Mobilbanken

Mer frihet – sköt dina bankärenden var som helst.
Bild av mobilbankens startsida i mobilbanken.
  • Du ser saldot och de senaste transaktionerna på förstasidan.
  • Du kopierar en betalning eller ett kontonummer genom att dra fingret över menyn och betalar med en virtuell streckkod.
  • Du kan kolla din e-lön och uppgifterna i e-fakturor samt tittar på lån och kortuppgifter.
  • Du kan spara i fonder och kontrollera hur din fondportfölj utvecklas.
  • Du kan skicka meddelanden till kontoret.
Ikon: bokstaven i i en cirkel

Inloggningen till mobilbanken ändras

Inloggning med PIN-kod kommer att upphöra gradvis som inloggningsmetod

Din nuvarande PIN-kod fungerar tillsvidare, men du kan inte längre skapa ny PIN-kod eller ändra din existerande PIN-kod. Om du glömmer din PIN-kod, kan du endast logga in med Bekräfta-appen.

Vi ändrar inloggningssättet för att användningen av mobilbanken ska vara ännu tryggare.

Vi rekommenderar att du redan nu börja använda Bekräfta-appen för att logga in i mobilbanken. Bekräfta-appen är ett snabbt, tryggt och enkelt sätt att logga in i mobilbanken och andra tjänster som kräver identifiering. Som användare av appen får du möjligast smidig upplevelse och påverkas inte av ändringarna. 

Så här kommer du i gång

För att kunna använda mobilbanken behöver du ett nätbanksavtal som du får på ditt bankkontor. Dessutom ska du ladda ner Bekräfta-appen i din telefon. Efter det är det lätt att aktivera mobilbanken.

  1. Ladda ner Bekräfta-appen om du inte har den i din enhet 

    Ladda ner appen i AppStore eller GooglePlay. Appen heter Vahvista.   med dina bankkoder (användarkod, lösenord och säkerhetstal) och välj en 6-siffrig PIN-kod. Om du vill kan du aktivera identifiering med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.
  2. Ladda ner mobilbanksappen 

    Ladda ner Handelsbankens mobilbanksapp (AppStore eller GooglePlay) på din enhet. Appen heter Handelsbanken FI - Henkilöas. 




  3. Aktivera mobilbanken med Bekräfta-appen

    Logga in i mobilbanken genom att knappa in din användarkod och sedan klicka på ”Logga in”. Ange den 6-siffriga PIN-koden i Bekräfta-appen eller använd identifiering med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Det går också bra att spara användarkoden.

    Appen kan användas på samma enhet med olika användarkoder. 

Kundtjänsten hjälper

Vår kundtjänst betjänar dig på numret 010 444 2442 (lna/msa) må–fr kl. 8:00–17:00. 

Du får personlig service genom att identifiera dig för tjänsten med engångskoden som ges av rådgivaren, samt med dina nätbankskoder eller mobilcertifikat.

Identifiera dig så här i telefon

Spärr av bankkoder (24 h)

tfn +358 20 333 (lna/msa)

Spara numret i din telefon.


Bekräfta-appen

Telefonen upprätt i handen och Bekräftaappen öppnad.

Bekräfta-appen är mångsidigare och tryggare än nyckelkodskortet. Med Bekräfta-appen loggar du in till nätbankerna och mobilbanken. Du kan bekräfta betalningar i nätbutikerna och också identifiera dig i olika tjänster, som försäkringsbolagen eller vero.fi (skattemyndigheterna).  

  • Ladda appen från AppStore eller GooglePlay.
  • Registrera dig i appen och välj dig en 6-siffrig PIN-kod.
  • Nu kan du börja använda Bekräfta-appen.

Ikon: lysande glödlampa.

Trygg kommunikation med banken

I mobilbanken har du en personlig postlåda som du kan använda när du vill kontakta banken. Du kan skicka och ta emot meddelanden i den. Eftersom meddelandena skyddas råkar uppgifter om dina bankärenden inte i fel händer. Använd alltså inte vanlig e-post för bankärenden.

Säkerhet för din skull

Läs mer om hur Handelsbankens utvecklar säkerheten och hur du själv kan främja säkerheten när du använder våra produkter och tjänster.


Två flickor tar en selfie.

Mobilbanken för ungdomar

I mobilbanken kontrollerar du saldot på ditt bankkonto och följer dina kortbetalningar. Här kan du också flytta pengar till ett annat konto och betala räkningar. Tips: Använd streck- eller QR-koden som finns på räkningarna!

För att kunna använda mobilbanken behöver du ett nätbanksavtal och bankkoder. Med samma koder kan du också identifiera dig i olika nättjänster och – om tjänsteleverantören tillåter det – betala inköp.


Frågor och svar om mobilbanken

  • Först måste du installera Handelsbankens mobilbanksapp. För att aktivera mobilbanken behöver Bekräfta-appen. När du har aktiverat mobilbanken, kan du välja den PIN-kod som du i fortsättningen använder för inloggningen till mobilbanken. Det går också att aktivera mobilbanken med nätbankskoderna.
  • Ja, du kan välja en ny PIN-kod genom att trycka på kugghjulet uppe till höger och välja "Välj ny PIN-kod". Till det behöver du nätbankens användarkod, lösenord och säkerhetstal.
  • Om du har glömt lösenordet, men du vet att nätbanken inte har gått i lås, kan du kontakta vår kundtjänst. Kundtjänsten kan lägga upp ditt lösenord igen, om du identifierar dig i telefonen.

    Om din nätbank är låst på grund av felaktigt lösenord och du har öppningstjänsten för låst lösenord i bruk, kan du logga in och öppna nätbanken med hjälp av öppningstjänsten. Öppningstjänsten för låst lösenord kan du aktivera i nätbanken.

    Om din nätbank har låst sig på grund av felaktigt säkerhetstal, ta kontakt med ditt kontor. Det är bara på kontoret som du kan öppna ditt nätbanksavtal på nytt.

  • Om du ger fel PIN-kod flera gånger, går applikationen i lås. Du kan prova att knappa in PIN-koden efter 5 minuter.

    Om du glömt din PIN-kod, kan du välja en ny PIN-kod genom att trycka på kugghjulet uppe till höger och välja "Välj ny PIN-kod". Till det behöver du nätbankens användarkod, lösenord och säkerhetstal.

  • Nej, då du aktiverar applikationen på en ny telefon eller tablett, aktiverar du mobilbanken med användarkoden, lösenordet och ett säkerhetstal. Därefter kan du logga in med samma PIN-kod som du valt i telefonen.
  • Ja, flera användare kan använda mobilbanken på samma tablett. En ny användare behöver bara aktivera mobilbanken med sin egen användarkod.
  • Ja, du kan logga in överallt i världen, bara du har en internetuppkoppling.
  • Ja, mobilbanken fungerar för iPad men är optimerad för iPhone. Vi stödjer iOS-versioner från och med iOS13 och uppåt.
  • Applikationen fungerar med Android 7 eller nyare.
  • Byt ut iPad-only i toppnavigeringen till iPhone-only i AppStore och sök på namnet Handelsbanken FI.
  • Applikationen fungerar med iOS 15 eller nyare.

Läs mer

En kvinna tittar leende på den bärbara datorns bildskärm

Det digitala mötet när du inte har tid

Under det digitala mötet kan du prata med din kontaktperson om alla frågor kring sparande och placering oavsett om du är hemma, på jobbet eller på resa.

Digitalt möte