- När du loggar in till nätbanken med nyckelkodskortet, uppmanas du bekräfta inloggningen med en nummerkod du får som sms.
- Tilläggsbekräftelsen gäller också betalningar, som du lägger upp i nätbanken eller betalar från ditt konto med Handelsbankens betalknapp och bekräftar med ett säkerhetstal från nyckelkodskortet.
- Tilläggsbekräftelsen förhindrar missbruk och ökar säkerheten i betalningarna.
- Du behöver inte göra annat än registrera ditt telefonnummer i Namnmenyn i nätbanken.
- Om du använder Bekräftaappen, behöver du inte tilläggsbekräfta.
Tilläggsbekräftelse
Hur tar jag tilläggsbekräftelsen i bruk?
Så här registrerar du telefonnumret för tilläggsbekräftelsen
- Logga in i nätbanken.
- Öppna Namnmenyn i nätbanken, uppe till höger.
- Välj Sms-bekräftelse.
- Fyll i ditt telefonnummer. Nätbanken föreslår det nummer som du har uppgett i dina egna uppgifter.
- Du får genast ett sms med en sifferkod.
- Ange sifferkoden för att bekräfta att det telefonnummer du uppgett är korrekt.
- Nu är tjänsten aktiverad.
Kundtjänsten
Om du har frågor kring tilläggsbekräftelsen eller problem med att använda den, ring vår kundtjänst tfn 010 444 2442
må-fr kl. 8:00-17:00
(0,084 euro/min.)
Du kan identifiera dig med dina bankkoder, så får du personlig och snabb betjäning.
Betalningen kan inte utföras utan tilläggsbekräftelse, om nätbanken ber om den.
Så här använder du tilläggsbekräftelsen
Enligt lagen är inte kodtabellen nog för att säkert kunna logga in och bekräfta betalningar. Därför ber vi dig göra en tilläggsbekräftelse, då du loggar in i nätbanken, gör betalningar eller betalar dina nätinköp från ditt konto med Handelsbankens betalknapp. Du får ett sms till det telefonnummer som du registrerat. Tilläggsbekräfta inloggningen eller betalningen med den nummerkod som du fått i telefon.
Tilläggsbekräftelsen begärs vid varje betalning om du har loggat in på nätbanken med nyckelkodskortet.
Om du inte har registrerat ditt telefonnummer, får du inte nummerkoden som sms, och då kan du inte logga in i nätbanken eller göra betalningen.
Om du använder Bekräfta-appen, krävs ingen tilläggsbekräftelse.
Bekräfta-appen
Bekräfta-appen är mångsidigare och tryggare än nyckelkodskortet. Med Bekräfta-appen loggar du in till nätbankerna och mobilbanken. Du kan bekräfta betalningar i nätbutikerna och också identifiera dig i olika tjänster, som försäkringsbolagen eller vero.fi (skattemyndigheterna).
- Ladda appen från AppStore eller GooglePlay.
- Registrera dig i appen och välj dig en 6-siffrig PIN-kod.
- Nu kan du börja använda Bekräfta-appen.
Vanliga frågor om tilläggsbekräftelsen
-
Jag hittar inte var i nätbanken man ska registrera sitt telefonnummer. Var finns länken?Länken finns uppe till högre under ditt namn. Den heter sms-bekräftelse. Öppna länken.Om du använder nätbanken på telefon eller surfplatta, visas kanske inte länkmenyn ordentligt. Försök med att vända telefonen eller plattan i vågrätt läge.
-
Jag registrerarde mitt telefonnummer och nu fick jag ett sms, att jag ska bekräfta numret. Hur ska jag göra?För att ditt telefonnummer ska registreras får du en sifferkod som sms. Skriv in koden i kodfältet i nätbanken. När du har fyllt i rätt kod meddelar nätbanken att ditt telefonnummer har registrerats.
-
Jag använder nätbanken för företag. Ska jag registrera mitt personliga telefonnummer för tilläggsbekräftelsen?Ja, det ska du. Nätbanksavtalen är personliga och därför ska du registrera ditt personliga telefonnummer. Om det finns flera nätbanksanvändare i företaget, ska företaget ha separata nätbanksavtal för alla.
-
Kan jag registrera ett utländskt telefonnummer eller måste numret alltid vara inhemskt?
Handelsbanken rekommenderar att du registrerar ett inhemskt telefonnummer. I nätbanken kan du inte registrera ett utländskt telefonnummer.
I undantagsfall kan vi registrera ett utländskt telefonnummer. Tyvärr kan vi inte garantera att alla utländska telefonoperatärer tillhandahåller samma tjänster som finländska. Utländska operatörer kan t.ex. ha begränsningar som förhindrar förmedlingen av meddelanden. Om du vill få ett utländskt nummer registrerat, vänligen kontakta ditt bankkontor.
-
Jag vill byta numret som jag har registrerat för tilläggsbekräftelsen. Hur gör jag det?Du byter telefonnumret genom att först inaktivera tjänsten och sedan aktivera den igen med nytt telefonnummer.