1. Privat
  2. /
  3. Konton, kort och betalningar
  4. /
  5. Bank- och kreditkort
  6. /
  7. Säker användning av kort

Säker användning av kortet

Det är säkert att betala med kort, då du har kortet i gott förvar och håller PIN-koden för dig själv.
Kvinna betalar med kortet.

Olika sätt att förbättra säkerheten

PIN-kod

Lär dig PIN-koden utantill. Om du vill beställa en ny PIN-kod, gör en beställning i nätbanken eller kontakta vår kundtjänst. Om du misstänker att kortet har hamnat i fel händer, spärra kortet genom att ringa spärrtjänsten. 

SecureCode-bekräftelse

Till ditt kort hör också Mastercard SecureCode-tjänsten, som ökar säkerheten när du betalar med kortet på nätet. Tjänsten vill ha en bekräftelse på att den som använder kortet faktiskt är du.

Därför är det mycket viktigt att vi på banken har ditt telefonnummer, för ibland kräver ett kortinköp att du bekräftar inköpet med en kod som du får som sms.

Bekräftelsen krävs om du betalar med kortet från en dator du inte använt tidigare, om du gör inköp i en utländsk nätbutik eller om summan är större än vanligt. Därför ber vi att du kontrollerar och korrigerar ditt telefonnummer i nätbanken.

I vissa fall kan betalningen anses så riskfylld, att du inte kan göra den. Om du i alla fall är säker på att du vill genomföra betalningen, kan du kontakta vår kundtjänst och ordna saken.

Betalskydd för kortbetalningar

Kom också ihåg att kortbetalningar alltid ges bättre skydd än nätbetalningar eller fakturor. Betalskyddet gäller alla kortbetalningar, oberoende av om du betalar med bank- eller kreditkort. Det lönar sig att minnas särskilt då du gör inköp på nätet: om din beställning inte levereras eller din produkt är felaktig, kan du reklamera inköpet via banken och få pengarna tillbaka. Du får också pengarna tillbaka för en betald resa, om resebyrån gått i konkurs.

Kortreklamation

Spärrtjänst

Ring spärrtjänsten omedelbart, om ditt kort försvinner
tfn+358 20 333.

Spara numret i din telefon.

Vi följer också upp överraskande transaktioner och är vid behov i kontakt, om vi upptäcker något ovanligt. Det är tryggt att använda kortet!

Kundtjänsten

Vår kundtjänst betjänar dig på numret

tfn 010 444 2442

må-fr kl. 8:00-18:30
lö kl. 10:00-16:00

Ha nyckelkodskortet till hands så du kan identifiera dig.

Samtalets pris 0,084 euro/min.


Ikon: ett bankkort i handen.

När du betalar

  • Kontrollera summan på dina inköp innan du betalar.
  • Skydda koden när du knappar in den.
  • Gör dina inköp i nätbutiker som har gott anseende och är pålitliga.
  • Kontrollera om nätbutiken har en krypterad förbindelse. Du känner igen SSL-krypteringen på att internetadressen börjar med https://.
  • Var försiktig med att spara dina kortuppgifter på nätbutikens sida eller i någon app.
  • I nätbanken kan du spärra internetanvändningen av ditt Debit-kort eller bestämma att kortet endast går att använda på ett viss geografiskt område.
Ikon: Sedel bakom och slantar i en hög framför.

I automaten

  • Stick in kortet i chipkortsspringan och skydda din PIN-kod.
  • Använd inte automaten, om du upptäcker något som verkar konstigt eller om det finns personer i närheten som uppför sig misstänkt.
  • Om en automat slukar ditt kort, ska du spärra kortet omedelbart.

Ikon: flygplan i luften.

På resa

  • Ta med flera kort på resan och lämna en del av korten i förvar t.ex. i hotellrummets kassaskåp, så att du inte blir strandsatt, om ett kort försvinner.
  • Använd helst lokal valuta, fastän betalterminalen eller försäljaren erbjuder betalning i euro. Mastercards valutakurs är för det mesta förmånligare än den kurs som affärerna använder.
  • Om ditt kort också har en försäkring, läs villkoren före resan och spara försäkringsbolagets telefonnummer i din mobiltelefon.
  • Meddela oss om du ämnar resa utanför Europa eller göra en längre resa.