1. Tillgänglighetsutlåtande

Handelsbankens tillgänglighetsutlåtande

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster kräver, att banken bygger sina nät- och mobiltjänster så, att möjligast många kan använda dem.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller vår digitala identifieringstjänst (använder stark autenticering) och har skrivits 20.11.2019. I identifieringstjänsten identifieras kunden med hjälp av Handelsbankens bankkoder i till exempel myndigheternas tjänster. 

Tillgänglighetens status i identifieringstjänsten

Utomstående tillgänglighetsexperter har utvärderat tillgängligheten i identifieringstjänsten sommaren 2019. Identifieringstjänsten uppfyller inte alla tillgänglighetskrav (WCAG 2.1.).

Icke-tillgängligt innehåll

WCAG 2.1., punkt 1.4.3 - svag kontrast i färgerna, bl.a. i fottexten och i den aktiva knappen.

Tillgänglighetsrespons

Om du vill kommentera tillgängligheten i identifieringstjänsten, ber vi dig skicka oss ett e-postmeddelande på adressen saavutettavuuspalaute@handelsbanken.fi. Vi svarar inom 14 dagar.

Om du inte är nöjd med vårt svar, kan du skicka en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland.

Regionförvaltningsverket i Södra Finland 
Enheten för tillgänglighetstillsyn 
Tfn 0295 016 000 (växel)
tillganglighetskrav.fi (regionförvaltningsverket i Södra Finland)Öppnas i nytt fönster