Överföring av bankapper till en ny telefon

Kom ihåg dessa saker när du tar en ny enhet i bruk, så att du enkelt kan fortsätta använda mobilbanken och Bekräfta-appen.
Handelsbanken

För Bekräfta-appen och mobilbanken behöver du ett nätbanksavtal som du kan teckna i ditt eget kontor. När du har ett nätbanksavtal och ett nyckelkodskort kan du aktivera Bekräfta-appen, varefter du kan aktivera mobilbanken.

Förvara ditt nyckelkodskort ifall du glömmer Bekräfta-appens PIN-kod eller vill identifiera dig via telefon med vår kundtjänst.


1. Ta bort de gamla enheterna från nätbanken

När du byter telefon ska du först gå till nätbanken och ta bort alla mobila enheter som Bekräfta-appen har laddats ner på. Ladda sedan ner Bekräfta-appen till din enhet från AppStore eller GooglePlay.

Så här raderar du användaren från din gamla enhet i nätbanken:

  • Logga in till nätbanken, klicka på ditt namn uppe till höger och kontrollera att du har fyllt i rätt telefonnummer under Sms-bekräftelse. 

  • Radera alla tidigare mobilenheter, som du laddat ner Bekräfta-appen på. Den här vyn måste vara helt tom på alla enheter.

  • Nu kan du ladda ner appen på din nya enhet.


2. Aktivera Bekräfta-appen

-

Ladda ner Bekräfta-appen på den nya enheten  

Ladda ner Bekräfta-appen från AppStore eller GooglePlay. Registrera dig som användare med dina nätbankskoder och välj dig en 6-siffrig PIN-kod.

För din säkerhet kan Bekräfta-appen bara laddas ner på en enhet i taget.

För att aktivera en ny enhet behöver du ett nyckelkodskort. Om du inte har ett nyckelkodskort, vänligen kontakta vår kundtjänst.


3. Ladda ner mobilbanken

Aktivera mobilbanken med Bekräfta-appen

Ladda ner Handelsbankens mobilbanksapp (AppStore eller GooglePlay) på din enhet. Appen heter Handelsbanken FI - Henkilöas.

Aktivera mobilbanken med Bekräfta-appen. I framtiden ska du även logga in på mobilbanken enkelt med Bekräfta-appen. Det går inte att använda nyckelkodskortet för att logga in på mobilbanken.


Frågor och svar relaterade till bytet av telefon

  • För att aktivera appen i den nya telefonen behöver du ett nyckelkodskort. Om du inte har ett nyckelkodskort, kontakta vår kundtjänst.

    1. Logga in till nätbanken, klicka på ditt namn uppe till höger och kontrollera att du har fyllt i rätt telefonnummer under Sms-bekräftelse.
    2. Radera alla tidigare mobilenheter, som du laddat ner appen på. Den här vyn måste vara helt tom på alla enheter.
    3. Aktivera Bekräfta-appen med nyckelkodskortet på följande sätt:
    • Ladda ner Bekräfta-appen från en appbutik.
    • Öppna Bekräfta-appen och fyll i nätbankens användarkod och lösenord och till sist en kod från nyckelkodskortet.
    • Fyll i koden du fått som sms.
    • Välj en PIN-kod för Bekräfta-appen.
    • Välj ett användarnamn.
    • Om du vill använda biometrisk identifiering, aktivera den.
    • När Bekräfta-appen är aktiverad får du en bekräftelse som sms.
    • Nu är appen klar att använda.
  • Du måste ha ett nyckelkodskort för att aktivera Bekräfta-appen. Du kan beställa ett nyckelkodskort av vår kundtjänst.
  • Du kan ändra nätbankens lösenord antingen genom att ringa kundtjänst och identifiera dig starkt i telefonen (telefonidentifiering kan göras med nätbankskoderna för alla banker som är verksamma i Finland eller med mobil ID), eller om du har öppningstjänsten för låst lösenord i bruk och din nätbank är låst kan du logga in i nätbanken och ändra ditt lösenord med hjälp av öppningstjänsten. 

    Alternativt kan du boka tid på ett Handelsbankenkontor och begära återställning av lösenordet på plats.

  • Du kan få ditt nätbanks användarnamn genom att ringa kundtjänst om du identifierar dig starkt i telefonen (det kan göras med nätbankskoderna för alla banker som är verksamma i Finland eller med mobil ID).

    Alternativt kan du boka tid på ditt kontor, så får du användarnamnet på besöket.