Mobilbanken

Mer frihet – sköt dina bankärenden var som helst.
Bild av mobilbankens startsida i mobilbanken.
  • Du ser saldot och de senaste transaktionerna på förstasidan.
  • Du kopierar en betalning eller ett kontonummer genom att dra fingret över menyn och betalar med en virtuell streckkod.
  • Du kan kolla din e-lön och uppgifterna i e-fakturor samt tittar på lån och kortuppgifter.
  • Du kan spara i fonder och kontrollera hur din fondportfölj utvecklas.
  • Du kan skicka meddelanden till kontoret.
Ikon: bokstaven i i en cirkel

Inloggningen till mobilbanken ändras

Inloggning med PIN-kod kommer att upphöra gradvis som inloggningsmetod

Din nuvarande PIN-kod fungerar tillsvidare, men du kan inte längre skapa ny PIN-kod eller ändra din existerande PIN-kod. Om du glömmer din PIN-kod, kan du endast logga in med Bekräfta-appen.

Vi ändrar inloggningssättet för att användningen av mobilbanken ska vara ännu tryggare.

Vi rekommenderar att du redan nu börja använda Bekräfta-appen för att logga in i mobilbanken. Bekräfta-appen är ett snabbt, tryggt och enkelt sätt att logga in i mobilbanken och andra tjänster som kräver identifiering. Som användare av appen får du möjligast smidig upplevelse och påverkas inte av ändringarna. 

Så här kommer du i gång

För att kunna använda mobilbanken behöver du ett nätbanksavtal som du får på ditt bankkontor. Dessutom ska du ladda ner Bekräfta-appen i din telefon. Efter det är det lätt att aktivera mobilbanken.

  1. Ladda ner mobilbanksappen

    Ladda ner Handelsbankens mobilbanksapp (AppStore eller GooglePlay) på din enhet. Appen heter Handelsbanken FI - Henkilöas.

    App StoreÖppnas i nytt fönster

    GooglePlayÖppnas i nytt fönster
  2. Ladda ner Bekräfta-appen om du inte har den i din enhet

    Ladda ner appen i AppStore eller GooglePlay. Appen heter Vahvista. Registrera appen med dina bankkoder (användarkod, lösenord och säkerhetstal) och välj en 6-siffrig PIN-kod. Om du vill kan du aktivera identifiering med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.
  3. Aktivera mobilbanken med Bekräfta-appen

    Logga in i mobilbanken genom att knappa in din användarkod och sedan klicka på ”Logga in”. Ange den 6-siffriga PIN-koden i Bekräfta-appen eller använd identifiering med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Det går också bra att spara användarkoden.

Appen kan användas på samma enhet med olika användarkoder. 

GooglePlayÖppnas i nytt fönster
AppStore/iTunesÖppnas i nytt fönster

Kundtjänsten hjälper

Vår kundtjänst betjänar dig på numret 010 444 2442 må–fr kl. 8:00–17:00 (0,084 euro/min).

Ha dina koder till hands, så får du personlig betjäning.

Spärr av bankkoder (24 h)

tfn +358 20 333

Spara numret i din telefon.


Bekräfta-appen

Telefonen upprätt i handen och Bekräftaappen öppnad.

Bekräfta-appen är mångsidigare och tryggare än nyckelkodskortet. Med Bekräfta-appen loggar du in till nätbankerna och mobilbanken. Du kan bekräfta betalningar i nätbutikerna och också identifiera dig i olika tjänster, som försäkringsbolagen eller vero.fi (skattemyndigheterna).  

  • Ladda appen från AppStore eller GooglePlay.
  • Registrera dig i appen och välj dig en 6-siffrig PIN-kod.
  • Nu kan du börja använda Bekräfta-appen.
Bekräfta-appen

Ikon: lysande glödlampa.

Trygg kommunikation med banken

I mobilbanken har du en personlig postlåda som du kan använda när du vill kontakta banken. Du kan skicka och ta emot meddelanden i den. Eftersom meddelandena skyddas råkar uppgifter om dina bankärenden inte i fel händer. Använd alltså inte vanlig e-post för bankärenden.

Säkerhet för din skull

Läs mer om hur Handelsbankens utvecklar säkerheten och hur du själv kan främja säkerheten när du använder våra produkter och tjänster.


Två flickor tar en selfie.

Mobilbanken för ungdomar

I mobilbanken kontrollerar du saldot på ditt bankkonto och följer dina kortbetalningar. Här kan du också flytta pengar till ett annat konto och betala räkningar. Tips: Använd streck- eller QR-koden som finns på räkningarna!

För att kunna använda mobilbanken behöver du ett nätbanksavtal och bankkoder. Med samma koder kan du också identifiera dig i olika nättjänster och – om tjänsteleverantören tillåter det – betala inköp.


Frågor och svar om mobilbanken

    En kvinna tittar leende på den bärbara datorns bildskärm

    Det digitala mötet när du inte har tid

    Under det digitala mötet kan du prata med din kontaktperson om alla frågor kring sparande och placering oavsett om du är hemma, på jobbet eller på resa.

    Digitalt möte