Bekräfta-appen bekräftar dina betalningar

Med appen identifierar du dig i mobil- och nättjänsterna och bekräftar betalningarna utan nyckelkodskort.
I handen en mobil med bekräfta-appen på bildskärmen.

Bekräfta-appen kan användas från och med 2.12.2018 i nätbankerna, vid identifiering och i e-betalningarna. I mobilbanken fungerar den från mitten av december.

Ta i bruk appen för enklare vardagsärenden

  • Ladda ner appen från AppStore eller GooglePlay.
  • Registrera dig som användare med dina nätbankskoder.
  • Välj dig en 6-siffrig PIN-kod och namnge din användarprofil.
  • Appen är klar att använda.

När du använder en nättjänst, där du måste identifiera dig eller godkänna en betalning, öppna appen i din telefon och bekräfta med din PIN-kod.

Spara i alla fall alltid nyckelkodskortet, om du glömmer PIN-koden eller vill identifiera dig i vår kundtjänst.


Logga in i nätbanken

  1. Välj fliken Med Bekräfta-appen.
  2. Fyll i användarkoden och logga in.
  3. Öppna Bekräfta-appen i telefonen/på surfplattan och knappa in PIN-koden.
  4. Uträtta dina ärenden i nätbanken.

Logga in till mobilbanken

Du kan välja mellan två inloggningssätt:

  1. Med PIN-kod (användarkoden och mobilbankens 4-siffriga PIN-kod).
  2. Med Bekräfta-appen (du knappar in användarkoden i mobilbanken och den 6-siffriga PIN-koden i Bekräfta-appen).

    Om du har sparat din användarkod i mobilbanken, så behöver du inte knappa in användarkoden när du loggar in.

När du bekräftar en betalning eller din identitet

Med Bekräfta-appen kan du bekräfta allt du gör i nätbanken eller mobilbanken, men också i andra nättjänster.

  1. När du ska bekräfta en betalning eller identifiera dig, välj Bekräfta.
  2. Om appen finns i samma enhet där du betalar, så öppnas den automatiskt.
  3. Klicka på Bekräfta-knappen.
  4. Knappa in din 6-siffriga PIN-kod.

Om PIN-koden till appen spärras eller du glömmer den

PIN-koden till Bekräfta-appen kan spärras, om du knappar in koden fel alltför många gånger. Även om PIN-koden låst sig, så fungerar nätbankskoderna normalt.

Öppna låset endera

  • genom att logga in till nätbanken med nyckelkodskortet och där avlägsna spärren i inställningarna för Bekräfta-appen eller
  • genom att radera din användarprofil från inställningarna för Bekräfta-appen. Sedan registrerar du dig på nytt med nätbankskoderna. Kom ihåg att också radera registreringen i nätbankens inställningar för Bekräfta-appen. 

    Om du har glömt applikationens PIN-kod, radera användarprofilen från inställningarna för Bekräfta-appen och registrera dig på nytt med nätbankskoderna. Kom ihåg att också logga in till nätbanken och radera din gamla registrering. Inställningarna för Belräfta-appen finns i nätbankens namnmeny.

Kundtjänsten hjälper

Vår kundtjänst svarar på alla dina frågor på numret 010 444 2442, må-fr kl. 8:00-18:30 och lö kl. 10:00-16:00. Samtalen till telefontjänsten kostar 0,084 euro/min.

Ha ditt nyckelkodskort till hands, så att du kan identifiera dig och få personlig betjäning.

Spärr av nätbankskoder och kort (24 h)

Ring numret +358 20 333

Spara också numret i idin mobiltelefon.

En kvinna tittar leende på den bärbara datorns bildskärm

Det digitala mötet när du inte har tid

Under det digitala mötet kan du prata med din kontaktperson om alla frågor kring sparande och placering oavsett om du är hemma, på jobbet eller på resa.

Digitalt möte