1. Tilläggsbekräftelse av nätbanksbetalningar och e-betalningar

Tilläggsbekräftelse

Ta i bruk tilläggsbekräftelsen så försäkrar du dig om att du kan logga in och sköta både dina betalningar i nätbanken och dina e-betalningar
Ung kvinna sitter vid arbetsbordet med en dator framför sig.
  • När du loggar in till nätbanken med nyckelkodskortet, uppmanas du bekräfta inloggningen med en nummerkod du får som sms. 
  • Tilläggsbekräftelsen gäller också betalningar, som du lägger upp i nätbanken eller betalar från ditt konto med Handelsbankens betalknapp och bekräftar med ett säkerhetstal från nyckelkodskortet. 
  • Tilläggsbekräftelsen förhindrar missbruk och ökar säkerheten i betalningarna.
  • Du behöver inte göra annat än registrera ditt telefonnummer i Namnmenyn i nätbanken.
  • Om du använder Bekräftaappen, behöver du inte tilläggsbekräfta.
Ikon: bokstaven i i en cirkel

Nytt: Tilläggsbekräftelse av e-betalningar

Användningen av tilläggsbekräftelse omfattar nu också e-betalningar. Då du betalar dina nätinköp från ditt konto med Handelsbankens betalknapp och loggar in med ditt nyckelkodskort, får du ett textmeddelande till din telefon med ett säkerhetstal dvs. en nummerkod. Du skriver säkerhetstalet i ett separat bekräftelsefält i nätbanken. 

Tilläggsbekräftelsen förbättrar betalningssäkerheten och hindrar missbruk.

Om du använder Handelsbankens Bekräfta-app behöver du inte tilläggsbekräfta e-betalningarna med ett säkerhetstal. 

Hur tar jag tilläggsbekräftelsen i bruk?

Så här registrerar du telefonnumret för tilläggsbekräftelsen

  1. Logga in i nätbanken.
  2. Öppna Namnmenyn i nätbanken, uppe till höger.
  3. Välj Sms-bekräftelse.
  4. Fyll i ditt telefonnummer. Nätbanken föreslår det nummer som du har uppgett i dina egna uppgifter.
  5. Du får genast ett sms med en sifferkod. 
  6. Ange sifferkoden för att bekräfta att det telefonnummer du uppgett är korrekt.
  7. Nu är tjänsten aktiverad.

Kundtjänsten

Om du har frågor kring tilläggsbekräftelsen eller problem med att använda den, ring vår kundtjänst tfn 010 444 2442

må-fr kl. 8:00-17:00

(0,084 euro/min.)

Du kan identifiera dig med dina bankkoder, så får du personlig och snabb betjäning. 

Betalningen kan inte utföras utan tilläggsbekräftelse, om nätbanken ber om den.


Så här använder du tilläggsbekräftelsen

Enligt lagen är inte kodtabellen nog för att säkert kunna logga in och bekräfta betalningar. Därför ber vi dig göra en tilläggsbekräftelse, då du loggar in i nätbanken, gör betalningar till en betalningsmottagare, som du inte betalat till tidigare eller betalar dina nätinköp från ditt konto med Handelsbankens betalknapp.

Du får ett sms till det telefonnummer som du registrerat. Tilläggsbekräfta inloggningen eller betalningen med den nummerkod som du fått i telefon.

Om du inte har registrerat ditt telefonnummer, får du inte nummerkoden som sms, och då kan du inte logga in i nätbanken eller göra betalningen.

Om du använder Bekräftaappen, krävs ingen tilläggsbekräftelse.


Bekräfta-appen

Telefonen upprätt i handen och Bekräftaappen öppnad.

Bekräfta-appen är mångsidigare och tryggare än nyckelkodskortet. Med Bekräfta-appen loggar du in till nätbankerna och mobilbanken. Du kan bekräfta betalningar i nätbutikerna och också identifiera dig i olika tjänster, som försäkringsbolagen eller vero.fi (skattemyndigheterna).  

  • Ladda appen från AppStore eller GooglePlay.
  • Registrera dig i appen och välj dig en 6-siffrig PIN-kod.
  • Nu kan du börja använda Bekräfta-appen.
Bekräfta-appen

Vanliga frågor om tilläggsbekräftelsen