Tilläggsbekräftelse i nätbanken för företag

Ta i bruk tilläggsbekräftelsen så försäkrar du dig om att du kan logga in och sköta dina betalningar i nätbanken.
En kvinna håller mobiltelefonen i handen
  • När du loggar in till nätbanken med nyckelkodskortet, uppmanas du bekräfta inloggningen med en nummerkod du får som sms. 
  • Tilläggsbekräftelsen gäller också betalningar, som du lägger upp i nätbanken eller i någon annan nättjänst och som du bekräftar med ett säkerhetstal från nyckelkodskortet. 
  • Tilläggsbekräftelsen förhindrar missbruk och ökar säkerheten i betalningarna.
  • Du behöver inte göra annat än registrera ditt telefonnummer i nätbanken.
  • Om du använder Bekräftaappen, behöver du inte tilläggsbekräfta.

Hur tar jag tilläggsbekräftelsen i bruk?

Så här registrerar du telefonnumret för tilläggsbekräftelsen

  1. Välj ”Med nyckelkodskort” som inloggningssätt för nätbanken.
  2. Logga in i nätbanken.
  3. Nätbanken ber dig att fylla i ditt telefonnummer ("Lägg till ditt telefonnummer här").
  4. Fyll i telefonnumret i nummerfältet och godkänn villkoren. Du får genast ett sms med en sifferkod.
  5. Ange sifferkoden för att bekräfta att det telefonnummer du uppgett är korrekt.
  6. Nu är tjänsten aktiverad.

Kundtjänsten

Om du har frågor kring tilläggsbekräftelsen eller problem med att använda den, ring vår kundtjänst tfn 010 444 2545

må-fr kl. 9:00-16:00
(0,084 euro/min.)

support@handelsbanken.fi

Betalningen kan inte utföras utan tilläggsbekräftelse, om nätbanken ber om den.


Så här använder du tilläggsbekräftelsen

Enligt lagen är inte kodtabellen nog för att säkert kunna logga in och bekräfta betalningar. Därför ber vi dig göra en tilläggsbekräftelse, då du loggar in i nätbanken, gör en ny betalning eller betalar dina nätinköp eller då du aktiverar Bekräfta-appen.

Tilläggsbekräftelsen begärs vid varje betalning om du har loggat in på nätbanken med nyckelkodskortet.

Om du inte har registrerat ditt telefonnummer, får du inte nummerkoden som sms, och då kan du inte logga in i nätbanken eller göra betalningen.

Om du använder Bekräftaappen, krävs ingen tilläggsbekräftelse.


Vanliga frågor om tilläggsbekräftelsen

    1. Logga in i nätbanken.
    2. Öppna namnmenyn uppe till höger.
    3. Välj Sms-bekräftelse.
    4. Inaktivera tjänsten.
    5. Bekräfta att det telefonnummer du uppgett är korrekt så som instruktionerna ber dig.
     
    Observera! Om du använder nätbanken på din mobil eller surfplatta, visas länkarna i namnmenyn inte alltid korrekt. I så fall rekommenderar vi att du svänger mobilen eller surfplattan vågrät.
  • För att ditt telefonnummer ska registreras får du en sifferkod som sms. Skriv in koden i kodfältet i nätbanken. När du har fyllt i rätt kod meddelar nätbanken att ditt telefonnummer har registrerats.
  • Ja, det ska du. Nätbanksavtalen är personliga och därför ska du registrera ditt personliga telefonnummer. Om det finns flera nätbanksanvändare i företaget, ska företaget ha separata nätbanksavtal för alla.  
  • Handelsbanken rekommenderar att du registrerar ett inhemskt telefonnummer. I nätbanken kan du inte registrera ett utländskt telefonnummer. 

    I undantagsfall kan vi registrera ett utländskt telefonnummer. Tyvärr kan vi inte garantera att alla utländska telefonoperatärer tillhandahåller samma tjänster som finländska. Utländska operatörer kan t.ex. ha begränsningar som förhindrar förmedlingen av meddelanden. Om du vill få ett utländskt nummer registrerat, vänligen kontakta ditt bankkontor.

  • Du byter telefonnumret genom att först inaktivera tjänsten och sedan aktivera den igen med nytt telefonnummer.