1. Privat
  2. /
  3. Konton, kort och betalningar
  4. /
  5. Bank- och kreditkort
  6. /
  7. Reklamationer om inhiberade resor

Coronaepidemin påverkar resor, tjänster och varor betalda med kort

Gör en kortreklamation, om du har betalt tjänsten med kort och du, trots försök, inte har kommit till en överenskommelse med leverantören.
Ikoni: lentokone.

Kortbetalningarnas ersättningar och kortreklamationer

Läs villkoren för resan eller tjänsten omsorgsfullt

Kontrollera, om det finns någon ångerrätt i tjänsten du köpt. Flera leverantörer har information på sina webbsidor om ångerrätten och möjligheten att flytta på resan. Om möjligt, så kom överens direkt med leverantören om att du inhiberar ditt köp och att researrangören eller leverantören återbetalar pengarna till dig.

Om villkoren inte ger dig någon ångerrätt ( till exempel hotellrum betalt på förhand, hyrbil, evenemang), så försök i alla fall att avtala om det med leverantören eller arrangören. Gör det skriftligt, exempelvis per e-post.

Kontakta arrangören eller leverantören och följ med deras information

Kontakta i första hand leverantören eller arrangören och följ också med deras och utrikesministeriets information.

Kundtjänsterna är på flera ställen överbelastade och svarstiderna har förlängts. Vänta i alla fall inte på svaret eller någon information för länge, utan var själv aktiv.

Om din resa eller evenemanget ska ske längre fram i tiden, följ med läget. Du kan reklamera exempelvis en hotellbokning först när man kan konstatera att den inte har  förverkligats.

Reklamera inhiberad resa

Du kan reklamera betalningen till oss, om du inte kommit överens om ersättning med researrangören, eller om researrangören vägrar ersättning, fastän villkoren kräver det. Du kan även reklamera en betalning, om en resa inhiberas av researrangören och du inte får någon ersättning. Bifoga de begärda bilagorna och kopia av e-postkorrespondens och ditt ersättningskrav.

Du ska alltså vara i kontakt med researrangören innan resan. Du kan reklamera resan först när man kunnat konstatera, att den betalda resan inte blev av.

Kortreklamationer

Övriga problem om epidemin förlängs

Coronaepidemin förorsakar också ekonomiska svårigheter. Du är berättigad till ersättning också om researrangören eller arrangören av ett evenemang har gått i konkurs. Läs instruktionerna för kortreklamationen.

Reseförsäkringen för kreditkortenÖppnas i nytt fönster

Kortreklamationer

Konkurrens- och konsumentverket

Konkurrens- och konsumentverket har lagt upp en sida med konsumentens rättigheter. Där finns också instruktioner, hur reklamera och ansöka om ersättning.

Konkurrens- och konsumentverketÖppnas i nytt fönster