenterna möjlighet att förvalta sina konton och göra betalningar inte bara via sin egen bank utan också via andra registrerade tjänsteleverantörer.

Om förändringarna väcker frågor kan du vända dig till vår kundtjänst. 
Finans Finlands (FA) sammanfattning av PSD2-direktivet (på finska)Öppnas i nytt fönster

Den nya Bekräfta-appen

Teelefonen upprätt i handen och Bekräfta-appen öppnad.

Bekräfta-appen är ett alternativ till nyckelkodskortet. Med Bekräfta-appen loggar du in till nätbankerna och mobilbanken. Du kan bekräfta betalningar i nätbutikerna och också identifiera dig i olika tjänster, som försäkringsbolagen eller vero.fi (skattemyndigheterna).  

  • Ladda appen från AppStore eller GooglePlay.
  • Registrera dig i appen och välj dig en 6-siffrig PIN-kod.
  • Nu kan du börja använda Bekräfta-appen.
Bekräfta-appen

Säkerhet för din skull

Man med hörlurar sitter framför datorn.

Handelsbanken arbetar ständigt med att utveckla säkerheten. Du kan främja säkerheten också själv när du använder våra produkter och tjänster. Här ser du viktig information om bland annat följande ämnen:

  • Förvaring av nätbankskoderna.
  • Betal- och uttagsgränser skyddar kontot. 
  • Hur undvika bedrägerier?
  • Vad göra om jag råkar ut för bedrägeri?
Säkerhet i nät- och mobiltjänsterna

Ikon: En pratbubbla med en fråga och en med svar.

Vanliga frågor

Varför välja e-faktura?

E-faktura är enkel och miljövänlig. Du får e-fakturorna till nätbanken där du lätt kan hantera dem. Du kan antingen bekräfta e-fakturan själv eller välja att den ska betalas automatiskt från ditt konto.

Varför är nätbankskoderna så viktiga?

Med nätbankskoderna kan du identifiera dig bland annat i myndigheternas tjänster. Ta med dig pass eller identitetskort när du besöker kontoret för att avtala om nättjänsterna.

Jag har glömt mitt lösenord, vad göra?

Om du har glömt lösenordet eller om inloggningen har låst sig efter att du gett fel lösenord för många gånger, kan du själv öppna lösenordet.


Vill du prata med en människa?

Vår kundtjänst betjänar dig på numret 010 444 2442 må-fr kl. 8:00-18:30 och lö kl. 10:00-16:00 (0,084 euro/min.).

Vi hjälper dig om du har problem med mobil- eller nätbnaken. Du kan också fråga om dina konton och ändra betal- och uttagsgränser. Ha nyckeltalskortet till hands, så kan vi betjäna dig personligt.

Spärr av nätbankskoder och kort (24 h)

I hemlandet
tfn 020 333
Utomlands
tfn +358 20 333
Spara numret i din telefon.
En kvinna tittar leende på den bärbara datorns bildskärm

Det digitala mötet när du inte har tid

Under det digitala mötet kan du prata med din kontaktperson om alla frågor kring sparande och placering oavsett om du är hemma, på jobbet eller på resa.

Digitalt möte