Frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.
Hö vid solnedgången

Vanliga frågor privatkunder

  • Du kan lägga ett uppdrag om att överföra pengarna från det stängda kontot till en annan banks konto genom att fylla den digital digitala blanketten.

  • Du kan se din kreditkortsskuld på din kreditkortsfaktura. Alternativt kan du kontakta vår kundtjänst.

    Vänligen förbered dig på att identifiera dig med en finsk banks nätbankskoder eller mobilcertifikat under samtalet.

    Om ditt kreditkortsavtal har överförts till Rocker kan du kontakta Rockers kundtjänst. Du hittar Rockers kundtjänst kontaktinformation på rocker.com/fi.

  • Du kan begära kontoutdrag genom att kontakta vår kundtjänst. Var beredd att identifiera dig med en annan banks bankkoder eller mobilcertifikat. En serviceavgift enligt prislistan debiteras för att hämta kontoutdrag.

  • Du kan fylla i en begäran om överföring av tillgångarna från ett avslutat konto här: Digitala blanketter

  • Om du inte känner till kontonumret, skriv "Okänt" i fältet "Kontonummer 1 /IBAN".

  • Dina låneavtal kommer att fortsätta oförändrade. När våra konto- och betaltjänster har upphört fakturerar vi låneåterbetalningarna med pappersfaktura.

    Vi beviljar inte längre nya lån.

  • Som en del av avvecklingen av Handelsbankens finska verksamhet stängs bankens egna Handelsbanken-konton. I fortsättningen betalas låneraterna och bankgarantiprovisionerna till ett konto i Danske Bank. 

    1. Öppna Handelsbankens nätsida på adressen handelsbanken.fi

    2. Klicka på "Logga in" i det övre högra hörnet och välj "Identifiering"

    3. Mata in koden som du fått av kundbetjänaren i det tomma fältet och klicka på "Fortsätt".

    4. Identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan identifiera dig med en annan banks koder. När du har identifierat dig kan du fortsätta sköta ärenden per telefon.

    När du har identifierat dig kan du fortsätta sköta ärenden per telefon. 

Användningen av kortet

  • Du kan begära att få en återbetalning av tillgodosaldot. Den kan du göra här: handelsbanken.fi/digitala-blanketter. Notera att begäran endast kan undertecknas av kreditkontots innehavare.

Försäkringarna

    • Reseskyddet är i kraft 12 månader efter upphörandet av avtalet om minst 50 procent av de totala direkta resekostnaderna är betalda före resan med ditt kort under kortets giltighetstid.

Vanliga frågor foretags och husbolag

  • Vi har sagt upp våra tjänster produktområde för produktområde i enlighet med god bankpraxis. Uppsägningarna har skickats ut tjänstevis i god tid före respektive tjänsts upphörande.

    Kontona har stängts och betaltjänsterna upphört 30.6.2025. Lånen fortlöper i Handelsbanken. Låneavbetalningarna faktureras via nät- eller pappersfaktura. 

    Vi ber våra kunder att hitta en ny bankpartner så snart som möjligt. 

  • Företagskontoret betjänar tills vidare de nuvarande företagskunderna och husbolag inom ramen för gällande avtal. Vi avslutar våra tjänster en i taget.

    1. Ni kan be er nya bank skicka de nödvändiga fullmakterna till Handelsbanken för överföring av lån samt medel från avslutat konto.
    2. Om ni redan har en annan bank och inte har gällande finansieringsavtal i Handelsbanken kan ni begära en överföring av medel från ett avslutat konto till en annan banks konto med den  

      Vänligen se till att er nätfakturaadress är korrekt i TIEKE:s nätfakturaregister 
  • Vi beviljar inte längre några nya lån.

    1. Öppna Handelsbankens hemsida handelsbanken.fi. 
    2. Klicka på knappen "Logga in" i hörnet uppe till höger och välj "Identifiering".
    3. Knappa in koden du fått i det tomma fältet och klicka på "Fortsätt". 
    4. Identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. 

    När du har identifierat dig kan du fortsätta att sköta dina ärenden per telefon.

  • Företagskontoret är beläget i Gräsviken. Ärendena sköts per telefon eller på distans.

  • Vi fakturerar lånebetalningarna via nät- eller pappersfaktura.

    Kunden måste ingå ett avtal om mottagande av nätfakturor med den nya banken senast i juni 2025, så att mottagandet av nätfakturorna lyckas. I annat fall skickar vi en pappersfaktura.

    Kom ihåg att uppdatera er nätfakturaadress i TIEKEs tjänst. TIEKE för ett register över företagens e-fakturaadresser.

  • Handelsbankenkoncernen har meddelat att den drar sig ur Finland. Tjänsterna för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna har sålts till S-Banken, SMF-företagstjänsterna till Oma Sparbank och livförsäkringarna till Fennia Liv.

    Vi lägger ner vår verksamhet i Finland och de tjänster som inte har sålts kommer att avslutas stegvis. Detta gäller tjänsterna för företag, samfund, kommuner och bostadsaktiebolag.

Handelsbankenkoncernen drar sig ur Finland

Som en del av den kontrollerade avvecklingen av våra tjänster har konto- och betalningstjänsterna för våra privatkunder samt företags- och bostadsbolagskunder upphört.

Ta kontakt

Handelsbanken.se

Hittade du inget svar på din fråga?

Ta kontakt i vår kundtjänst.