PIN-kod
Lär dig PIN-koden utantill. Om du vill beställa en ny PIN-kod, gör en beställning i nätbanken eller kontakta vår kundtjänst. Om du misstänker att kortet har hamnat i fel händer, spärra kortet genom att ringa spärrtjänsten.
SecureCode-bekräftelse
Till ditt kort hör också Mastercard Identity Check-tjänsten, som ökar säkerheten när du betalar med kortet på nätet. Tjänsten vill ha en bekräftelse på att den som använder kortet faktiskt är du.
Därför är det mycket viktigt att vi på banken har ditt telefonnummer, för ibland kräver ett kortinköp att du bekräftar inköpet med en kod som du får som sms.
Bekräftelsen krävs om du betalar med kortet från en dator du inte använt tidigare, om du gör inköp i en utländsk nätbutik eller om summan är större än vanligt. Därför ber vi att du kontrollerar och korrigerar ditt telefonnummer i nätbanken.
I vissa fall kan betalningen anses så riskfylld, att du inte kan göra den. Om du i alla fall är säker på att du vill genomföra betalningen, kan du kontakta vår kundtjänst och ordna saken.
Nytt sätt att bekräfta köp på nätet för kort som beviljats efter 25.1.2021
Att betala inköp på nätet med kort kräver i fortsättningen stark autentisering. När du betalar ett inköp på nätet med ditt nya kort, så behöver du både ett permanent lösenord och en engångskod. När du får det nya kortet, registrera lösenordet i nätbanken på Kort-sidan. Det permanenta lösenordet är gemensamt för alla dina kort.
Betalskydd för kortbetalningar
Kom också ihåg att kortbetalningar alltid ges bättre skydd än nätbetalningar eller fakturor. Betalskyddet gäller alla kortbetalningar, oberoende av om du betalar med bank- eller kreditkort. Det lönar sig att minnas särskilt då du gör inköp på nätet: om din beställning inte levereras eller din produkt är felaktig, kan du reklamera inköpet via banken och få pengarna tillbaka. Du får också pengarna tillbaka för en betald resa, om resebyrån gått i konkurs.
Spärrtjänst
Ring spärrtjänsten omedelbart, om ditt kort försvinner
+358 (0)9 4272 2772 (lna/msa).
Spara numret i din telefon.
Vi följer också upp överraskande transaktioner och är vid behov i kontakt, om vi upptäcker något ovanligt. Det är tryggt att använda kortet!
Kundtjänsten
Vår kundtjänst betjänar dig på numret
tfn 010 444 2442 (lna/msa)