1. Privat
  2. /
  3. Mobil- och nätbanken
  4. /
  5. Bekräfta-appen

Bekräfta-appen bekräftar dina betalningar

Med appen identifierar du dig i mobil- och nättjänsterna och bekräftar betalningarna utan nyckelkodskort.

Så här tar du i bruk Bekräfta-appen

I handen en mobil med bekräfta-appen på bildskärmen.
  • Ladda ner Bekräfta-appen från AppStore eller GooglePlay. Observera att appen kan endast aktiveras för en mobil enhet i taget.
  • Registrera dig som användare med dina nätbankskoder.
  • Bekräfta aktiveringen med en nummerkod som du får som sms.
  • Välj dig en 6-siffrig PIN-kod och namnge din användarprofil.
  • Börja använda identifiering med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning om du vill
  • Appen är klar att använda.
  • OBS! När du byter telefon, logga först in i nätbanken och radera alla mobilenheter med Bekräfta-appen. Ladda sedan ner appen på nytt från AppStore eller GooglePlay.

När du använder en nättjänst, där du måste identifiera dig eller godkänna en betalning, öppna appen i din telefon och bekräfta med din PIN-kod.

Spara i alla fall alltid nyckelkodskortet, om du glömmer PIN-koden eller vill identifiera dig i vår kundtjänst.

Ikon information

Har Bekräfta-appen slutat att fungera?

Vi har gjort en säkerhetsuppdatering till Bekräfta-appen. En del av kunderna måste därför ladda ner och registrera appen på nytt på sin mobilenhet.

Syftet med åtgärden är att skydda våra kunder mot bedrägerier.

Observera att Bekräfta-appen kan endast aktiveras för en mobil enhet i taget.

glödlampa

Du får en nummerkod när du aktiverar Bekräfta-appen

Kontrollera att du registrerat ditt telefonnummer för tilläggsbekräftelsen!

När du aktiverar Bekräfta-appen i din telefon eller på din surfplatta, måste du bekräfta aktiveringen med en nummerkod som du får som sms. Avsikten med tilläggsbekräftelsen är att hindra missbruk. 

Om du inte ännu registrerat det nummer till vilket du vill att vi skickar meddelandet eller säkerhetstalet, logga in i nätbanken. Uppe till höger under ditt namn finns en länk som heter Sms-bekräftelse. Klicka på länken och registrera ditt telefonnummer. 

Om du inte registrerat ditt telefonnummer, kan du inte aktivera Bekräfta-appen. 


Fingeravtryck eller ansiktsigenkänning i Bekräfta-appen

Börja använda identifiering med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning

Om din enhet stöder identifiering med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning kan du identifiera dig i Bekräfta-appen utan PIN-kod. Biometrisk identifiering är säker att använda och gör att du kan sköta dina ärenden snabbare. 

För att bekräfta betalningar behöver du fortsättningsvis din PIN-kod.

  1. Gå till Inställningar i appens övre hörn.
  2. Klicka på ditt användarnamn.
  3. Välj i fönstret som öppnas: Aktivera fingeravtrycksidentifiering eller ansiktsigenkänning.
  4. Läs och godkänn användarvillkoren i fönstret Ta i bruk. Klicka på Fortsätt.
  5. Ange din PIN-kod.
  6. Nu kan du använda identifiering med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning i appen.


Logga in i nätbanken

  1. Välj fliken Med Bekräfta-appen.
  2. Fyll i användarkoden och logga in.
  3. Öppna Bekräfta-appen i telefonen/på surfplattan och knappa in PIN-koden.
  4. Uträtta dina ärenden i nätbanken.

Logga in till mobilbanken

Du kan välja mellan två inloggningssätt:

  1. Med PIN-kod (användarkoden och mobilbankens 4-siffriga PIN-kod).
  2. Med Bekräfta-appen (du knappar in användarkoden i mobilbanken och den 6-siffriga PIN-koden i Bekräfta-appen).

    Om du har sparat din användarkod i mobilbanken, så behöver du inte knappa in användarkoden när du loggar in.

När du bekräftar en betalning eller din identitet

Med Bekräfta-appen kan du bekräfta allt du gör i nätbanken eller mobilbanken, men också i andra nättjänster.

  1. När du ska bekräfta en betalning eller identifiera dig, välj Bekräfta.
  2. Om appen finns i samma enhet där du betalar, så öppnas den automatiskt.
  3. Klicka på Bekräfta-knappen.
  4. Knappa in din 6-siffriga PIN-kod.

Om PIN-koden till appen spärras eller du glömmer den

PIN-koden till Bekräfta-appen kan spärras, om du knappar in koden fel alltför många gånger. Även om PIN-koden låst sig, så fungerar nätbankskoderna normalt.

Öppna låset endera

  • genom att logga in till nätbanken med nyckelkodskortet och där avlägsna spärren i inställningarna för Bekräfta-appen eller
  • genom att radera din användarprofil från inställningarna för Bekräfta-appen. Sedan registrerar du dig på nytt med nätbankskoderna. Kom ihåg att också radera registreringen i nätbankens inställningar för Bekräfta-appen. 

    Om du har glömt applikationens PIN-kod, radera användarprofilen från inställningarna för Bekräfta-appen och registrera dig på nytt med nätbankskoderna. Kom ihåg att också logga in till nätbanken och radera din gamla registrering. Inställningarna för Bekräfta-appen finns i nätbankens namnmeny.

Kundtjänsten hjälper

Vår kundtjänst svarar på alla dina frågor på numret 010 444 2442, må-fr kl. 8:00-18:30 och lö kl. 10:00-16:00. Samtalen till telefontjänsten kostar 0,084 euro/min.

Ha ditt nyckelkodskort till hands, så att du kan identifiera dig och få personlig betjäning.

Spärra bankkoderna 

Tfn +358 (0)20 333
Alla dagar dygnet runt.

Spärra kortet

Tfn +358 (0)9 4272 2772
Alla dagar dygnet runt.

Spara också numren i idin mobiltelefon.
En kvinna tittar leende på den bärbara datorns bildskärm

Det digitala mötet när du inte har tid

Under det digitala mötet kan du prata med din kontaktperson om alla frågor kring sparande och placering oavsett om du är hemma, på jobbet eller på resa.

Digitalt möte