Nätbanken

Sköt dina bankärenden behändigt var och när som helst.

Med bankkoderna kommer du åt många olika tjänster

Man med mössa ute och vandrar.

Bekräfta betalningar

Bekräfta-appen

Bekräfta-appen laddar du ner från Google Play eller AppStore. Med den bekräftar du betalningarna och identifierar dig i nättjänsterna. Du behöver inte använda kodtabellen.

Tilläggsbekräftelse

Om du inte har en smarttelefon eller inte vill sluta använda kodtabellen, så måste du tilläggsbekräfta dina betalningar. Du får koden som ett sms och med den bekräftar du betalningen förutom med nyckeltalskoden från kodtabellen.


Tjänster i nätbanken

Kvinna sitter framåtlutad vid datorn.

Kolla dina löneuppgifter på nätet

Länken till lönespecifikationen eller lönebeskedet finns på förstasidan under Genvägar eller alternativt i namnmenyn uppe till höger. Specifikationen arkiveras i minst 18 månader men leverantören av specifikationen kan också bestämma att den sparas längre.

Flexibilitet med lån och kredit

I nätbanken kan du följa upp ränteutvecklingen och amorteringarna på dina lån. Du kan också ansöka om ett nytt bolån eller studielån. I nätbanken ansöker du också om kreditkort och flyttar pengar från ditt kreditkort till ditt konto.

Spara och placera i nätbanken

  • Spara på konto
    I nätbanken kan du göra en återkommande betalning till ditt eget sparkonto. Då du sparar regelbundet har du snart tillgång till en behändig reservkassa. Med den betalar du en sista-minuten-resa eller köper en ny hushållsmaskin om den gamla går sönder. 
  • Börja fondspara
    I nätbanken börjar du spara och placera med ett par klick. Du börjar fondspara med att välja fond och belopp. Fondsparande är kapitalförvaltning som enklast.
  • Placera i nätbanken
    Flytta din placeringsportfölj till nätbanken: där kollar du utvecklingen av dina placeringar när och var som helst. Besök ditt bankkontor och avtala om att flytta portföljtjänsten till nätbanken. Ta del av placeringsmarknaden på nätet!

Trygga betalningar

  • Tillåt länder för utlandsbetalningar 
    I nätbanken kan du endast betala till Finland om du inte tillåter länder för utlandsbetalningar. Vi rekommenderar att du tillåter bestående endast de länder till vilka du skickar betalningar ofta. Tillåt de övriga länderna endast vid behov och spärra dem efter betalningen.
  • Begränsa användningen av kortet
    I nätbanken kan du begränsa användningen av kortet. Du kan välja i vilken omfattning kortet får användas i olika länder. Du kan redigera begränsningarna efter behov och till exempel definiera tillfälliga områden där kortet kan användas. Begränsningarna gäller Debit-korten och debitfunktionen i Credit/Debit-kort.

Säkert i nätbanken

Trygg kommunikation med banken

I nätbanken har du en personlig postlåda som du kan använda när du vill kontakta banken. Du kan skicka och ta emot meddelanden. Eftersom meddelandena skyddas råkar uppgifterna om dina penningärenden inte i fel händer. Använd alltså inte vanlig e-post för bankärenden.

Säkerhet för din skull

Läs mer om hur Handelsbankens utvecklar säkerheten och hur du själv kan främja säkerheten när du använder våra produkter och tjänster.

Låsta bankkoder

Aktivera öppningstjänsten av låsta bankkoder i namnmenyn i nätbanken. Om du glömmer lösenordet och dina bankkoder låser sig, får du en kod som sms. Med hjälp av den kan du öppna de låsta bankkoderna. 

Spärra bankkoderna 

Du kan spärra dina bankkoder på numret +358 20 333.

Du får nätbankskoderna på ditt kontor

Kontoret kan samtidigt berätta hur nät- och mobilbanken funkar och hur du ska förvara nätbankskoderna.

Mer info om vår nätbank

Vår kundtjänst betjänar dig på numret 010 444 2442 må–fr kl. 8:00–17:00 (0,084 euro/min.).


De vanligaste tjänsterna för betalkonto

De mest representativa tjänsterna som kan kopplas till ett betalkonto har definierats för Finlands del och även deras benämningar. I Handelsbanken är Nättjänst för betalkonto detsamma som Nätbanken.

Läs mer

En kvinna tittar leende på den bärbara datorns bildskärm

Det digitala mötet när du inte har tid

Under det digitala mötet kan du prata med din kontaktperson om alla frågor kring sparande och placering oavsett om du är hemma, på jobbet eller på resa.

Digitalt möte