Säkerhet i nät- och mobiltjänsterna

Skydda din identitet och dina uppgifter på nätet.
Kille med hörlurar sitter nedsjunken framför datorn.

Nätfiske (phishing) i Handelsbankens namn

Just nu pågår ett brett nätfiske i Handelsbankens namn. I ett e-postmeddelande, som är skrivet på finska och som är undertecknat av Handelsbankens kundtjänst, finns en länk som du inte ska öppna på några villkor.

Handelsbanken kontaktar dig aldrig per e-post eller telefon för att be om dina nätbankskoder eller för att be dig uppdatera dem.


Om något händer, kontakta oss

Kontakta kontoret direkt om

  • Ditt nyckelkodskort förkommer eller nätbankens användarkod eller lösenord råkar i fel händer.
  • Dina person- eller kortuppgifter kan ha råkat ut på villovägar till exempel i samband med rån eller om du blviit utsatt för bedrägeri till exempel i en nätbytik. 
  • Du har blivit utsatt för identitetskapning: ditt körkort, identitetskort eller pass har förkommit. Någon kan också ha tagit snabblån i ditt namneller beställt varor på nätet.

Nätfiske eller phishing

Nätfiske (phishing) är oftast utformat som ett e-postmeddelande eller ett sms som ser ut att komma från en bekant avsändare och där du ombes lämna bankuppgifter, t.ex. kontonummer, nätbankens lösenord eller säkerhetstal. Meddelandet kan vara korrekt språkligt sett och det leder till en webbsida som kan se autentisk ut. Öppna inte misstänkta e-postmeddelanden och klicka inte på länkarna i meddelandet. 

Nätfiske kan också ske i telefon.

Myndigheterna eller banken kontaktar dig aldrig per e-post, sms eller telefon för att be om dina personliga nätbankskoder.


Anmäl brott

Ikon: Spärrat kort.

Spärra nätbankskoderna

I Finland tfn 020 333

Utomlands tfn +358 20 333

Spara numret i din telefon.

Ikon: Avrivet kvitto.

Om du råkar ut för bedrägeri

Gör polisanmälan och kontakta vår kundtjänst på numret 010 444 2442 må–fr kl. 8:00–18:30 och lö kl. 10:00–16:00. Samtalet kostar 0,084 euro/min.

Hur kan jag förbättra min säkerhet?

Handelsbanken arbetar ständigt med att utveckla säkra tjänster. Vi genomför regelbundna tester och uppdateringar av våra system och bevakar transaktioner. Om vi upptäcker något ovanligt, kontaktar vi dig. Vi behandlar också dina personliga uppgifter på ett säkert sätt och konfidentiellt.

Du kan främja säkerheten också själv. På samma sätt som du skyddar dig i den fysiska världen ska du också skydda din identitet och dina uppgifter i den digitala miljön. Skydda dina enheter och din uppkoppling för att du ska kunna använda nät- och mobilbanken säkert. Det finns också annat som du kan göra.

Förvara nätbankskoderna omsorgsfullt

Nätbankskoderna (användarkod, lösenord och nyckeltalskort) är personliga. Lär dig nätbankskoderna utantill eller förvara de övriga koderna omsorgsfullt och skilt från varandra, så att ingen får reda på dem. Byt lösenordet i nätbankens inställningar tillräckligt ofta. Nätbanken föreslår byte av lösenordet en gång i månaden.

Tänk på att banken, myndigheterna, kortbolagen eller övriga aktörer aldrig frågar efter nätbankskoderna eller numret på ditt betalkort per e-post eller i telefon.

Håll din telefon uppdaterad

Håll din mobil uppdaterad. De nyaste programversionerna försvårar bedragarnas verksamhet. Du kan också installera ett separat säkerhetsprogram på mobilen. Ladda inte ned några okända appar eller tjänster.

Betal- och uttagsgränser på konton och kort

Du kan ändra betal- och uttagsgränserna på ditt konto och dina kort för att skydda dina pengar. Ring kundtjänsten 010 44 2442 (0,084 euro/min.) och identifiera dig med dina nätbankskoder.

Kolla att uppkopplingen till nätbanken är krypterad

Datatrafiken i nätbanken använder TLS-kryptering. När du använder nätbanken ser du ett låst hänglås i adressfältet. I många webbläsare står det också i adressfältet att tjänsten tillhör Svenska Handelsbanken AB. En krypterad adress börjar med https:// och början till adressen till Handelsbankens nätbank är https://www4.handelsbanken.fi/.

När du loggar ut ur nätbanken stäng sessionen med Logga ut. Det räcker inte med att du stänger webbläsaren eller webbläsarfönstret. Det är säkrast att tömma datorns cacheminne.

Skydda din dator

Installera en bra brandvägg och ett bra antivirusprogram på datorn. Kolla med programleverantören att programmen uppdateras automatiskt. Vi rekommenderar att du använder nätbanken med de nyaste officiella versionerna av webbläsarna Google Chrome, Internet Explorer, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Safari.

Om du ser tecken på ett skadligt program i din dator ska du inte längre använda nätbankskoderna på den.

En kvinna tittar leende på den bärbara datorns bildskärm

Det digitala mötet när du inte har tid

Under det digitala mötet kan du prata med din kontaktperson om alla frågor kring sparande och placering oavsett om du är hemma, på jobbet eller på resa.

Digitalt möte